Skrevet af: Martin Baltser, 28. januar 2010 kl. 16.52
Hej med dig.
jeg har hele sidste år forsøgt at skaffe planten, havtorn, både en hun og en han plante, og har fået at vide at mange har den til rådighed, og endda næsten som ukrudt!!
Jeg vil meget gerne høre om nogen har en han og en hun plante stående som jeg eventuelt kunne købe mig til?
tak på forhånd
Skrevet af: Boi Jensen, 28. januar 2010 kl. 18.02
Hej Martin
Jeg har også i flere år forsøgt at finde disse planter, der i mange år har været at få i østlandene for bærbuske. Indtil nu uden held. Jeg har dog fundet en kontakt i det tidligere østtyskland, som måske kan skaffe noget, men har ikke noget endeligt svar endnu.
Du må gerne komme på "ventelisten" så jeg kontakter dig, når det lykkes at få fat i noget.
Der findes efter hvad jeg har kunnet finde ud af - flere forskellige hunplanter og en enkelt hanplantesort - og den sidste vokser meget kraftigt.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 28. januar 2010 kl. 18.07
Nogle gange kan man være heldig og finde dem nede ved stranden , hvor de bruges som kystsikring . Jeg har set dem stå ved Røsnæs fyldt med bær . En anden mulighed var at kontakte Aarestrup Planteskole og høre om de evt kan hjælpe dig . De har mange forskellige planter i deres sortiment
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. januar 2010 kl. 18.16
Jeg er igang med at opformere havtorn af finsk/russisk oprindelse, men der går lige et år eller 2 inden vi kan begynde at sælge af dem. Vi prøver med 3 hunkloner og 1 hanklon.
Skrevet af: Mogens; E., 28. januar 2010 kl. 20.10
I udkanten af vores grundejerforening her på Røsnæs ved Kalundborg, gror der der masser af havtorn, som vi prøver at holde ned da de breder sig meget, og stikker ad h. til. Jeg har bla. brugt en del bær til snaps.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 28. januar 2010 kl. 22.58
De gror ofte langs kyster, deraf navnet må man tro:-)
I Østjylland har jeg set dem ved Juelsminde, Odder og langs kysten nedefter mod Vejle, og der var mange af dem. Fra Esbjerg og ned mod den tyske grænse vokser der også masser af dem. De kan varmt anbefales til syltetøj, men det tager dog en rum tid at plukke pga. tornene. Bærrene minder i smag om passionsfrugter, men smager lidt mere syrligt, stærkt og bedre synes jeg.
Skrevet af: Boi Jensen, 29. januar 2010 kl. 14.50
Hej i havtorneforum
De havtorn vi her taler om er forædlede havtorn, normalt uden torne og med væsentligt bedre og større bær end de, vi kan finde på kalkholdige jorder, ofte langs med kyster, hvor fuglene spiser bærrene og på den måde spirer nogle af kernerne. Specielt fasaner er helt vilde med havtorn. Der har været en lang tradition for at bruge havtorn og for den sags skyld mange andre bærbuske, end vi har været vant til hos os - i de tidligere østbloklande og jeg har snakket med flere russere, der udmærket kender disse buske. Derfor skal vi have dem fra landene østpå, medmindre der er importeret nogle, som vi kan avle videre på.
Kvaliteten af de "vilde havtorn" er ikke god nok til at lave desserter og andre former for kompot af.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. januar 2010 kl. 18.23
Ok, jeg kunne heller ikke forstå at det var den almindelige , som havde en interesse . Jeg kunne forstille mig at den både var sur og kedeligt .
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. januar 2010 kl. 23.40
Det er rart at blive klogere på også havtorn. Jeg vil nu alligevel sige, at den naturlige ikke er at kimse ad. Bærrene smager dejligt. Jeg har syltet dem længe. Udbyttet er ganske rigtig ringe, men det er jo sjovt at plukke, og smagen er som ingen anden. Det er nok en smagssag.
Mvh. Marie
Skrevet af: Steffen Jensen, 31. januar 2010 kl. 10.49
Ja der er masser af dem i den danske natur...
Bare man fx kører op af E45, den bruges utrolig meget som beplantning ned mod motorvejen.
Er det ikke noget med at div fugle er glade for bærene??
Jeg kunne nemt have interresse i nogle også!
Mvh Steffen Jensen
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 31. januar 2010 kl. 18.09
Inden man begynder at flytte vilde havtorn ind i en have skal man gøre sig klart, at man skal have både en han og en hunplante. Det kan være vanskelligt at se, hvad der er han og hun når de ikke lige står med blomster eller bær. Samtidig skal man være klar over, at de vilde havtorn sætter masser af rodskud og de kan hurtigt ende som en plage i en have.
De forædlede havtorn køber man kønssorteret og man kan således plante flere hunplanter til hver han. Samtidig giver de forædlede havtorn betydeligt større og flere bær. De er nemmere at plukke og nogle af hunplanterne er næsten uden torne. Det er samtidig muligt at få oplyst, hvor ivrige de er til at sætte rodskud. De er dog ikke dyrket i Danmark så lang tid, at vi kender deres vækst under danske forhold til bunds. Der er dog ingen tvivl om, at disse vitaminbomber er på vej ind i sortimentet, men der går nok en del år endnu før de kan købes i enhver planteskole.
Skrevet af: Steffen Jensen, 31. januar 2010 kl. 18.16
Jeg har en skrænt mod syd som er ca 3m høj, der gror i forvejen vild brumbær på den.
Det er en ret tør jord da det er mørkt sand det hele.
Som jeg kan læse mig frem til burde det være et rigtig godt sted for Havtorn at brede sig.
Jeg har plantet masser af buske for fugle i haven, og Havtorn burde også være godt for fuglene her om vinteren.
Så jeg skal helt sikkert have fat i sån nogle buske, desuden er de jo ret så kønne så de er fulde af bær...
Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2010 kl. 18.19
Søborggaard www.snn.dk/, laver en saft , som kan købes i de flester helsekost butikker og jeg mener at den koster et sted i mellem 30 - 35 kr for en flaske .
Jeg brød mig ikke speciel om det .
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. februar 2010 kl. 19.56
Villy skriver at havtorn er en vitaminbombe. Hvis det er noget du har godt kendskab til, så send et skema over bomber. Jeg rigtig meget interresseret. håp
Skrevet af: Steffen Jensen, 28. februar 2010 kl. 15.28
Er der egentlig nogen som har denne Havtorn og som kan undvære nogle rodskud??
Jeg skal bruge 1-2 skud fra en hanplante og 5-10 fra en hun plante.
Det må meget gerne være i øst-midt og nordjylland. Så kan jeg selv komme og grave dem op.
Nogen som kan hjælpe her??
Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 9.35
Hvis man har en LIDL der hvor man bor kan man i øjeblikket købe havtorns marmelade . Man har også kunne købe multebær marmelade , men i min LIDL var de allerede udsolg .
Skrevet af: Boi Jensen, 30. marts 2010 kl. 21.01
Så lykkedes det at få fat i nogle havtorn planter af forskellige sorter. Jeg har fået nogle 2-års planter hjem, der kan nås at blive plantet i dette forår - ellers planter jeg resten ud og høster de frugter det giver til efteråret og fortsætter med opgravning af dem til november igen. Der er 4 sorter af hunplanter og 2 sorter i hanplanter - og de kan findes på www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hvem har planten havtorn?