Forum

Kommentarer til »Hvornår er det bedst at kalke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår er det bedst at kalke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 13.09

Der hvor jeg har nyttehave bliver der i de andre haver ofte kalket om foråret og uden at jordens ph er målt. Jeg selv er meget forsigtigt med at strø kalk ud, da jeg kan risikere at ph værdien bliver for højt, hvilket kan betyde at planterne ikke kan optage nogle gødningstoffer og dermed viser næringsmangel.

Jeg bruger også kompost som gødning og ph-værdien i den færdige kompost omkring er 7–8 og det anbefales af have en ph værdi på ca 6,5- 7 når der dyrkes grøntsager. Jorden hos mig er en muldrig lerjord.

Hvis man har målt en lav ph-værdi er der god grund til at kalke, men hvornår skal det gøres?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 13.20

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jespersen, 13. april 2017 kl. 22.28

Men hvordan griber jeg så bedst min nuværende situation an?:
Jeg har længe ærget mig over mængden af mos i min græsplæne og først for nyligt konstateret en pH værdi på gns. 5,75.

Jeg har hverken kalket eller gødet endnu i denne sæson og for mig er det ny viden at kalk hæmmer optagelsen af fosfat fra gødningen, hvorfor det frarådes at tildele samtidigt.

Så er det klogest at fjerne mosset med en vertikalskærer, tildele gødning og nye græsfrø til de bare pletter og så vente et par måneder før jeg tildeler kalk? Eller er det bedre at prioritere kalk og så vente 2 mdr med gødningen?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Peter Jespersen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. april 2017 kl. 22.34

pH på 5,75 lyder fint. Der er ikke umiddelbart behov for kalk.
Fjern mosset og vertikalskær plænen.
Topdres derefter med sigtet kompost. Komposten øger pH-værdien og gøder græsplænen på en og samme tid.

Nyt svar til emnet »Hvornår er det bedst at kalke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvornår er det bedst at kalke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider