Forum

Kommentarer til »Rådyr i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Rådyr i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Hansen, 17. marts 2010 kl. 8.42

Lokale forhold spiller afgjort ind mht hvad rådyr spiser. I min have gælder det om at være hurtig med at plukke brombær, inden de guffer bærrene i sig. Selve planten lader de dog stå.
Raketblomsterne klipper de hvert år ned til ca. 20 cm højde.
I år har rådyrene for første gang spist af mine asters. Efter den første frost havde været der, begyndte de at spise blomsterhovederne og inden efteråret var forbi, var samtlige blomster væk.
Jeg tilgiver dog rådyrene, de giver mange gode oplevelser.

2 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 7. maj 2010 kl. 16.05

Streg fjerbusk fra listen, for jeg har lige fået en beskåret kraftigt af rådyr i haven :-)

3 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 5. januar 2011 kl. 18.54

I min "have" nøjes rådyrene med at gnave i små lærke-, ege- og fyrretræer. Og nogle paradisæblebuske har også fået en studsning. Løgplanterne rører de ikke, ej heller brombærrene. De er måske ikke sultne nok? Jeg har lagt gulerødder ud til dem, dem rører de heller ikke her i denne barske vinter. Og jeg kan se, de har været ved fuglefodringspladsen, det er måske æblerne, de har været ude efter?
I efteråret oplevede jeg nemlig sært nok, at de forgreb sig på en kasse æbler, der stod på terrassen? Ærgerligt nok havde de gnavet i de fleste af dem, ikke noget med at spise op.
Jeg er forøvrigt imponeret over dine rådyrbilleder. Har du været tæt på, eller har du bare et smaddergodt kamera? Er de optaget udendørs eller gennem et vindue?
Jeg har nemlig kun kunnet filme "mine" gennem vinduet - med et ikke særlig godt resultat.

4 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Futtrup, 6. januar 2011 kl. 16.48

Spændende at høre, at rådyr også æder fjerbuske og raketblomster. Mht æbler, så er det nærmest slik :-)

Og så vil jeg da lige tilføje, at den omtalte metode med skyllemiddel virkede vældig effektivt i sommer. Lige så snart jeg holdt op, vendte rådyrene dog tilbage, og i løbet af efteråret stammede de samtlige roser op!

Tak for de pæne ord, Riborg :-) Rådyrene kommer tæt på huset, og de er fotograferet gennem vinduet med en smule zoom - så ses ruden nemlig ikke. Men det kræver både tålmodighed og held at få et godt motiv i "kassen".

5 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. maj 2011 kl. 14.19

Det er godt nok ikke rådyr men dådyr jeg har i min have, men jeg går ud fra at menuen stort set er den samme.

Kan derfor berette at hverken forsythia eller uægte jasmin ikke går ram forbi, men nydeligt bliver studset til ukendelighed så snart de får blade.

6 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 11. april 2012 kl. 23.49

Jeg er så priviligeret at kunne nyde synet af rådyr i haven, og da den ligger i Sverige langt ude på landet, så besøger elgen os også om vinteren. Sultne harer hører selvfølgelig med.
Alle disse gæster sætter selvfølgelig deres spor. Især er rådyrene dygtige til at udrydde de bedste æbletræer, når jeg ikke får taget passende forholdsregler:
Sent om efteråret "males" unge træer med blodmel opløst i vand (hæsligt griseri, men det virker). Unge træer er hele året indhegnet med hønsenet. Jeg er begyndt at plante buske (fjeldribs) omkring nogle af træerne i håb om, at det så bliver for besværligt for dyrene at nå ind til dem.
Jeg har nogle år sat "fejepæle" op til råbukken = tykke, lige grene stukket godt ned i jorden på udsatte steder.
Om vinteren lægger jeg æbler, gulerødder, brød, ituskårne kålroer og jordskokker ud til de sultne dyr, som kommer helt hen til huset og et stykke op ad trappen for at fortære de sidste krydderurter i krukkerne.
Elgtyren raserede fyrretræerne, som blev opstammet i et par meters højde. Æbletræerne blev systematisk, men nænsomt beskåret ved samme lejlighed. Her er der kun én ting at gøre: Vær glad for synet af skoven konge. Man nænner da ikke at jage ham væk.
Og så kan man jo plante for dyrene: Pil, sargentæbler, paradisæbler af alle slags osv. alt, hvad der bruges i vildthegn. Det giver også læ og masser af fugle i haven.
Alice

7 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Werge Kjær, 22. juni 2012 kl. 9.43

Jeg har længe søgt råd mod rådyr i haven da de gladeligt spiser mine tulipaner og rosenknopper.
Mange råd er blevet afprøvet, men det bedste har været en vandkanon.
Den bliver tilsluttet haveslangen og har sensor på.
Det virker, men er en smugle besværlig og dækker selvfølgelig kun et begrænset område. Desuden skal man også lige huske at lukke for vandet inden man selv går i haven om morgenen, hvis man vil undgå en brat opvågning.

Det sidste råd - som indtil nu har virket bedst hos mig - er Animix / hønsegødning. Den lugt kan de simpelthen ikke lide. Det kan jeg sådan set heller ikke, men tanken om at det gavner planterne samtidig, gør det til at leve med.
Jeg har spredt det der hvor jeg gerne vil beskytte - men også på deres veksler / indgange til haven - og de har ikke været i haven siden.

Hilsen Charlotte

8 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 18. januar 2013 kl. 16.18

I min have spiser rådyr astilbe, men ikke løvefod.

Jeg har lavet et astilbebed, hvor jeg har indhegnet med 60 cm grøn havetråd tråd med ca 60 cm mellemrum.

Rådyrene kan tilsyneladende ikke lide at komme ind mellem to hegn, når der ikke er mere plads mellem hegnene.

9 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 18. marts 2014 kl. 16.42

Så blev jeg også ramt af rådyr, de udså sig de løg jeg satte sidste efterår, men lod alle de almindelige røde og gule tulipaner stå.
For 5-6 år siden havde jeg også rådyr i haven, men dengang var det nærmest en sensation at se rådyr i en villahave. Jeg fodrede dem ligefrem med æbler. Siden har de næste generationer åbenbart lært, at en have = nem mad. behøver jeg at nævne, at naboerne ikke længere er så imponerede.. Jeg prøver at gå over til planter, som de ikke kan fordrage, for det her er altså brand-ærgerligt
Jette

10 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. marts 2014 kl. 20.47

Min frisør siger at mange kunder får hår med hjem som de lægger i stofposer og hænger op i haven. Lugten kan dyrene ikke lide.

11 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. marts 2014 kl. 8.31

det mest effektive er at kontakte en jæger så kan han komme i jagtsæsonen og løse problemet - rådyr er efterhånden et skadedyr mange steder - men de smager godt og er fedtfattigt og sundt

12 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. marts 2014 kl. 9.59

Mogens Madsen.

Det får man ikke en jæger til. Jagt er ikke tilladt i byområder :-)

vh. Hans

13 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. marts 2014 kl. 8.32

man kan få tilladelse til at bortskyde skadevoldende vildt i haver og på gårdspladser

14 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Sørensen, 20. marts 2014 kl. 10.04

Jeg var i sidste uge til et foredrag om ulve. Her blev det bla. nævnt, at man i USA har gode erfaringer med anvendelse af ulveurin som skræmmemiddel. Man skulle nok kunne få det fra leverandører derovre, prøv på nettet.
Har selv eksperimenteret med såvel hår og blod, desværre har jeg ikke været tilfreds med resultaterne.
Men lugten af ulv virker ganske overbevisende, føj da!

Jævndøgnshilsner til alle!
Chr. Sørensen

15 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 20. marts 2014 kl. 16.35

Hvis I skulle "gøre regnskabet op" og kunne til- og fravælge rådyrene selv, hvad syntes I så?

Er de mest fantastiske og nuttede og se på, eller er de mest en plage, der æder alt hvad I forsøger at plante og gro?

Vi er ved at flytte til landzone med masser af råvildt, og ser frem til at sidde i havestyen og nyde syntet, men er lidt spændte på om de også bliver en "plage"

Peter

16 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. marts 2014 kl. 17.39

Hej Peter
Her i husstanden er vi enige om at dådyrene er en gave.

-Og de var her først!

De første år var især jeg, irriteret over ikke at kunne have roser og tulipaner i fred.
Efterhånden har jeg accepteret, at sådan er vilkårene. Nu ville jeg ikke for noget undvære de aftenener, hvor de i små flokke kommer helt tæt op til huset.

Det skal siges, at jeg ingen ambitioner har om hverken jordbær eller anden form for køkkenhave. Hvis jeg havde ville jeg nok ramme den ind med et hegn.
Det samme skulle vi gøre, hvis ville have resten af haven i fred og vi er så kommet frem til at dådyr er kønnere end hegn.

Spændende, hvad I finder frem til passer til jer.

17 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2014 kl. 18.14

Hej Peter.

Det vil altid blive en subjektiv mening.

Jeg ville ikke under nogen omstændigheder undvære dem.
Sidste sommer havde jeg en rå gående med 2 lam.
Et par billeder taget fra stuevinduet midt om formiddagen.

18 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2014 kl. 18.16

Og et billede mere, hvor der er trængsel på badeværelset :-)

19 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. marts 2014 kl. 18.27

Vi kan tage et mere af et par kamphaner, der skal have afgjort en stridighed :-)

20 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 20. marts 2014 kl. 19.35

Selvfølgelig er det subjektivt hvad man mener om rådyrene i haven. Jeg er sikker på at en juletræsplantageejer har et andet syn på rådyrene end vi har.

Vi er så heldige at vi får egen ø, i egen sø, i forbindelse med vores nye (drømme)hus. Og øen er blevet udpeget til køkkenhave. Der kommer rådyrene, trods alt, ikke over. :-)

Peter

21 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. marts 2014 kl. 19.52

Hold da op, hvor ser det dejligt ud, Peter :)

Lidt større have, end I er vant til!

22 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 21. marts 2014 kl. 1.16

Kære Peter Sindrup. Hvis jeg skal veje fordele og ulemper ved rådyr i haven - så ser absolut størst fordele :-) Men jeg har så indrettet min 'have' som naturhave - så det gør ikke så meget, at dyrene gnaver af diverse planter.
Dog har jeg indhegnet nogle æble- og kirsebærtræer. Og blåbærbuskene. Dem er de helt vilde med.
Jeg agter også at indhegne hindbærrene - for selv om der der er masser af vilde hindbær i området - så forgriber de sig på mine!
De spiser også de nederste blade af stangbønnerne - men skidt pyt - de tager ikke bønnerne!
De åd også akelejerne og kodriverne et år - men de kom igen året efter.
De vilde roser kan de godt gnave lidt i - men de skal nok klare sig.
Brombærblade kan de godt lide - men bærrene levner de til mig.
Så alt i alt må jeg sige, at glæden ved at se rådyr uden for sit hus op vejer en evt. ærgelse over at miste en evt. plante.

23 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2014 kl. 7.26

Jeg er sørme glad for, at jeg ikke skal tage stilling til det :)

Planterne ville nok vinde hos mig - jeg ville ærgre mig voldsomt over at brugt en masse tid på at dyrke foder til rådyrene...

De er da dekorative - ude på marken!

24 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 21. marts 2014 kl. 9.43

Hos os bliver modellen - indtil det er bevist at den ikke virker - at køkkenhaven bliver "begrænset" til øen, og det skulle også række. Jeg gider ikke se på metalhegn på en naturgrund.

En større udfordring bliver hvad jeg gør med alle de nye træer der skal plantes, som erstatning for dem der fældes til brænde. For dem elsker rådyrene også ...

Peter

25 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. marts 2014 kl. 22.48

Hej Peter
Hos blandt andre Dansk Skovkontor i Sorø, kan man købe nogle plasticnet/rør, til at sætte om stammerne på unge træer og kan fjernes, når de når ud over den sårbare alder. Det skulle forhindre at råvildtet fejer dem i hjel.

Måske noget du kunne bruge? Eller er det noget andet du tænker på i fobindelse med nyplantning?

Kan, se at nyplantede områder her i skoven, hegnes ind med et ca. 2 m højt ståltrådshegn, som fjernes igen efter ca. 10 år. Kønt er det ikke, men helt sikkert effektivt ;-)

26 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. marts 2014 kl. 23.09

Hej Peter.

Jeg har brugt at sætte 1 el.2 8mm stålhegnspæle ned helt inde klods op ad stammen. Det værner mod fejninger, men ikke mod musegnav. Bukkene kan ikke lide at feje på jern.

Bidskader af råvildt er især alvorlige på ædelgranerne, da de har en forkærlighed for topknopperne. På løvtræ har jeg ikke haft de store bidskader.

27 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 24. marts 2014 kl. 17.23

Hej
Rådyr spiser jordbærplanter. Fuglene spiser bærrene. Det er jo surt, når vi gerne vil have dem for os selv.

Vores løsning er bestemt ikke den kønneste eller billigste, men den er ret praktisk: Et jordbærbur med højbede.

Vi undgår at finde en død fugl i et net. Rådyrene kan ikke komme til planterne, og vi undgår at få ondt i ryggen, når bærrene skal plukkes. Samtidig kan jeg have mange forskellige bærsorter, der ikke blander sig. Buerne af el-rør gør det nemt at lægge fiberdug over, hvis det skulle blive sen frost, når planterne blomstrer.

Venlig hilsen

Alice

28 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Mikkelsen, 5. juni 2014 kl. 10.23

Hos os kan vi ikke have Ridderspore udenfor indhegningen. De æder den med det samme!

29 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2014 kl. 18.05

Og hos os- har "rådyrsygen" aflivet vores.
Meget ærgerligt, da gammelråen eller lagde sine lam af i haven, og både hun og bukken åd spildt fuglefrø.

Begge kunne forresten hoppe over mit havebord plus stole, når de blev skræmte. Bukken kunne forresten ikke lide kattene, som han var ret truende overfor/stangede ud efter. (Vi gjorde os umage med, at de ikke blev tamme! Tamme råbukke er farlige!)

Pga dræbersnegle og sygdom, har vi ikke rigtigt køkkenhave mere, men jeg er glad for dyr, så de må være her, og vi må rette ind- på samme måde som man heller ikke dyrker planter, der ikke vil trives.

Dog: da rådyrene åd mine nye jordbærplanter, blev jeg noget ærgerlig!
Så kunne jeg lære det! ;-)

Mvh
Tine

30 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 8.59

Hej Tine
Det lyder somom vi har det nogenlunde på samme måde. Bortset fra at mine rådyr er dådyr.
Her er der dog blot gensidig nysgerrighed dem og katten imellem omend vi mennesker ikke skal blande os, som det ses.

31 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2014 kl. 9.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2014 kl. 12.28

Hej
For et par år siden havde vi rå/dådyr i haven. De kom ind fra motorvejsskrænten, som går langs vores have. Motorvejen ligger nede i en slugt.
Vi blokerede "indgangene" med masser af nedskårne grene og andet som kunne spærre. I grunden er det en meget farlig kombination: Motor/hoved/andre veje og rå/dådyr. Vi har desværre gjort bekendtskab med et springende dyr for nogle år siden. Midt i juni måned ved middagstid sprang der et dyr direkte ind i vores bil. Vi slap uskadte - men skaden beløb sig til 30.000 kr.
Skrækken sidder i kroppen endnu - og man kan aldrig gardere sig. Derfor synes jeg at man skal begrænse dyrenes antal i jagtsæsonen - og især der, hvor de kan være til fare for trafikken.

Jeg vil helt sikkert også nyde synet af dyrene, men har man een gang haft et dyr i forruden, er det med blandede følelser jeg læser om at bestanden er betydeligt forøget - og at de nu færdes i mange villahaver.
Ingeborg

33 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Moestrup, 6. april 2015 kl. 21.32

Mine crocus spiser de i stor stil, både blade og blomster.

34 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. april 2015 kl. 11.00

Det er da lidt interessant det her.
Vi har både akelejer, krokus og andre ovenfor nævnte planter.
Men rådyrene æder kun tulipanerne!
De har ikke ædt andet og det har stået på i godt 14 dage.
Skal vi kunne li' dem må de lære at de skal holde sig væk hvis der ikke ligger et tykt lag sne.

35 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jens Knudsen, 7. april 2015 kl. 13.18

Slettet af administrator 18. februar 2016 kl. 12.00.

36 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Rosengaard, 5. august 2015 kl. 22.34

37 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv S.L., 26. maj 2016 kl. 12.32

Jeg har prøvet mange ting. Det er skønt at kigge på rådyrene, men her er nu så mange i vores villa/sommehus område, at man kan snart ikke have noget i sin have. Det er heller ikke sjovt. Rådyrene har jo ingen naturlige fjender, andet end mennesket. Og det virker ikke nemt at kunde få nogle af dem skudt. Jeg synes det er underligt at det er så svært, så mange rådyr som man har her i Danmark. I Sverige kan man ringe til sin kommune og en jæger kommer ud. Jeg prøvet i min desperasjon det her REVIRA til 425 kr ( det er forøvrig meget billiger i Norge og Sverige). Det vil jeg advare i mod. Jeg la det ud helt efter opskriften. Rådyrene er helt ligeglade. Det er jo også bare leca i ulige størrelser. Rent fup. En anden her på siden skriver om ulveurin. Det kan man også bestille fra Sverige, nogle firmaer sender også til Danmark . Jeg vil nå i gang med oasis på pinde dyppet i blodmel og salmiakk. Det skal fornyes, så det er et postyr. Men hvis det kan redde enkelte, kære planter, så ok. os så er det billigt. Hvorfor kan de ikke bare æde græsset! Tæk så skønt at sidde og kigge på græssende rådyr:)

38 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2016 kl. 14.18

Man må da kunne mindske bestanden. Jeg er ligeglad med om de barberer haven ( så længe det ikke er min) :-)
Men når de er til fare for bilister på vore veje, er det ud med bøssen. Det siger jeg, fordi vi har haft et uheld med et rådyr for mange år siden, men frygten for et springende rådyr og billedet af det sidder stadigvæk på nethinden.
Ingeborg

39 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Rosengaard, 26. maj 2016 kl. 14.30

Hjortevildt i haver er et stort problem mange steder. Rigtig mange forskellige tiltag har derfor gennem tiden været prøvet uden større held da dyrene hurtigt tilvænner sig eksempelvis duftmidler som hyppigt bliver anvendt.
Jeg har udviklet et elektronisk vildtafværge "Anico-Agro" som mange landmænd anvender til reducering af markskadernes omfang forårsaget af fouragerende hjortevildt. Konceptet kan også anvendes i haver o.l. steder.
Lidt mere info kan ses på www.anico.dk

40 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 15.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

41 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 16.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. maj 2016 kl. 16.42

En have er pr. definition et hegnet areal og der er rådyr sjældent et problem.

Den spamreklame for noget elektronik-skrammel, som lige blev smidt ind i tråden, henviser til det sædvanlige ubrugelige skrammel uden dokumenteret langtidseffekt, hvis jeg må komme med mit bidrag.

Naturligvis skal rådyr skydes, når de er til fare i tafikken. Det samme gælder vejtræer og andre farlige forhindringer - væk med det, så vi kan komme sikkert frem. Chaufføren er jo sjældent et problem :)

43 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. maj 2016 kl. 17.33

Råvildt kan ikke lovligt skydes med begrundelse i trafiksikkerhed. Der er alm. jagttid på råvildt uden mulighed for "regulering".
Ved jagt på råvildt skal reglerne i jagtloven følges,

Der er kun hegning, der hjælper mod bid og fejeskader. Alt andet duer ikke.
Råvildt græsser ikke som køer. De nipper lidt hist og lidt pist af mange forskellige emner.

Hegn om de planter som absolut ikke må skades, og nyd så synet af vores mest elegante hjorteart.

44 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. maj 2016 kl. 21.23

Well, har haft denne sika hind på besøg sidste forår - en undvegen hun med øremærke, som har vist sine 2 kalve frem (forrige års og sidste års). Ellers har jeg haft besøg af en sikahjort som blev fuld i kirsebær (for flere år siden) samt adskillige rådyr.

Dog har jeg ikke haft nogle dyr i haven de år hvor jeg har haft svømmebassin og foreløbig heller ikke, siden jeg har sat et tunneldrivhus op.

Og nu, mens jeg er i gang med at omdanne en god del af haven fra naturgrund til køkkenhave, så håber jeg, at de fremover kun dukker op om vinteren. ;)

45 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. maj 2016 kl. 21.25

Øv, kunne åbenbart ikke dele en stump video. ;(

46 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv S.L., 26. maj 2016 kl. 21.47

Til Ayoe, min morfar sa altid, ønsk i den ene hånd og spyt i den anden. Se så hvad for en du får mest i. Det tror jeg er passende her :) .
Ellers til deg der ikke mener det er noget problem med rådyr i haven. Her jeg bor har vi en 4-5 stykker gående. Der er ingen skov i nærheden. Når de har beæret en med et besøg, er der ikke meget tilbage. Det er jo ikke på naturgrundene de kommer, det er hos os havemennesker gufet er. Jeg elsker dyr, derfor spiser jeg også meget lidt kød. Men jeg elsker også planter, både at spise og kigge på. Et og andet rådyr er helt ok, de skal selvfølgelig også leve. Men der er for mange. I villastrøg bliver de ikke en gang udsat for jagt og der er ingen rovdyr. Tidligere var her ikke så mange. Jeg hørte af og til et par skud om natten, jeg mistænker at en nabo skød. Men vedkommende må være flyttet. Jeg synes man skulle ha noget af det man i Sverige og Norge kalder skyddsjakt, en jæger der kommer ud og tar nogle individer ud når der bliver alt for mange. De går på vejen ved højlys dag! Ellers skrev jeg mest for at advare andre havemennesker mod at smide 425 kr ud på Revira, brug dem heller på at købe nye planter når I har haft besøg av vores brune venner:) Kampen mod rådyr er jeg ved at opgi, et 2 m høyt hegn kan ikke lade seg gøre her. Jeg får slutte med roser, klematis, mange stauder. Jeg er godt kalr over at de ikke æder græs, det er helt sikkert.

47 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 8.34

Vi har også haft rådyr i haven og det er bekymrende, fordi vores have er adskilt fra motorvrj E20 med en meget høj skrænt. Nogle få kilometer fra os er der en vildtveksel, så man advares også på motorvejen om dyr på vejen. Det var nu ikke her at vi blev ramt af et springende rådyr, men i Sønderjylland, i strålende solskin kl. 13.00. Min mand kørte, og han har været elitebilist i mere end 50 år. Vi slap uden skrammer, men forsikringen måtte betale 26.000 i rep. Og vi røg ned i en dyr forsikringsklasse og kom af med risikobeløbet. Pyt med det finansielle og det var på en stille landevej, derfor bør forsikringsreglerne laves om, når man offentligt ikke vil nedbringe bestanden af råvildt.
Ingeborg

48 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 9.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

49 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 27. maj 2016 kl. 9.37

Jeg har sat 180 cm højt hegn rundt om hele haven, så ind kommer de ikke. Hos mine kunder bruger jeg lavere hegn, tæt på planterne, så de nye træer og busketter kan komme godt igang.

Ellers må jeg sige at det nok ikke er en offentlig opgave at bringe bestanden ned. Det bunder også i at mange jægere går på hagl jagt om efteråret og ikke med riffel, der er både det mest humane og det bedste til de større dyr.

Mange af disse store dyr er begyndt at komme i villa kvartere mm, der må vi jægere desværre ikke jage dem og derfor vokser bestanden endnu mere. Øget trafik og flere veje giver desværre mange ulykker, dyrene vandre da det er helt naturligt for dem.
Der er mange der syntes de er nuttere, og det er de bestemt også! De smager også rigtig godt, men frem for alt er de også en del af grunden til at vi har så mange tæger- så husk har du disse smukke dyr i haven kommer der også mange flere tæger i din have, på dig og på dine husdyr. Jeg kommer snart med en ny artikel om havens farligeste dyr- tægen!

mfh Fanny Redaktør

50 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 10.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

51 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. maj 2016 kl. 10.37

Hunnen hos rådyret hedder altså en Rå og ikke en Hind. Det er hos krondyrene, det hedder hind.
Det normale er, at råerne sætter 2 lam, og det er lige nu, det sker her sidst i Maj og først i Juni. Det er ikke så ualmindeligt at nogle råer sætter 3 lam. Jeg har en enkelt gang set én med sådan 3 små størrelser. Det tredje går oftest til, da råen har sværere ved at forsvare 3 overfor ræve.
Det meste råvildt skydes om efteråret, hvor der også er jagttid på rå og lam.

52 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 11.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

53 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. maj 2016 kl. 12.26

Så regner du sikkert med at blive rettet én gang til. Det hedder ikke råkid men rålam. Råkid er svensk. hvor det også hedder en Råget.

54 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 12.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

55 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. maj 2016 kl. 12.53

Så må dette være en "Bambi".
Billede fra 2015

56 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 13.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

57 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 18.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

58 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 23.55

@Frank
Selv om man er elitebillist - er man nødvendigvis ikke en god billist. ;-),
Det vil jeg nu alligevel påstå at min gemal er, når han har kørt uden færdselsuheld og buler i mere end 50 år. (Hastighedsbøder kan man vel altid få?) Jeg er også elitebilist - har nemlig ikke kørekort!
Ingeborg

59 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2016 kl. 0.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

60 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. september 2019 kl. 15.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

61 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2019 kl. 16.11

Der er stor forskel på skyllemiddel. Noget lugter ikke af noget og andet lugter som en væltet flaske parfume .... hedder noget med Bamse.... vi må vide hvilken slags, selvom man ikke må gøre reklame her.
Ingeborg

62 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. september 2019 kl. 16.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

63 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2019 kl. 12.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

64 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2019 kl. 12.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

65 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2019 kl. 13.58

Har du også et par tip til, hvordan man lokker spurvehøgen til ejendommen?
Her er solsorte "nok".

66 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. september 2019 kl. 17.20

Og skyllemidlets miljøaftryk betyder ikke noget, så længe det bare blafrer i vinden?
:-D

67 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2019 kl. 17.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

68 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2019 kl. 18.00

Nu er det jo solsortene, de skal skræmme væk!

69 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2019 kl. 19.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

70 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. september 2019 kl. 22.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

71 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2019 kl. 22.12

Dem har jeg to af. Men den levende ville klart virke bedre.

72 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. september 2019 kl. 6.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

73 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. september 2019 kl. 8.19

@67 Åh, det er jeg ked af, F. Det var SLET ikke meningen. (Kunne ikke lade være ;-) )

74 af 75 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 28. september 2019 kl. 10.48

Spurvehøgen kommer lynhurtigt og forsvinder lige så hurtigt. Fuglene advarer hinanden, så når der er spurvehøg i nærheden, er der ikke en fugl på foderbrættet. Spurvehøg (hun) kan slå en skovdue; det så jeg selv fra stuevinduet. På ruden var der aftryk af begge fugles vinger, og de var næsten lige store. Det lykkedes spurvehøgen at flyve væk med duen, som var mindst lige så tung som den selv. Vi sad indenfor og havde lige netop talt om, at der blev rigtig mange skovduer, så vi så hele sceneriet på få meters afstand.

Unge spurvehøge kan være ret klodsede. En landede 1 m foran mig i ribsbusken, mens jeg plukkede ribs (ved ikke, hvem der blev mest forbavset), en anden fløj mellem mig og de jordbær, jeg var ved at plukke.

I "svalesæsonen" er svalerne gode til at holde høgene væk.

Hos os "høster" duehøgen hvert år ca. 3 høns. Når den har været der, bliver hønsene lukket inde i den overdækkede hønsegård en uge eller to, så har høgen søgt andre jagtmarker.

75 af 75 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. september 2019 kl. 11.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Rådyr i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Rådyr i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider