Forum

Kommentarer til »Hvordan opbevarer man hasselnødder?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan opbevarer man hasselnødder? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Leth, 22. oktober 2009 kl. 21.40

Alternativ opbevaring af hasselnødder: Grav et hul på f.eks. 45 cm bredde og tilsvarende dybde et praktisk sted i haven ved en flisegang eller lignende. Læg en cementflise i bunden, der svarer til hullet og sæt et cementrør ovenpå. Læg de sorterede friske nøddder, dvs minus haser og nødder med orm ned i røret. Læg en flise ovenpå, så den passer i niveau med omgivelserne. Pointen ved denne metode er at holde nødderne friske og sprøde så længe som muligt, hvilket kulden og fugten i jorden sørger for. Jeg har erfaring for at nødderne kan holde den friske smag helt til jul.

Rørets størrelse afhænger selvfølgelig af, hvor mange nødder man har eller hvad man har liggende af materialer. Det vigtigste er at røret er lukket af fliserne, så mus eller egern ikke kan komme til nødderne.

Venlig hilsen
Inge Leth

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 22.53

Hej Inge

Min svigerfar havde fået en masse nødder, men bare uden kerner, ved du, hvad der er gået galt her?. Kan det mon være en svamp eller dårlig bestøvning, som er årsagen?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. oktober 2009 kl. 1.44

Kære Inge Leth

Det lyder som en virkelig god ide, som må afprøves næste år. Hvor friske er hasselnødderne, når du lægger dem ned?

Hilsen Karna Maj

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 10.32

Hej Søren

Vedr. dit spørgsmål omkring manglende kerner i din svigerfars nødder, så findes der en tråd, hvor du bl.a. kan læse, at det muligvis kan skyldes udtørring i den periode, hvor de skal sætte kernerne.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Leth, 23. oktober 2009 kl. 11.07

Hej Karna
Skallen skal være brun og nødden skal slippe hasen, hvilket er ensbetydende med at nødden er moden, men den skal ikke tørres, så hvis du samler pæne brune nødder op fra jorden, er det bare ned i røret med dem.

Venlig hilsen
Inge

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Leth, 23. oktober 2009 kl. 11.21

Hej Søren
Jeg er dig nok svar skyldig, men en dårlig bestøvning lyder da ikke usandsynlig. Vi havde jo en lang tør periode i foråret, hvilket ikke giver særlig grobund for svamp. Sørger din svigerfar for at udtynde/forny sine buske? De har godt af at blive savet ned ca hvert syvende år. Der findes bøger om beskæring, som nok er værd at studere.

Venlig hilsen
Inge

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 12.15

Nej, desværre. Nøddebusken står på sandjord og vokser vildt. Jeg tror er det er meget sandsynlig at den med vandet, kan være en årsagen. Tak for dit svar...

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jurek, 6. oktober 2010 kl. 10.28

Hasselnødder skal tørres før de fryses.
Jeg prøvede sidste år at fryse dem friske og de blev nærmest gummiagtige og smagte ikke godt. De kunne heller ikke tørres efter frysning.

Nyt svar til emnet »Hvordan opbevarer man hasselnødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan opbevarer man hasselnødder?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider