Forum

Kommentarer til »Sæt hvidt papir bagved tomatplanterne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sæt hvidt papir bagved tomatplanterne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. marts 2010 kl. 19.22

Staniol virker endnu bedre.
Anne Marie

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. marts 2010 kl. 18.22

Det var et enkelt og nemt råd med hvidt papir, jeg brugte det straks bag mine spæde chili, der også bøjede sig for meget (har desværre kun øst- og vest-vendte vinduer). Det hjalp.

Har ikke prøvet med staniol endnu, for det er så nemt at finde hvidt papir og sætte noget i spænd bagved, så det holder sig oppe.

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. marts 2010 kl. 20.54

Staniol eller alufolie er langt det bedste , jeg sætter lange pinde ned i potterne og fastgør alufolien med tøjklemmer på pindene, det virker fint , det kaster sollyset tilbage på planterne.

Mvh. Svend Høst

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 16. marts 2010 kl. 21.52

Genialt!
Sidste år gik jeg og flyttede rundt på potterne hver dag, for at undgå de bagerste skulle lægge sig helt.

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. marts 2010 kl. 8.03

Jeg beklæder et paplåg (f.eks.fra en skotøjsæske e.lign.) med staniol, så kan potterne stå på kanten, og det kan genbruges.
Anne marie

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. marts 2010 kl. 8.30

Det er smart, det skal lige afprøves her også, jeg går fortvivlet og forsøger at finde det rigtige sted til mine små tomater... Ikke let at forkultivere i en lille lejlighed, næste år vil jeg forsøge at tiltuske mig lidt plads hos nogen med store vindueskarme!

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 9.34

Ved at sætte staniol bag på, risikere man ikke at det i værstefald kan svide planterne ? Den med papiret kan jeg bedre forstå , da det ikke vil optage varme på samme måde

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. marts 2010 kl. 9.58

Søren !!

Hvorfor skulle planterne blive svedet, det er jo ikke andet end tilbagekastet sollys , jeg har brugt det både i drivhus og sydvindueskarm uden problemer , det giver mere lige planter , det eneste minus er at det stjæler lys fra evt. planter stående lige bag ved.

Mvh. Svend Høst

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 10.28

Jeg tænkte bare, at staniol muligvis også havde samme negative egenskab som en solfanger . Men en solfanger er sort og det er selvølgelig lyset og ikke varme, der bliver tilbage kastet .

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. marts 2010 kl. 10.26

Wow, den ide med stanniol er supereffektiv; mine små tomatplanter lægger sig ikke længere ned mod lyset :o) Men jeg har kun prøvet det i de nordvendte vinduer, fordi jeg er lidt nervøs for om de spæde planter kan klare at stå i fuld sol størstedelen af dagen har jeg ikke turde stille dem i mit enlige sydvindue... for der er direkte sol mange timer. Hvad gør i andre?

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. marts 2010 kl. 14.56

Tomatplanter kan ikke få lys nok , så sæt du bare dine tomater i sydvinduet , men husk at vande godt, især på solrige dage.

Mvh. Svend Høst

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jespersen, 18. marts 2010 kl. 22.18

Godt forslag, det vil jeg prøve.

Faktisk synes jeg, det sværeste er balancen mellem lys og varme.
Mine tomater bliver gerne for lange.

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. marts 2010 kl. 20.11

Jeg har en del tynde rustfrie stålplader så blanke at de er som spejle. Kan de også anvendes og hvordan? håp

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. marts 2010 kl. 8.07

Stålplader og spejle kan fint bruges, men jeg synes ikke de er så håndterbare som staniol.
Anne Marie

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. marts 2010 kl. 9.01

Jeg har læst en masse om det rundt omkring, og rigtig mange anbefaler en hvid baggrund fremfor alufolie. Begrundelsen for det er, at alufolien ikke reflekterer lyset jævnt, men i pletter, hvilket kan give "brandskader" på bladene - modsat en helt hvid og glat baggrund, som spreder lyset helt jævnt.

Så måske er det hvide papir i virkeligheden det bedste? Eller en hvidmalet plade af en slags?

Hvis man nu er heldig at have en forstående familie, der kan leve med ens plantegalskab, så kunne man måske designe en plade, der passer til vindueskarmen, og som kan monteres på et par kroge, så den er lige til at flytte med....

Jeg har ikke prøvet nogen af delene - jeg har jo mine LED-lys, men det er en anden historie!

mvh
Anja

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2010 kl. 9.35

Anja!!

Det er jo en fordel at lyset kommer i pletter så undgår man hulspejlvirkningen som muligvis kunne give brandskader i stærk sol. Hvis man ikke synes det er godt med "solpletter" så kan man laminere alufolien i A4 plastlommer og bruge dem bag planterne , hvis man vil have en mellemting mellem hvidt papir og alufolie , så kan man klippe juice kartoner op og bruge indersiden som reflektor , og så får man en dekorativ bagside.
Alureflektorer har jeg brugt i mange år og uden problemer, jeg var træt af at mine kaktus groede skævt , det har absolut hjulpet , nu bruger jeg det til alle lyskrævende planter.

Mvh. Svend Høst

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2010 kl. 10.56

For en del år siden savede jeg nogle masonit plader ud i passende stykker, derpå blev alufolie pålimet med hvid snedkerlim. Et par træ stykker blev sømmet på forneden, så pladerne kan stå oprejst. De har holdet i mange år til brug i vinduskarmen, indtil planterne skal udendørs.

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 20. marts 2010 kl. 14.14

En hvid baggrund reflekterer lyset mere jævnt end end staniol/spejle. Med en blank overflade vil lyset blive sendt videre i alle mulige vilkårlige retninger (prøv bare at lyse på et spejl i en 45 graders vinkel), hvor det ikke kommer planterne til gode.

/Sofus

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2010 kl. 18.15

Til Sofus.
Når vi optikkens verden skal tilbagekaste/afbøje lys, bruger vi spejle eller andre meget blanke overflader. Prøv med en lygte at belyse noget hvidt i 45 grader, hvor bliver det lys af ? Det meste lys bliver absorberet af den hvide farve, som består af samtlige farver.
For et par år siden fandt engelske forskere frem til, at tomatplanter som gror op ad en rød baggrund giver større udbytte.

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2010 kl. 20.10

Hvorfor bruger i ikke bare et solarie ?

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2010 kl. 20.20

Så får man en solskoldet tomatplante med brune tomater.

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 20. marts 2010 kl. 20.58

En hvid overflade er ca 75 % refleksiv, og giver en diffus tilbagekastning af lyset. Det er ikke uden grund at man ofte ser folk med store hvide skærme når der laves filmoptagelser. Hvis de stod med store spejle (der optimalt er 100 % refleksive) ville lyset være retningsbestemt og relativt koncentreret.

Grunden til at noget ser hvidt ud er at det tilbagestrålede lys er fuldspektret, i modsætning til for eksempel en rød skærm der kun tilbagekaster det røde lys, og absorberer resten.

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2010 kl. 22.06

Selvfølgelig er det bedst at bruge et matriale som har den største albedo (mål for hvor meget et stof tilbagekaster lys) når man vil give planter "baglys" , alufolie er godt , med en albedo på ca 95 vil det nok være det optimale .
Nu kan man ikke sammenligne et spejl med et stykke alufolie , da et spejl kaster lyset nøjagtigt tilbage(danner et spejlbillede) mens alufolie giver et meget mere diffust lys tilbagekastning , hvis man tager og krøller alufolien før man brugen den bliver det endnu mere diffust .
Alufolie har en blank og en mat side , så man kan jo også bare bruge den matte side .
Der er ingen spejle der er 100% refleksive , det bedste spejlmateriale er kviksølv men det er desværre meget giftigt.

Mvh. Svend Høst

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. marts 2010 kl. 8.07

Der er nok ikke den store forskel på hvid eller alu baggrund, og forøvrigt tror jeg at tomatplanterne er ligeglade, bare de får masser af lys.

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2010 kl. 13.44

Det ku' være sjovt med et lille eksperiment og se, om der er forskel...

Desværre er mine planter forment adgang til vindueskarmene, men hvis en af jer skulle have lyst, kunne det være sjovt at høre om!

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hyldahl, 2. maj 2010 kl. 13.32

Hejsa.

nu har jeg sat et forsøg igang. 2 tomatplanter med alu/hvidtpapir, samt 2 chilier på samme måde. ikke fordi jeg har problemer med mine tomater/chilier, de vokser flot lige op, men jeg bruger også en helt speciel metode, for at spirer frøene.

mvh

27 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. maj 2010 kl. 21.21

Birthe: Den metode kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt mere om :o)

28 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Elkjær, 16. marts 2012 kl. 22.58

Jeg har købt en dagslys pære, så vil jeg se om det er bedre,, jeg kunne jo sætte hvidt papir omkring , måske det er endnu bedre

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 4. marts 2015 kl. 18.27

Jeg bruger Mylar. Det er noget mere robust end staniol, og man får ikke den ujævne refleksion som man nemt kan med staniol når det bliver krøllet. Fandt nogle stykker på over 2 kvm til 8 kr. stykket på eBay (hvis man er til sådan noget :D)
Men godt trick med hvidt papir, også selvom det ikke nødvendigvis er mest effektivt, så er det da bedre end ingenting.

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2015 kl. 19.55

Jeg bruger også Mylar - den version, der hedder Diamond Foil, ikke den helt blanke.

Jeg har læst mig til, at det er den version, der sender mest lys tilbage - lidt mere end en blank, hvid overflade, som igen er bedre end blank stanniol...

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 4. marts 2015 kl. 20.46

Intet er godt nok til de små :D

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2015 kl. 22.55

Nej - de er gode til at holde vinterdepressionen væk, og så skal de jo have det godt :)

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. marts 2015 kl. 10.02

Egenligt burde man bruge conceptet i drivhuset , da der forsvinder meget mere lys ud af den nordlige langside end der kommer ind , det kunne man forebygge ved at beklæde den lodrette langside mod nord med et alu reflekterende matriale .
I vinduskarmen bruger jeg brugte juicekartoner skåret op så der bliver en lang underskål med de 3 sider rettet op så de danner en reflektor , er god til at sætte potter i med nysåede frø.

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 5. marts 2015 kl. 10.05

Ikke så kønt, men fin idé :D Her vil et stykke Mylar være perfekt! Uheldigvis er indgangen til mit drivhus i den nordlige ende :(

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2015 kl. 12.10

Også mit :) Og det ville ødelægge min drivhusudsigt fra stuen...

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 10. marts 2015 kl. 14.54

Den med Mylar ser fornuftig ud og så tænker jeg pludselig på om mon ikke den kraftige dampspærrefolie ("Alucraft") man bruger i byggeriet under gipsplader kan bruges. Den kan foldes og nærmest selv stå i lidt mindre stykker og så koster den ikke noget videre i en hel rulle. Det tror jeg at jeg vil prøve. Jeg har en rest stående mellem alt det andet skrammel.

Nyt svar til emnet »Sæt hvidt papir bagved tomatplanterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sæt hvidt papir bagved tomatplanterne«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider