Forum

Kommentarer til »Kan man så bambus?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man så bambus? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Christiansen, 8. september 2003 kl. 14.09

Kan man plante bambus af bambusskud? Eller hvordan planter jeg en lille hæk med bambus?

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Kantsten, 19. april 2005 kl. 14.44

Ja det ville jeg godt nok også gerne vide

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørnar Olsen, 24. april 2005 kl. 20.07

Chiltern Seeds har i år frø av flere typer bambus, også herdige arter.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 13. maj 2005 kl. 11.44

Min bambus blomster så jeg vil da gerne dele lidt ud af mine frø.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Laursen, 13. maj 2005 kl. 16.03

Vores bambus blomstrer lystigt lige nu. Jeg tror nok, at det er gule bambus. Vi vil da godt samle nogle frø ind hvis det har interesse og hvis nogle vil prøve, at så dem.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Breum, 22. oktober 2005 kl. 21.58

Jeg er interesseret i frøene.

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 20. april 2006 kl. 20.44

Er der nogen der mangler gul bambus frø

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 26. april 2006 kl. 22.17

Vores bamus blomstrerhelt vildt. Det kunne være spændende at selv så og udplante nye, selv om det tager mange år. Men hvornår høster manblomsterne?

Er der nogen der er interesserede i frø-jeg mener det er gule bambus og voresw blivr rigtig store og kan nemt gro 80 cm på få dage.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 14. september 2006 kl. 18.46

Såede sort bambus i august, og kan nu i september se at 30 små bambusser er på vej op.

De står i en flamingokassse, og spørgsmålet er nu hvordan jeg bedst overvintre dem.

Havde tænkt mig bare at sætte dem tørt og frostfrit i en kælder, men overvejer om det er bedrer bare at lade dem stå ude på en lidt beskyttet plads.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aksel Hundslev, 17. marts 2007 kl. 10.41

Hvordan kommer man bambus til livs, når de efter blomstring er gået ud? Opgravning kræver rendegraver eller superstærke arme og gode spader!

Hvordan får man de døde rødder til hurtigt at formulde, så der kan plantes nyt, hvor bambus-planerne er gået heden?

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 20. marts 2007 kl. 12.04

Hvis man klipper bambussen helt ned og vander rødderne godt igennem, lægger sorte plastik sække over så de ikke kan få luft så formulder rødderne.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 25. marts 2007 kl. 21.04

Det lyder som en god og nem løsning. Hvor længe skal sækkene ligge over ca.?

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 3. april 2007 kl. 21.04

Netop nu er der utroligt mange sort bambus med blomster. Det vil så sige at planterne kan forventes at dø i løbet af 2007. Til gengæld vil der være masser af frø der kan høstes ligesom små korn sidst på sommeren. Men vent med at så dem til foråret 2008. Så når de at få lidt størrelse inden vinteren.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Jensen, 8. april 2007 kl. 12.51

Jeg har en bambus, som ser meget underlig ud i år. Den er sort/brun med tingester som kunne ligne små frø. Den har aldrig set sådan ud før. Er den ved at dø/visne eller er det pga. den varme vinter?

Med venlig hilsen

Kim

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Skov, 20. april 2007 kl. 18.58

Jeg er da mere skræmt over alle de blomster og frø i hele haven...

Vil de så sig selv, så jeg snart lever i en bambusplantage, eller skal man aktivt pleje frøene for at "risikere" ny vækst?

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 23. april 2007 kl. 10.00

Det er ikke så let at få frøene til at spire, jeg prøvede sidste år og såede flere håndfulde frø men der er kun kommet 20–30 stykker og jeg passede dem med vand osv så jeg tror ikke det er det store problem med "vilde" bambus

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maggi Jespersen, 8. juni 2007 kl. 21.49

Jeg ville da gerne forsøge at få frø af gul bambus til at spirre, hvis jeg kunne komme i kontakt med en som har samlet frø og vil af med dem?

Er der nogen der ved hvornår man samler frøene af sort bambus som blomstrer alle steder lige nu

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 14. juni 2007 kl. 7.53

Du kan bare samle op nu.

De kaster så mange frø at det er hele håndfulde der ligger under (og udenom) bambussen.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skipper Møllebøk, 25. juni 2007 kl. 11.14

Hej alle.

Er der nogle som har en ide om hvad den bedste pleje af bambus frø er, for at få mest muligt udbytte. Der står en lille artikkel i søndagsavisen som skriver at det er bedst med sandet jord og med en pose om potten, med det kunne være intresant hvis der var nogle der kunne belyse emnet lidt dybere.

Venligst Skipper

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skipper Møllebøk, 25. juni 2007 kl. 11.14

Hej alle.

Er der nogle som har en ide om hvad den bedste pleje af bambus frø er, for at få mest muligt udbytte. Der står en lille artikkel i søndagsavisen som skriver at det er bedst med sandet jord og med en pose om potten, med det kunne være intresant hvis der var nogle der kunne belyse emnet lidt dybere.

Venligst Skipper

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Kielgast, 13. juli 2007 kl. 17.43

Vi har også masser af bambus, som blomstrer. En af dem har vi klippet helt ned til jordhøjde, men nu sætter den fine nye skud, så helt død kan den ikke være. Er der nogen, der ved, om disse nye skud kan overleve på sigt, eller om de også vil begynde at blomstre.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juli 2007 kl. 8.46

Hej Skipper
De skal behandles ligesom andet korn: opbevares tørt vinteren over og såes i sandblandet så-og priklejord til foråret i kasser,dækket let med sand eller kattegrus. Dæk evt let med grangrene for skygge.

Anne Marie
Man kan fint høste kornene og bage brød af det, men det smager ikke af noget særligt.

Gråspurvene elsker bambusfrøene,som de piller direkte fra aksene.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Christensen, 4. oktober 2007 kl. 20.45

Kan man så bambus?

Jeg har sået mange fra mine egne bambus.

Først var det Fargesia murielae, og nu er det så små nitidaer der spirer op overalt i min have.

Se billederne på mit site:
home20.inet.tele.dk/knudchristensen/
Klik på Fargesia nitida bamboo i menuen.

Knud

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. oktober 2007 kl. 22.18

Hej Knud
Fin fotoserie af frøplanterne. De brogede er bedst at sætte et mærke på inden vinter,så du kan finde dem til foråret og evt.potte dem op,så vil det vise sig om de beholder farven i den nye jordblanding.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Kan man så bambus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man så bambus?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider