Forum

Kommentarer til »Hvidløg skal sættes i efteråret«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvidløg skal sættes i efteråret. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 7. oktober 2003 kl. 10.54

Jeg har i flere år dyrket den hårnakkede type.

Min erfaring er at det er den mest velsmagende og at den også giver de mest køkkenvenlige fed: store med tyk lyserød skal der er nem at pille.

Men jeg brækker altid den slangeagtige top af før den blomster- det giver et bedre udbytte.

Camilla Plum skriver i "Grønt "at denne type er mindre hårdfør end den bløde type- men det har aldrig givet mig problemer- trods minus15–20 grader sidste år – min jord er nu også ret sandblandet og relativ let.

Jeg sætter dem mindre dybt ca. 1 cm jord over toppen af feddet og dækker med næsten omsat kompost senest den 15 oktober og har alle år høstet næsten 100% flotte store løg med en diameter på 6–9 cm.

2 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. oktober 2003 kl. 15.00

Jeg dyrker både de hård- og blødnakkede typer og har ikke kunnet konstatere forskel i hårdførhed. Derimod mener jeg at have erfaring for, at de to hårdnakkede typer, jeg har, er mere holdbare i opbevaring vinteren igennem end den blødnakkede.

3 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Hansen, 12. februar 2004 kl. 11.11

Jeg er kommet sent igang og overvejer at plante hvidløgene indendørs for at få sat gang i processen. Senere skal de så ud i haven. Jeg får at vide at hvidløgsplanten lugter meget af hvidløg. Er det korrekt? Så er det måske ikke en god idé at plante dem indendørs.

4 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kjærsulf, 27. marts 2004 kl. 17.05

Hvad med et fedshvidløg, dyrkes de som de 2 typer, der er nævnt i teksten?

Jeg anvender altid et fedshvidløg, de smager bedre, og er meget nemmere at arbejde med.

5 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fisker, 19. august 2004 kl. 0.11

Hvor køber jeg den hårdnakkede type?

6 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 22. maj 2005 kl. 18.22

Kommer hvidløg på planter eller kommer de ned i jorden

7 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Sørensen, 5. november 2005 kl. 7.03

Jeg har dyrket hvidløg med held i 20 år,jeg køber ming løg i grønt afdelingen de har den største spireevne og er billiger end sætte løg. løgene sætter jeg om foråret og udbyttet bliver godt

8 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 9. november 2005 kl. 10.02

Jeg satte hvidløg den 23. oktober, og nu står de alle med 10–15 cm grøn top. Det er jeg ikke så glad for, for der må vel være risiko for, at de fryser væk, når vi på et eller andet tidspunkt får frostvejr.

Jeg har sat endnu en portion hvidløg den 6. november, og så håber jeg bare, at de vil etablere sig med rødder, men i øvrigt blive nede under jorden de næste 3–4 måneder.

9 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 2. oktober 2007 kl. 8.03

Hej
Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaring med dyrkning af ét feds hvidløg?

Kh Henriette

10 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. oktober 2007 kl. 10.07

Hvis du tænker på at sætte de almindelige spisehvidløg, så er min erfaring af udbyttet er meget dårligt, du skal have fat i sættehvidløg, og dem har jeg haft problemer med at finde. Jeg ved de kan købes her på nettet.

Helle – www.helleshave.dk

11 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 2. oktober 2007 kl. 11.38

Sidste efterår sep. 2006 satte jeg fed af de hvidløg, som netto sælger i net.

Alle fed uden undtagelse, gav flotte og meget smagfulde løg. Det kan godt lade sig gøre.

Venlig hilsen
Jeanet

12 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 2. oktober 2007 kl. 21.18

Jeg har som sætteløg købt økologiske hvidløg i Brugsen – de plejer at stamme fra en dansk avler, som har forsøgt sig med mange forskellige sorter for at finde de bedst egnede til danske forhold.

venlig hilsen Peter

13 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 15. oktober 2007 kl. 12.29

Svar til #9:

Hvis du tænker på perlehvidløg, så kan du sætte alm. fed hvidløg i jorden i marts/april og høste perlehvdløg i juli måned. Hvis du vil lave hvidløg med masse fed så er det fra nu af og til omkring midt november at feddene skal sættes.

Jeg har sat den første række i weekenden og skal sætte yderligere 2 rækker – en om 14 dage og en om en måned. hvidløgene er købt i supermarked – det plejer at virke fint.

14 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 24. marts 2008 kl. 14.17

Der findes to typer hvidløg de hård- og blødnakkede. Hvilke af dem er det der får løg over jorden.

Venlig hilsen Fredrik.

15 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 25. marts 2008 kl. 21.24

Både hårdnakker og blødnakker får små topløg eller yngleknopper, om man vil, i toppen af stænglen. De små topløg kan også bruges til at sætte, men giver kun et lille løg første år.

Nogle gange kan hårdnakker give små fed på stænglen. Se foto af det her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=27

Med venlig hilsen
Brian

16 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 14. juli 2008 kl. 19.04

Er der nogen som har erfaring med at sætte hvidløg i drivhuset?

17 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 11. oktober 2008 kl. 9.40

Jeg har sat hvidløg i år først i september. De er selvfølgelig høje i toppen nu, går det an? Har jeg sat dem for tidligt?

Lone

18 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fisker, 11. oktober 2008 kl. 11.01

I Havenyt uge 40 står der:
For at de kan få en ordentlig størrelse, skal hvidløg sættes her i oktober – så snart som muligt, så de kan nå at udvikle et godt rodsystem, inden vinteren sætter ind. Hvornår man skal sætte dem i efteråret er lidt en satsning. De skal helst sættes, så de udvikler et godt rodsystem, men først kommer op med grøn top hen mod det helt tidlige forår. Men det er som bekendt meget svært at spå om fremtiden – ikke mindst om vejret i november og december. Jo mildere egne, man bor i, jo senere i oktober sætter man feddene.

19 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. oktober 2008 kl. 11.50

Må man klippe af det grønne der er over jorden til pynt på pålæg. Eller påvirker det hvidløget under jorden.

lone

20 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. marts 2009 kl. 5.14

Tre spørgsmål om hvidløg til de erfarne:

Vil det være helt omsonst at sætte hvidløg nu, her i starten af marts?

Jeg har læst et sted, at hvidløg er godt at sætte imellem jordbær. Har nogen erfaringer med det?

Er det med eller uden skal at feddene skal puttes i jorden?

Hej fra Wina

21 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. marts 2009 kl. 15.04

Du kan sagtens sætte hvidløg nu, de bliver måske ikke så store, som hvis de var sat i efteråret, der er mange anedoter omkring hvidløg, at de skulle være gode i jordbærbedet har jeg aldrig hørt, men du kan jo prøve.

Historien sagde at hvidløg holder lus væk fra roser, det har jeg prøvet, men det hjalp ikke, men jeg kan høste masser af hvidløg de vokser ligesom ukrudt.

Hvidløg skal sættes med skal.

Mvh. Svend Høst

22 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 16. marts 2009 kl. 11.23

Kan man bare gå over og købe løgene hos den lokale, også ellers bare plante dem ud.

23 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. marts 2009 kl. 14.03

Jeg sætter hvidløg som jeg har købt i Netto, det virker fint.

Mvh. Svend Høst

24 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Alstrup, 5. juli 2009 kl. 11.04

Jeg har købt nogle flotte hvidløg hos en grønthandler i Italien. Det jeg gerne vil bede om nogle bud på, er om man evnetuelt allerede her i juli kan forsøge sig med at sætte dem i jorden, eller om jeg skal opbevare dem, og isåfald, hvordan opbevare jeg dem bedst?

På forhånd tak

MVH

Per Alstrup

25 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juli 2009 kl. 11.19

Du bør opbevare dem til efteråret. Tørt og ikke varmt. har du et sted i huset hvor der er mørkt, tørt, og lidt køligt så læg dem der.

Husk når du planter dem, så skal du pille dem fra hinanden så du planter fedet og ikke hele løget.

Jeg plantede mine i foråret, lidt forsent. men venter til efteråret 2010 før jeg graver den op. Til efteråret sættes endnu en række.

Er spændt på hvor meget de har groet iår. Toppen er ikke speciel stor, heller ikke køn. så nu må vi se.

26 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 6. juli 2009 kl. 12.06

Jeg bor i lejlighed, og har derfor ikke de store muligheder for at plante hvidløg udendørs, kan de dyrkes indendørs i krukker...?

Skal fedene være spiret inden man putter dem i jorden...?

27 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 6. juli 2009 kl. 19.55

Det vil jeg sagtens tro du kan, men brug en stor krukke på din evt altan. plant løgene deri om efteråret, som var det i en have og de vil spire om foråret.

Du kan jo plante lidt sommerblomster deri også til den tid. så ser det lidt kønnere ud.

28 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. juli 2009 kl. 10.58

Efteråret sidste år forsøgte jeg med kinesiske solo-hvidløg købt i Kvickly. De blev opbevaret i køleskab fra midtsommer indtil oktober. Skal da ellers love for en succes iår – har lige høstet, håndstore flotte løg & store velsmagende, sprøde saftige hvidløgsfed, på hver og en.

Lige nu sælger kvickly dem igen 9.95,– pr. kurv med meget flotte solo-løg i – de står allerede hjemme i køleskabet og venter på oktober md og sættetid.

29 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. juli 2009 kl. 12.57

Solo løg er jo bare ét fed som har fået lov at gro et år. 2.år deler de sig så i fed.

Ved at plante fed, ja så går der bare to år før de bliver lige så store.

Men godt og høre der er nogen som har stor succes med de kinesiske.

Jeg plantede selv fed i foråret, de får lov at stå ét år mere. så skulle der gerne blive masser af hvidløg at høste.

30 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 30. juli 2009 kl. 11.27

Skal løgene spire inden man sætter dem i jorden?

31 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. juli 2009 kl. 13.16

Nej, det behøver de ikke, men er der nogle med mindre spirer på – gør det ikke noget :-)

32 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. august 2009 kl. 7.52

Hårdnakke og blødnakke...? Jeg forstår stadig ikke forskellen... Hvordan ser man forskel, og er der forskel i smagen? De hvidløg man køber i supermarkeder, i net eller ranker, er de bløde eller hårde?

Jeg satte hvidløg i haven tidligt her i foråret (mellem jordbærene) og høstede dem da toppen visnede ned, for ca. 3 uger siden. Det var fed fra helt almindelige hvidløg købt i et supermarked. De smager godt, og er stærke. Men der blev bare et lille rundt løg ud af hvert fed. De skal åbenbart sættes om efteråret for selv at kunne danne fed?

33 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2009 kl. 9.15

Hej Wina Fiona

Vælg køkkenhaven i bjælken øverst på siden her. I menuen til venstre der finder du emnet løg og porrer – og der dukker 3 gode artikler op om forskellen på blød- og hårdnakkede, dyrkningsvejledning og høst og tørring ;-)

Det med smagen er svært – dyrkningsforhold, høsttidspunkt og opbevaring gør kæmpeforskelle. Så måske er der kun tilbage at prøve sig frem med de hvidløg, man nu har... og det er jo en spændende rejse mellem skåle og gryder man så kan komme ud på :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

34 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 19. september 2009 kl. 9.18

Solen skinner, og himlen er meget høj. Det er dejligt vejr, og det klør i fingerne for at putte noget i jorden...

Er helt vildt fristet til at lave en række hvidløg i dag, osse selvom der er læææænge til oktober.

Men måske alle de hvisløg jeg høstede her i sommer, som kun havde lavet et fed – helt rundt og som en lille bordtennisbold – kunne sættes nu, og så blive til rigtige hvidløg vinteren over...?

35 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 19. september 2009 kl. 11.03

Jeg har allerede sat hårdnakket hvidløg...

Købte nogle økologiske hos en landmand, de var lige gravet op.

Så de blev delt da jeg kom hjem, og i jorden igen.

De har jo hvile her sidst på sommeren, så tvivler på de begynder at lave top allerede iår.

Jeg ville ikke være bange for at plante dem, de skal bare i jorden og blive der.

Jeg har også en række med runde fed som blev plantet i foråret, de får bare lov til at blive i jorden et år endnu. så skulle de gerne været blevet til flere fed.

36 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 19. september 2009 kl. 16.57

Hej steffen
Det er godt at høre, for jeg kunne ikke dy mig, men lavede en fin række nu i dag.

Så er der bare tilbage at vente på de bliver store og fede ;-)

37 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 20.26

Jeg har også sat hvidløg nu, så i har bestemt ikke gjort noget forkert. Hvis ikke vinteren bliver særlig varm, vil de grønne spirer/toppe vise sig i februar – marts måned.

Jeg mener at Karna har lavet en artikel om dyrkning og herigennem nævnt, at de skal have en kuldeperiode på mindst 10 dage.

Jeg dækker mine løg til med halm, så vil de spirer op i gennem og halmen ligger så hele vækstsæsonen i gennem og hindre at ukrudtet gror her. Jeg har praktiseret denne dyrkning i mange år.

38 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 22.33

Hej Jeanet

Hvordan bliver disse solo løg?, dannes der almindelig fed?

Jeg har prøvet dem og fik intet ud af dem.

39 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 20. september 2009 kl. 10.51

Sololøgene er ét fed som har groet én sommer.

Lader man dem stå ét til to år i jorden bliver de til store hvidløg afhængig af nærringen i jorden.

40 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 20. september 2009 kl. 17.54

Hej Søren.

Da jeg satte sololøgene sidste efterår 2008, mixede jeg havejorden med rester fra plantesække og vandede. I foråret 2009 gav jeg dem organisk gødning, og har vandet på dem løbende indtil høst i juli.

Alle sololøg gav store hvidløg med ca. 5–7 fed i hver.

Idag har jeg sat endnu 97 sololøg på samme måde og ser frem til juli 2010.

41 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2009 kl. 21.11

Ok,jeg har ikke fået dem til at lykkedes for mig, men jeg er glad for at vide, at der er tale om "almindelig hvidløg". Jeg ved at man kan benytte topløgene fra nogle af sorterne og herigennem lave et-feds -hvidløg.

42 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. september 2009 kl. 6.35

Jeg kan da tilføje, at de sololøg jeg sætter, er kinesiske og købt i kvickly. De har dem oftest til salg i sommermånederne, hvor, løgene kostede under 1,– stykket ;-) – Nu er prisen sat op igen...!

43 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 11.40

D.v.s at du også køber nye løg hvert år?. Jeg har snakkede med Søren fra de gamle sorter og som ved meget om hvidløg og han anbefalede, at man sætte sine egne fed i en årrække for at teste om sorten kan klare det dansk klima. Jeg har selv fundet en sort, som jeg havde liggende vinteren over på havebænken og som have overlevet både regn og frost. Dem satte jeg så i marts i år og det var nogle flotte løg jeg fik her.

Nu sætter jeg så disse fed i september og håber på et godt resultat. Feddene er store, men dog ikke som hos Rød estisk, som nok er det løg jeg er mest imponeret af.

Yderligere har jeg også sat en sort, der giver store topløg og hvor man kan være heldig at et topløg udvikler flere fed på kun et år.

44 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 21. september 2009 kl. 18.08

Jeg har købt nogle økologiske hårnakket(får topløg) hvidløg hos en dansk landmand. De har brugt denne sort i flere år på deres marker, så den skulle være sikker.

Jeg plantede i foråret også nogle fed af de kinesiske(blødnakket) som kan købes i butikkerne.

Disse er i løbet af sommeren blevet til fine "sololøg" og håber at de til næste år bliver store og fyldt med fed.

Til den tid har jeg altså to slags som jeg kan udvælge den sort jeg synes giver det bedste resultat.

Det skal nok blive spændende.

45 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 21. september 2009 kl. 18.08

Jeg har købt nogle økologiske hårnakket(får topløg) hvidløg hos en dansk landmand. De har brugt denne sort i flere år på deres marker, så den skulle være sikker.

Jeg plantede i foråret også nogle fed af de kinesiske(blødnakket) som kan købes i butikkerne.

Disse er i løbet af sommeren blevet til fine "sololøg" og håber at de til næste år bliver store og fyldt med fed.

Til den tid har jeg altså to slags som jeg kan udvælge den sort jeg synes giver det bedste resultat.

Det skal nok blive spændende.

46 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 20.25

Er der nogle af jer, der har prøvet at køre videre med et fed løgene, altså taget fed fra og sat dem. Det kunne være sjov at se om det kan klare det danske klima i gennem flere år

Umiddelbart vil jeg mene at det er en dyr udskrivning, hvis man køber nye sætte løg hver år. Men på den anden side undgår man også at opformere sygdomme.

47 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. september 2009 kl. 20.46

Det må da give god mening at bruge frø og løg af egen avl – tænker de over generationer vil vænne sig til netop den have de bor i...

Nu har jeg sat de sololøg jeg høstede her i sommer – og de var bare fed fra købmandens helt almindelige hvidløg.

Og i morgen skal jeg sætte fed fra hvidløg, købt på et marked i Provence. Bondekonen som solgte dem fortalte, at det var egen avl, og at moderløget havde været i familien altid... Om de så vil kunne integrere sig her i Sydvest-Jyllands marsk, er jeg spændt på.

Fortsættelse følger om ca. 10 måneder...

48 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.26

Jeg har prøvet flere sorter og jeg må nok mene at
Estisk rød vil være min favorit. Jeg har også prøvet Thermidrome og en anden ved næsten samme navn, samt en tjekkisk kaldet hammar -hvidløg (af den svenske importør).

Normal vil jeg holde på at man skal holde på de sorter som er afprøvet herhjemme, hvis man vil ungå for mange ærgelser. Men jeg har dog sat en række af nogle løg jeg købte i slovakiet og som efter første år gav nogle store flotte løg/fed.

Dem satser jeg på. Ellers håber jeg på at få opformeret en masse af Rød Estisk.

49 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.26

Jeg har prøvet flere sorter og jeg må nok mene at
Estisk rød vil være min favorit. Jeg har også prøvet Thermidrome og en anden ved næsten samme navn, samt en tjekkisk kaldet hammar -hvidløg (af den svenske importør).

Normal vil jeg holde på at man skal holde på de sorter som er afprøvet herhjemme, hvis man vil ungå for mange ærgelser. Men jeg har dog sat en række af nogle løg jeg købte i slovakiet og som efter første år gav nogle store flotte løg/fed.

Dem satser jeg på. Ellers håber jeg på at få opformeret en masse af Rød Estisk.

50 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 6.58

Om det er dyrt at købe nye løg hvert år? Jeg gav 80,– for 100 sololøg og har måtte kassere 3. Det med at gemme til næste år, holder næppe her. Vi formår at spise dem alle, kan ikke lade være & så skal familie & naboen også lige smage ;-)... Syntes ikke det er dyrt, tværtiomod, hvis jeg skulle købe mig til alle de fed der kommer ud af det ;-)

51 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 9.49

Du har ret og det er naturligvis ikke et angreb på dig og som jeg skrev, så er du også sikker på at få noget sygdomsfri avls materiale.

har du prøvet dem, der kaldes elefant hvidløg?

52 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 10.28

Ej Søren, blir helt overrasket, har på intet tidspunkt her, opfattet noget som et "angreb"... jeg supplerer bare med en bette info og holdning til det økonomiske i det, for mig... så det ska'du da ikke spekulere i, vel ;-)

Elefanthvidløg har jeg indtil nu kun haft glæde af, at læse om og se billeder af – kunne virkelig godt tænke mig forsøget værd – men ved ikk'lige hvor de er til at opdrive...

53 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 10.54

Nu tør jeg hellere ikke at nævne at jeg ikke havde held med dem. En af mine kammerater havde nogle med fra USA og som vi satte i efteråret sidste år. Jeg skal love for at det groet lige inden frosten kom, så gik de lige så stille til.

Jeg har set at nogle estiske forretninger nogen gange har dem liggende, men jeg tør ikke afprøve flere, da det ender med at jeg er nød til at avle en masse bare for at holde liv i dem.

Men jeg er rigtig glad for at jeg fik opklaret det med disse solo-etfeds- hvidløg.

54 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 11.14

Da jeg høstede iår – gemte jeg topløgene fra planterne. De indeholder en masse bitte bitte små fed – ikke meget større end frøene fra f.eks. lupiner. Nyt eksperiment går ud på idag, lige "omelet", at sætte/ plante de hele topløg med alle disse bitte små fed inden i – og se til næste sommer hvad der kan komme ud af det af sjove sager ;-)

55 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 6. oktober 2009 kl. 8.35

Der er vist mange forskellige holdninger til hvor dybt hvidløgene skal sættes. Her i artiklen anbefales 4 cm, Camilla Plum siger toppen lige skal stikke op over jorden.

Hvad er Jeres erfaringer?

Jeg har gjort som med blomsterløg – 2½ gange højden.

56 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2009 kl. 10.17

Jeg har ført nogle engang nævne at hvidløget kan skubbe sig op, hvis man har sat det lidt dybt. Jeg har sat mine ca 5–7 ca dybt. Men jeg har også en løst jord. Herefter har jeg så lagt ca 30–40 cm løst halm op over. Dette har jeg gjort i gennem mange år. Hvis hvidløget ikke kommer dybt nok ned kan man få problemer, når man luger eller kultivere omkring dem.

57 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid, 27. oktober 2009 kl. 18.34

Hej jeg ville spørge hvor man kan købe de der hvidløg? er der nogen der ved det skal de helst svare inden får de tre næste dage ;-) (idag er det tirsdag d. 27)

58 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 27. oktober 2009 kl. 20.54

Jeg køber mine i Netto...deler dem i fed og lægger dem i jorden med 10 cm mellemrum...Det er alt...

lone

59 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fisker, 27. oktober 2009 kl. 21.05

Jeg køber hos Solsikken – har aldrig haft fiasko med deres. Og hvis der er flere end man har plads til at sætte, ken man jo bare spise resten.

60 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. oktober 2009 kl. 21.36

De har desværre bare udsolgt for i år...

61 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fisker, 27. oktober 2009 kl. 21.39

Så var det da godt, at jeg nåede det ;-))

Til en anden gang, kan man bare bestille tidligt, selvom de ikke er klar endnu, så sender de bare ordren, når det er tid!

62 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid, 28. oktober 2009 kl. 16.24

Ok tusind tak men min mor ville nu helelre ha' lillae hvidløg? ved i om man kan få dem? skriv gerne over mail til mig så ikke jeg modtager en mail hver gang i har skrevet noget ;-)

63 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. oktober 2009 kl. 16.53

Hej Astrid -

jeg tror ikke, at du skal regne med at finde lilla hvidløg så sent på året – i hvert fald ikke på 3 dage...

Og jeg tror nu heller ikke, at du skal satse på, at folk herinde vil ligge og sende mails til dig frem for bare at skrive her. HVis du synes, at du får for mange mails, kan du jo bare afmelde dem og selv holde øje herinde.

Mvh
Anja

64 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muilil, 28. oktober 2009 kl. 17.39

Ja -desværre er vi nok igang med-"der er jo kun mig genenerationen".

En tendens der desværre er blevet ret udbredt efter at V har overtaget regeringsmagten. De har også indført et ret markant kontrolleret samfund hvor man "næsten " som privatperson skal anføre hvad man dyrker i sin køkkenhave.

Hvis man slår en skid skal CO2 udslippet registreres.

Hvis man fryser er det imidlertid helt OK at forurene en hel villavej med tjære fra afbrændte jernbanesveller.

Hvis man skal på arbejde er det helt OK at vente i flere timer for at komme frem-i stedet for at flytte arbejdspladserne ud af København!

Ja-OK det er ikke havedyrkning, men det rammer også alle havedyrkere på den ene eller anden måde.

Grunden til at mit temperement er gået op i det røde felt er denne konstante accelerende kontrol med hvad der sker i vores land.

Det ender nok med at vi alle skal have fodlænker på, når vi færdes i vores have og vil blive udstillet som forbrydere med mindre at vi kan godtgøre at vi medvirker til nedbringning af de skide CO2 kvoter!

At de så lader vores regioner øde p.g.a. rent politiske årsager er en helt anden snak.

Puh-ha- tak fordi jeg fik luft for Lars Løkke og hans politik som bestemt ikke er havedyrkeres ven.

Jeg tror ikke han ved en skid om at dyrke hvidløg!

65 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. oktober 2009 kl. 8.52

Hej Astrid.

Jeg kan kun anbefale, at gå en tur i kvickly eller Super spar, og købe de små flettede kurve med kinesiske solohvidløg og net over (èt-feds, hvidløg)

De bliver lilla i skralden (hvis det er det, du efterlyser) og hvis du sætter dem nu, kan du høste skønne lilla hvidløg til næste sommer med ca. 5–7 gode fed i hvert løg.

66 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. oktober 2009 kl. 11.32

Hej Astrid

Den udvendige farve på hvidløgsfeddene er jo ret ligegyldig – det er jo det indvendige, vi skal spise. Det er smagen, som tæller. Og så udbyttet, som jo også gerne må være af en rimelig størrelse. Prøv at forklare din mor det i stedet for at styrte rundt og lede efter lilla hvidløg. Købe nogle hvidløg, smag på dem og køb flere af dem, som smager godt. Det er selvfølgelig lettere at købe sættehvidløg af en anerkendt sort – det giver i hvert fald nogen garanti for smagen og at den trives her i Danmark.

I øvrigt så ændrer hvidløgene farve udvendig i forhold til den jord, man dyrker den i. Jeg startede for rigtig mange år siden med sætte de fineste hvide hvidløg fra nogle købehvidløg. Et par år efter var de helt rødlilla.

Med venlig hilsen
Karna Maj

67 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 30. oktober 2009 kl. 9.20

Statusrapport fra mine hvidløg:
Jeg har sat en række fed fra franske hvidløg, købt på et marked i Provence. De står i en fiberdugstunnel, og er lige begyndt at titte frem.

Mine egne hjemmeavlede sololøg (fra alm. hvidløg købt i netto) er ikke at se endnu – bortset fra dem jeg jeg åbenbart havde glemt i bedet i sommers. De er nu godt på vej, og er 5–10 cm.

Så har jeg sat en hel masse fed fra Aldi. De er i minstbænk, og er heller ikke at se endnu.

Og i det sidste hvidløgsbed er kinesiske sololøg (de lillae fra bilka i den lille fletkurv) De er allerede nu også 5–10 cm. høje. De er sat i masser af omsat ko-kompost.

Alle bedene er sat over to dage.

68 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 30. oktober 2009 kl. 10.05

Ps. alt står i øvrigt hulter-til-bulter med spinat og honningurt som jeg bredsåede i hele haven samtidig med at jeg satte hvidløgene.

Spinaten er ca. 5 cm. og honningurten er ca. 2 cm.

69 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. oktober 2009 kl. 14.42

Har du ikke haft besøg af frosten endnu. Jeg har fået nogle få minusgrader her i Gladsaxe.

70 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid, 30. oktober 2009 kl. 16.15

Jeg tror jeg har lært nok om hvidløg nu

71 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 30. oktober 2009 kl. 16.43

Nej, frost har der ikke været i min have. Men den ligger jo også på en lille bakketop (oprindelig en klit), omkrandset af gamle træer, og lige op til det fredede vadehavsområde. Her er som regel lunere end i resten af landet om vinteren takket være vestenvinden.

72 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nielsine Poulsen, 2. august 2010 kl. 10.03

Jeg sætter både alm. hvidløg og elefanthvidløg - de store fed udvalgt af årets produktion - sidst i august, først i september.
Jeg høster store flotte hvidløg i lange baner. Det er min erfaring at "de skal sendes af sted med en god madpakke".
Jeg gøder om foråret med økologisk hønsegødning.

73 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Christensen, 20. november 2011 kl. 11.03

Så har vi balladen...
Hvidløgene blev sat i slutningen af Oktober og pga. det lune efterår står de nu med en top som nærmer sig de 10 cm.

Som jeg har forstået er det ikke meningen at de skal nå at sætte top, så hvad skal man gøre? Hvis man da overhovedet skal/kan gøre noget

74 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. november 2011 kl. 13.00

Man skal ikke gøre noget - min erfaring er, at der nok skal komme hvidløg ud af det som planlagt, selv om de skyder allerede nu.

Sidste vinter var mine løg, som var sat i efteråret, 10-15 cm høje, da vinteren startede, og de gav en fin høst alligevel.

Men lidt sjovt, at dine hvidløg allerede er så høje nu - mine er slet ikke kommet frem endnu, og de blev sat i starten af oktober...

75 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Christensen, 28. november 2011 kl. 14.24

Ja, der er også en lidt mærkværdig ting ved det: De føromtalte hvidløg er bare ganske almindelige kinesiske hvidløg købt i et supermarked, men de løg som jeg selv dyrkede i sommers og blev sat sammen med de kinesiske, er slet ikke kommet op, ikke så meget som én.
Måske har det noget at gøre med at de kinesiske har været på køl før de kom til supermarkedet, og derfor er blev "aktiveret" til spiring.

76 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. november 2011 kl. 16.31

Det lyder som en rigtig sandsynlig forklaring!

Hvis jeg ved en fejl har fået lagt et hvidløg i køleskabet, er den stensikker - det begynder at spire...

77 af 77 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 2. oktober 2013 kl. 6.19

Camilla Plum om at dyrke hvidløg

Mine skønne, heftige slangehvidløg er høstet nu. Både den gamle sort ‘Estisk Rød’ og de ekstrastore amerikanske hvidløg. De er knap så enorme som sidste år, men fine, og begge sorter er meget, meget mere aromatiske end de hvide hvidløg. man almindeligvis kan købe. Og hvad der er endnu bedre, hvert løg har kun 5–6 fed og ikke en million, som de kinesiske, hvide hvidløg, som man kan få alle vegne.

Hvidløg er et eventyr at dyrke, og slangehvidløg har en dobbelt cyklus, som er sjov at iagttage.

Slangehvidløg – eller hardnecks – er mere aromatiske og efter sigende lidt sartere end de almindelige hvidløg, som er blødhalsede, softnecks, som altså mangler den centrale stilk, som slangehvidløgene har. Jeg har nu aldrig oplevet, at de ikke overlevede selv de værste vintre her. Om foråret, når der kommer mere gang i væksten, strækker slangehvidløgene hals og skyder en lang stilk op, som ender i et næblignende hylster, som i købet af en måneds tid bliver fyldt med små yngleløg.

i begyndelsen slanger de sig virkelig, men retter sig ud efter hånden.

Der kommer naturligvis også et rigtigt hvidløg under jorden. Før de ydre hinder på selve løget begynder at sprække, skal de høstes og tørres meget grundigt for at kunne holde sig vinteren over. Både de ærtestore yngleløg og selve løgene kan bruges i maden, og det kan selve planten, stilk, blade også, inden de bliver for stive og kedelige.

Yngleløgene er dem, vi sælger, for vi kan på ingen mulig måde have plads til at dyrke flere hvidløg end vi selv kan spise i haven. Vi dyrker et par tusinde, og dem får vi sagtens spist, før den nye høst er klar.

Men det sker af og til at vi alligevel har nogle hele løg til overs, og dem deler vi så i fed, propper 5–6 stykker i store potter, og laver til planter, som man kan købe i planetskolen og i netbutikken. Disse potter kan plantes ud nu, stå vinteren over og vil blive til store hvidløg til næste sommer

Hvis man vil dyrke hvidløg i haven er der flere metoder:

Enten sætter man hvidløgsfed, dvs. et delt løg om efteråret i oktober og lader dem stå derude hele vinteren. De kan de sagtens klare, hvis der bare ikke er alt for sejlende vådt. De skyder ret hurtigt små grønne spirer som ser noget sarte ud, men det er de overhovedet ikke.

Eller man sætter dem i bakker med dyb jord i drivhuset, hvor man selv kan styre vandingen. Det gør vi, for der er meget vådt i min have om vinteren. I marts–april planter vi dem ud med 10 cm imellem i fine rækker, og de vokser hurtigt til.

Begge metoder betyder, at løgene får en lang kuldeperiode, som er det der skal til, for at de får den ide at dele sig til et stort løg med flere fed.

Hvis man sæter hvidløgsfed om foråret, får de ikke denne kuldeperiode og vokser bare til et enkeltfedshvidløg, dvs. et ikke så stort løg, som består at et enkelt fed. Dem kan man nogle gange købe hos grønthandleren.

Når man planter et yngleløg, dvs. de små løg vi forhandler fra toppen af stænglen på et slangehvidløg, så sker der i første omgang det samme; de sættes om efteråret og vokser hen over vinteren og sommeren til et enkeltfedshvidløg. De kan høstes og spises, eller man kan lade dem stå i jorden.

Hvis man lader et enkeltfedshvidløg stå i jorden, så det får en vinter til, så ender det med et meget stort og flot hvidløg med fed, og stilk og flere yngleløg i toppen den følgende sommer.

Dem høster man og tørrer det hele og spiser de fleste og gemmer så de allerflotteste fed til at sætte i oktober, som så giver flotte store løg sommeren efter. Det er faktisk vigtigt at de fed man sætter er de bedste, ellers får man gradvist mindre og mindre hvidløg.

Den permanente metode:

Eller man planter sine hvidløgsfed eller yngleløg et dejligt solrigt sted, hvor der ikke er for meget flerårigt ukrudt, og så lader man dem bare stå til evig tid.

Der vil de vokse, lave meget flotte frodige toppe, og dele sig, Hele hvidløget kan spises i alle faser undervejs. Man får spiseligt bladgrønt, som smager vidunderligt af hvidløg det meste af tiden, og især i det tidlige forår, og man kan høste et løg, en top her og der, og hvert eneste fed vil del sig hvert eneste forår og blive til flere løg.

Jeg gør begge dele, og sætter i øvrigt også altid nogle hvidløg i drivhuset om efteråret når alt sommergrøntet er væk, og så kommer de fine toppe flere måneder før de ligner noget som helst udendørs. Man kan også sagtes dyrke hvidløg i en stor potte, man skal bare huske, at der skal rimeligt meget gødning til. Det skal der også på friland, især i det tidlige forår, og så skal de have vand nok, og hvis man ikke er så flink til at luge, er det her man skal koncentrere sin indsats. De kan som andre løg ikke lide konkurrence.

Hvidløgene kan købes i netbutikken og i gårdbutikken så længe lager haves:

fuglebjerggaard.dk/netbutik/index.php?cPath=43_81

Nyt svar til emnet »Hvidløg skal sættes i efteråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvidløg skal sættes i efteråret«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider