Forum

Kommentarer til »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan vi selv måle pH-værdi af jord? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2009 kl. 21.35

Hej

Køb almindelige pH-stiks pH0 -pH14. Kom jordprøve i rent syltetøjsglas med låg og tilsæt så meget vand, at der efter omrystning og henstand optræder en klar vandfase. Dyb en pH-stiks i vandfasen og aflæs på skalaen.
Jeg har sammenlignet måleresultaterne med laboratorieresultater (reaktionstal) på min jord og det passer fint sammen. Rigelig nøjagtig metode til at afgøre om jorden er sur, neutral eller alkalisk.

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 21.02

Hej Tom
Fin ide til selv at måle pH-værdien, det vil jeg prøve. Men spiller vandets hårdhed (kalkindhold) ikke ind når man bruger den metode ?
Det er måske så lidt at man kan se bort fra det, eller skal man evt. bruge demineraliseret vand ?
pH-sticks kan bl.a. købes på apoteket hvis nogen er i tvivl.

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 22.36

Du skal bruge kalkfri vand , for ellers vil kalken i vandet give et andet resultat . Her hos mig (Gladsaxe kommune) har vi det man kalder hård vand og det kan ses som kalk aflejringer . Hvis jeg brugte det ville jeg få et basisk udsving i min måling . Hvis ph i min jord er lav vil kalken i vandet give et mere basisk resultat .

Du kan også købe en rulle af noget orange bånd , hvor du så stikker lidt ned og på en skala fra 1 - 11 kan du måle ph . Men dem som Tom nævner er ganske udemærket . Jeg ved ikke om der er penge at spare ved køb af den ene frem for den anden .

Nogle haveejere gør det at de tager ca 10 forskellige jordprøver fra køkkenhaven, blander det og tager herefter en prøve og så kalker efter dette , hvis ph er for lav .

Bruger du meget kompost kan du regne med at din jord ikke behøver kalk , da det meste kompost er fra neutral til lettere basisk ( fra en ph på 7 - 8 ). Du skal bruge meget kvælstof , kombineret med en del spagnum, for at nedsætte ph -værdien . Derimod er det altid nemmere at hæve ph -værdien . Hvis du kalker en basisk jord risikere du at visse gødninger ikke bliver tilgængeligt for planterne og så opstår der gødnings mangler . Derfor betyder en ph på 5,5 - 6-5 ikke så meget , da de fleste planter foretrækker dette .
Har du derimod en ph på 8 er det straks være . Derfor er det også vigtig at være omhyggeligt med dine målinger .

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Trolle, 9. januar 2010 kl. 22.22

Der skal bruges demiraliseres/destileret vand. Ellers skal du måle ph på dit lednings vand hvis det er neutralt kan det bruges.
Med venlig hilsen Trolle.

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. januar 2010 kl. 15.01

Jeg syntes ellers at jeg havde gjort så stort arbejde ud af , at forklare det men jeg kan godt se at det er meget på en gang .
Jeg ville også benytte mig af destilleret vand , som koster kr 10 ,-. pr liter i Netto .
Selv har jeg aldrig tage en PH-aflæsning af mine jorder , men ser på mine planters trivsel . Ofte er jorden med meget ler basiske og sand eller mosejorder sure ...

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Enrico Pedersen, 29. januar 2014 kl. 23.05

Lige en hjælp til det med vand. Er det ikke muligt at bruge vand fra en kondens tørretumbler?? Der er jo ingen kalk i, så vidt jeg ved.

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. januar 2014 kl. 8.25

Destilleret og demineraliseret vand er ikke det samme!
Men mon ikke, man også kan købe demineraliseret vand i matas og lign. Man bruger det jo bl.a. Til dampstrygejern.

Men vil man forsøge sig med noget, der ligner haven, kan man jo indsamle regnvand.

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. januar 2014 kl. 11.36

Hej Freya Grossmann

Lige en korrektion:

Hvis man vil analysere jordens pH-værdi, kan man ikke anvende regnvand som udgangspunkt for opblanding af muldjord forud for en måling af pH-værdien.
Regnvands surhedsgrad er i høj grad påvirket af den mængde CO2, svovldioxid og nitrogenoxid, der er i atmosfæren.
Så i stedet for at tænke regnvand som et pH neutralt bidrag til pH-balancen i jordoverfalden, så er man nødt til at tage højde for at regnvand har en pH værdi på ca 4,5.

For at få et korrekt resultat er man nødt til at bruge destilleret eller demineraliseret vand, som begge har pH-værdien 7 - altså neutralt.

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Nielsen, 31. januar 2014 kl. 9.24

Vands hårdhed måles i dH og har ikke nødvendigvis nogen direkte relation til pH værdien.

Det som gør vandet hårdt i Danmark er kalk - men det er næsten umuligt, at gøre et glas postevand basisk med havekalk. Prøv f.eks. selv med en 1/4 håndfuld havekalk i et glas postevand. Kalken lægger sig i bunden af glasset og vandets pH værdi, i toppen af glasset, vil stadig være tæt på postevandets.

I Århus er vandets dH værdi på 12-18 og pH værdien er på 7,1.

www.geus.dk/program-areas/water/denmark/data_and_maps/haardhedskort-dk.htm

Hvis man ønsker en pH værdi imellem 6-7 til f.eks. græs, så kan man næsten ikke overkalke - men man kan fortrænge andre næringsstoffer/mineraler i jorden ved, at overkalke.

Et forslag kan være, at tage en fugtig jordprøve - pres vandet ud af jordprøven og mål med billigt lakmuspapir. De dyrt købte prøver tager højde for, at prøven bliver fortyndet.

Vh. Kim

PS: Tænker lidt på, at kalke oven på det snedækkede græs - har hørt det skulle være "smart" at lade sneen smelte og lad kalken virke samtidig.

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. januar 2014 kl. 10.09

Hej Kim

Det er noget sludder at man ikke kan overkalke en plæne - eller andre bede for den sags skyld!

Faktisk kalker mange rutinemæssigt uden at kende behovet - især deres plæner p.g.a. det reklamepres der er på området.

Det er direkte dumt at kalke uden at kalke i blinde og en for høj pH er meget vanskelig at få ned igen på kort sigt, som Søren også skriver.

Når laboratorier måler er det oftest reaktionstallet - d.v.s. en bitte smule jord i en calsiumchloridopløsning hesntår til måling.

Når jeg 8og andre) måler med pH-stiks sker det mere som "baljekemi": En ordentlig portion jord, måske 300 - 400 gram og en smule vand. Den store prøvemængde gør udgangs-pH i vandet rimelig ligegyldig, da en så stor prøvemængde ikke påvirkes synderligt af hverken regnvand eller hårdt vand....

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 31. januar 2014 kl. 10.21

Jeg bruger isen (optøet) når jeg afrimer fryseren som absolut blødt vand , eller sætter en spand under varmepumpen , og opsamler det bløde vand............

Peter A.

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Nielsen, 31. januar 2014 kl. 10.30

Jeg skriver ikke, at man ikke kan overkalke jorden - det kan man. Men der er grænser for, hvor meget kalk postevandet vil optage mht. dH værdi. Ift. pH værdi, så reagere pH 7 neutralt vand ikke på kalk. Det bundfalder bare.

Men kalk fortrænger næringsstoffer. Det fylder jo ligesom alt andet i jorden. For meget sand i jorden kan jo også være skidt. Og så er rødderne naturligvis ikke glade for, at vokse i kalk.

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 7. april 2015 kl. 20.10

2,5 L demineraliseret vand kan købes hos thansen for kr. 30,-

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jespersen, 30. april 2015 kl. 10.01

Jeg har nu købt ph stiks, men der er jo 4 farver for hver Ph værdi???

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2015 kl. 10.17

Hej Tove
Der skulle også gerne være 4 felter på hver strip. Du ligner simpelhen stripen op der hvor alle felter passer bedst, så kan du aflæse pH værdien. De skal vende ligesom i æsken.

Der er flere felter fordi de hver især måler bedst i forskellige områder af skalaen.

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2015 kl. 11.09

Forresten, mht. vand som er diskutteret højere oppe.

Demineraliseret vand er selvfølgelig helt efter bogen, men man kan altså også sagtens bruge regnvand.
Regnvandet er godt nok lidt surt som nævnt, men det har næsten ingen bufferkapacitet. Det betyder kort sagt at det ikke er i stand til at rykke måleresultatet nævneværdigt.

Hvis man giver regnvandet et opkog bliver pH værdien nærmere neutral fordi de opløste gasser koges ud. Jeg synes nu ikke det er besværet værd.

Både demineraliseret vand og kogt regnvand bliver surt ved længere tids kontakt med atmosfærisk luft (timer).

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jespersen, 30. april 2015 kl. 16.43

1000 tak for hurtige og fyldestgørende svar.

Lidt pinligt, men jeg kan da sagtens se det når, jeg "bare" tager stikkene ud af æsken.

Jeg græmmes lidt og blev så heldigvis klogere.

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. april 2015 kl. 22.32

Hej Tove

Hvor meget måtte du give for ph- stickene.?

Hilsen Søren .

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jespersen, 1. maj 2015 kl. 12.18

Jeg gav 174 kr for 100 stk plus 12 kr i Porto hos Nidaros.
Jeg fik dem allerede dagen efter jeg bestilte.

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2015 kl. 13.50

Ok, tak

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Knudsen, 3. maj 2017 kl. 3.30

Jeg kom ved et tilfælde forbi denne tråd og kunne ikke undgå at bemærke at deminiraliseret vand flere steder bliver nævnt som værende pH neutralt - men det er rent faktisk slet ikke så enkelt.

Vandet optager kuldioxid indtil der opnås et ekvilibrium mellem atmosfærens og vandets indhold af kuldioxid. Derved dannes der kulsyre der gør vandet surt.
Tester man pH-værdien for ens deminiraliserede vand købt nede i supermarkedet så vil man normalt erfare at testen viser cirka 5,8 og ikke 7,0 som ville være neutralt.

Det er korrekt at rent vand har en pH værdi på 7,0, men vandet er altså - af naturlige årsager - meget hurtigt ikke "rent" længere.

Med den globale udledning af kuldioxid kan det være at vi snart skal justere til tallet til 5,7 - det er jo velkendt at havene i disse år falder i pH.

Så husk at hvis I bruger deminiraliseret vand så skal I ikke regne med noget - mål vandet for sig inden der bliver blandet jord i.

Mvh Erik

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. maj 2017 kl. 7.08

Hvis man sørger for at have meget jord i forhold til vand, kan man fint bruge sit ledningsvand og behøver slet ikke at købe demivand.

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2017 kl. 9.31

Jeg bruger vand fra affugteren.
Jeg har lavet måling af jordprøver både med almindeligt postevand og ved destilleret vand(fra affugteren) det gav samme resultat.

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil E., 24. november 2017 kl. 9.11

Nu har jeg ingen erfaringer ift. det her. Kan man tager PH-værdien på ens vand, og så "trækker det fra" den PH-værdi man får fra jorden?

Jeg ved godt vi ikke har med tal at gøre, og derfor vil det være noget usikkert, men tænkte at hvis ens vand slår meget ud (meget kalkholdig) så kunne det måske være en metode. Bare et bud.

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. november 2017 kl. 14.20

pH værdier måles ikke på en retlinet skala, så det kan ikke give noget fornuftigt resultat.

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fiona Bindesbøll, 2. september 2018 kl. 10.23

Der findes en hel del billige ph-metre, med spyd, i handelen.
Er der nogen der kender dem og kan man regne med at de måler rimelig præcist omkring ph 5-8?

Redigeret af administrator 2. september 2018 kl. 20.12. Link til specifikt firma er fjernet af redaktionen.

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. september 2018 kl. 11.29

Jeg har prøvet noget lignede for mange år siden. Det virkede overhovedet ikke.
Nu kender jeg tilfældigvis lidt til pH metre og kan simpelthen ikke genkende "teknologien". Et rigtigt pH meter har en glaselektrode og hvis man skal måde en jordprøve må man røre den op i demineraliseret vand så den bliver flydende. Man kan ikke få en ordentlig måling ved at stikke elektroden direkte ned i jorden.
Jeg vil driste mig til at sige, at det er et fupprodukt.

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. september 2018 kl. 11.33

Ja, det er fup - nærmere bestemt SEO-spam
Hvis kridtvejsplanter har betalt en konsulent for optimering af besøg på deres hjemmeside har det fået den effekt, at jeg nedprioriterer køb hos dem.

Sender dem en forespørgsel.

Nyt svar til emnet »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider