Forum

Kommentarer til »Hvornår er Filippaæbler plukkemodne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår er Filippaæbler plukkemodne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 13.16

Jeg tror at en stærkt medvirkende årsag til at Filippa-æblet gik af mode for mange år siden, skyldtes æblets tilbøjelighed til at "falde af" i blæsevejr. Dette fik flere frugtavlere til at plukke dem tidligt, med det resultat, at det var nogle sure og ikke-aromatiske æbler, der kom ud til forbrugerne.

Jeg bruger også den før nævnte drejemetode, for man kan aldrig regne med at den samme æblesort er moden på samme tidspunkt hvert år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 30. august 2012 kl. 18.08

Hvornår i Filippa-æblerne modne til plukning - bare sådan cirka. I september eller oktober?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. august 2012 kl. 18.19

Hej Jens

Mit gæt er om 2-3 uger. Når de første med larveangreb falder ned, er der som regel et par uger til de er plukkemodne. Det er svært at sige, da vejret de næste par uger er afgørende. Man kan smage sig frem til det. Og har man kun et mindre træ, så spis dem fra træet - de smager så godt, når de er helt modne på træet. Jeg vil hellere have et nedfaldent Filippaæble end et surt og smagløst, som er plukket for tidligt.

Hilsen Karna

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 30. august 2012 kl. 18.25

Tak for oplysningen - jeg holder skarpt øje med æblerne de næste par uger - træet bærer flot i år.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. august 2012 kl. 19.20

Jeg plukker mine æbler når de begynder at løsne sig, d.v.s. jeg holder æblet i hånden og løfter det opad, når stilken "knækker" er æblet plukkemoden, det kan være en måde at finde det rette tidspunkt på. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Hvornår er Filippaæbler plukkemodne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvornår er Filippaæbler plukkemodne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider