Forum

Kommentarer til »Havtorn«

På denne side finder du kommentarer til teksten Havtorn. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 12. oktober 2003 kl. 23.53

Hvis havtornens bær høstes med frysemetoden, behøver de da frost, eller er turen i dybfryseren ikke nok til at mildne smagen?

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Foxil, 9. juli 2007 kl. 13.15

Kan man købe frugten. Jeg tænker på tilbehør til frem-stilling af vin sammen med vilde hyben. Her i det sydfynske øhav findes den vist ikke.

M

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 24. juli 2007 kl. 23.38

Man har kunnet købe tørret havtorn ved materialisten netop beregnet til vinfremstilling, ellers prøv en helsekostforretning, jeg vil tro at de også har dem.

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natascha, 10. september 2007 kl. 8.34

Du skriver: "Plantes den for frugternes skyld, skal man have mindst en han– og en hunplante, men en hanplante kan sagtens klare op til mange hunplanter..."
Men hvordan finder jeg ud af, hvilken en plante der er han og hvilken en der er hun? – jeg har nemlig fundet et fantastisk natursted med mange planter som er fyldt med frugt, hvor jeg har tænkt maig at tage et par rodskud.

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 11. september 2007 kl. 0.08

Hunplanten er den eneste havtorn der sætter frugt, så hvis du kan finde nogle planter med frugt er det helt sikkert hunplanter. Planter i en rimelig størrelse som ikke bærer frugt og som står mellem de frugtbærende er overvejende sandsynligt hanplanter.

Med hensyn til at høste med frost vil sige at man klipper de små grene af og fryser dem i en plastsæk eller lignende så er det let at ryste bærrene løs fra kvistene, det har ikke noget med smagen at gøre.

Hvis du har prøvet at plukke havtorn vil du vide at de mases og at buskene stikker som en i h... og det er ikke sjovt.

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natascha, 18. september 2007 kl. 17.16

Hej igen.

Nu har jeg klippet og frosset rigtig mange havtorn grene – men jeg syntes ikke de er lige sådan at ryste af, men nemmere at vriste af med et par handsker. Det tager tid og de tør meget hurtigt, så det skal gøres i små portioner – og er en temmelig omstændig proces.

Egentlig var min hensigt, at benytte havntornbærne rå – altså blende dem rå sammen med andre bær, for at ende som smoothie. Nu sidder jeg og bliver en smule usikker på om de kan spises rå? Hvad siger du?

Jeg mener at have set Claus Meyer fremstille saft af de rå bær – men kan ikke finde opskrift eller noget skriv om det.

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 19. september 2007 kl. 0.32

Havtorn er nærmest uspiselige som rå, men er meget sunde som forarbejdede saft,gelee, marmelade alene eller i blanding med andre frugter. Frugten er rig på vitaminer A-C-E-K og som noget specielt B 12 som ellers findes i kød. Frugten er også meget fedtholdig ca 7%. I det gamle DDR blev den plantet som vitamintilskud for at spare import af sydfrugt. Den bliver i dag brugt som vitamintilsætning til multivitamindrik.

Der kan findes et par opskrifter ved at gå på internettet under Chefkoch.de og under rezepte søge efter Sanddorn.

Hvis du har flere spørgsmål kan jeg kontaktes på n-g-r@mail.dk

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ralph Sylvestersen, 30. september 2007 kl. 17.31

Grene/kviste bør normalt ikke klippes af havtornbuske, jf skov og naturstyrelsens hjemmeside; www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skatkammer/Hvad.htm

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 30. oktober 2007 kl. 19.33

Der findes et bredt sortiment af havtorn produkter hos Wideum Dk. læs mere på www.nordiccrown.se.

Forhandles hos Otto Suenson i Droninngens Tværgade i kbh.

Spørgsmål direkter til importøren kan henvendes til tina@ideum.dk

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 30. oktober 2007 kl. 19.34

Der skulle stå tina@wideum.dk

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.Jensen, 27. oktober 2008 kl. 14.50

Havtornesaft.

1000g bær.

400g sukker
1L vand.

bær og vand koges i ca 5min.

lad det løbe gennem en si.

saften koges op med sukker, til den har den ønskede konsistens(op til dig hvor tyk eller tynd)
kom på flaske mens den er varm.

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jensen, 26. marts 2009 kl. 14.01

Findes der udvalgte sorter (DAFO?)? det mener jeg jeg læste om sidste år.

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. marts 2009 kl. 19.48

Ja der findes 2 sorter.

Hippophaë rhamnoides ''Hikul'', hvilket er en hanplante.

og
Hippophae rhamnoides ''Ram Dyrelund'', hvilket er en hunplante.

–hunplanten er ikke helt nem at skaffe.

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 4. juni 2009 kl. 11.23

Kan man få havtorn til at gro på anden måde end ved rodskud – f.eks. ved at bruge sideskud. Og hvad gør man så?

Flemming

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karn Hartmann, 10. september 2009 kl. 14.12

Hvor mang hippophae rhamnoides hikul skal man sætte på en strækning ca.30m hvis der ønskes en tæt hæk? Og hvor kan de købes hvis herligheden ikke skal koste en bondegård.

På forhånd tak for hjælpen

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. september 2009 kl. 8.35

Med Hikul skal du nok regne med 3 pr.2m.

Hvad er en ''bondegård''? Jeg kan måske presse grossisten ved et stort antal.

Anne Marie

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2010 kl. 22.15

Hvis man har en LIDL indenfor rækkevidde kan man i øjeblikket købe havtorn marmelade . 400 gram koster ca kr. 17,-

Der var i øvrigt også multebær marmelade , men her i Herlev var den forlængst udsolgt . Multebær er en af de planter der vokser vild og ikke kan indgå i en bær produktion, da den stiller helt specielle krav . Den regnes også for at være "bærrenes dronning" (eller var det konge?)

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Andersen, 28. juni 2010 kl. 11.07

vi har en ret stor havtorn i vores have. Nogle har fortalt os at Havtorn ikke må findes i alm. haver.. Er det sandt..
Kirsten

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. juni 2010 kl. 22.33

Det er ikke sandt, men hensynet til naboer(rodskud) kan gøre den uønsket.
Anne Marie

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Adelya H., 31. august 2010 kl. 7.52

Hej! Er der nogen der kender bestemte steder i Nordjylland, hvor med havtornbær?

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2010 kl. 8.39

Hej Karn
Jeg formerer havtorn - dog har jeg ikke Hikul, da der er nogle, der "sidder" på DAFO-planterne - og den er vel ikke så forskellig fra mange andre hanplanter. Jeg har 2 forskellige hanplanter og 4 forskellige hunplanter, og du kan se dem enten fysisk eller på billede, som 3-års - og de nærmer sig en meter i højden.
Hvis du kan nøjes med helt små rodede stiklinge, er de også til at betale.
www.de-gamle-sorter.dk

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 16. oktober 2010 kl. 16.07

Hej
Jeg har netop lavet marmelade af havtorn, men tilsyneladende vil det ikke stivne. Jeg har endda puttet ekstra marmelit i, da jeg hurtigt så, at det var noget tyndt stads.
Mon der er noget i havtorn, der er uforeneligt med marmelit?
Håber nogen har et godt bud.

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Salling Danielsen, 17. oktober 2010 kl. 18.05

Jeg har forgæves prøvet at lede efter havtorne bær, i det område hvor jeg bor, Sorring nær Silkeborg.
Er der nogen der kender et område, mere præcist? , hvor man kan få lov at plukke bærrene?
Mvh. Birgit Danielsen

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Welling Hansen, 10. august 2013 kl. 23.02

For et par år siden købte jeg to havtornbuske. En han- og en hunbusk. Jeg har endnu ikke set nogle bær i hunbusken. Derimod sidder der nogle gansk få lidt ovele "bær" i både han og hun, hvad mon det er? Har jeg i virkligheden ingen hanbusk eller?

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. august 2013 kl. 9.40

Hej Ole
Der er i hvert fald ikke bær i en hanplante. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Men har du bær i planterne, må der være en hanplante indenfor en afstand der gør at de kan blive bestøvet.

Og til Birgit - jeg vil i efteråret have åbent for aftaler om selvpluk i min havtorneplantage, skal aftales forinden og foregår ved at grenene klippes af planterne, som så kan plukkes når du kommer hjem. Jeg har 4 sorter med masser af bær.
Venlig hilsen

Boi Jensen

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Welling Hansen, 11. august 2013 kl. 14.36

Hej Boi
Jeg har taget et par billeder af bærrene i den såkaldte hanplante, som jo så nok er en hunplante :o). Jeg vedæfter et billede. Er de viste bær Havtornbær?

De rodskud som dukker op, er de af samme køn som "moderplanten"?

vh
Ole

27 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. august 2013 kl. 14.45

Hej Ole
Du har en hunplante - og alle rodskud er samme køn, d.v.s kan finde ud af fra hvilken plante de kommer fra, vil afkommet være fuldstændig identisk med den. Både hvad køn og kvaliteten af frugterne.
Det er lidt skægt at for tyskerne er det lykkedes af få nogle af planterne til give færre rodskud og så har de valgt sorterne ud fra deres indhold af vitaminer m.v., men en af hanplanterne er det i hvert fald ikke blevet bedre med rodskud - pollmix 3 - er helt vild med at lave dem.

28 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Welling Hansen, 11. august 2013 kl. 16.08

Hej Boi
Tak for dit svar. Jeg sender lige et billede af mærkaten fra den plante som skulle have været en han. Nu håber jeg blot at Plantecentret i Randers vil give mig en Hanplante? Der er jo nu gået et par år.

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. august 2013 kl. 16.54

Hej Ole
Ja det er da bestemt en god ide at bede om en ny, og uden at levere den gamle tilbage.

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wie, 20. august 2015 kl. 11.57

Jeg plantede en podet havtorn for 4 år siden. (sikker på at der er både han og hun), jeg er utrolig glad for den! Men den bør IKKE plantes op ad en flisegang, fordi dens rødder løfter belægningen.
Vi har løst det ind til videre ved at grave bedafgrænsning (kraftig plastik - 30 cm. ned langs floderne) Jeg glæder mig til at få den skåret lidt ind og tyndet, fordi den stikker og rager ud. Der er masser af frugt. Vil fryse nogen ned til smootiesog så skal vi prøve a lave "Havtornsorbet" 😊

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. august 2015 kl. 18.51

Hej Inge
Ja det var jo også en måde at få en god pris for en plante, at pode en han ind på hunplanten.
Og rodskud skal man altså regne med, kommer når der plantes havtorn. Eventuelt kan de sættes i et bed, hvor der slås græs omkring - og så håbe på at de ikke kommer længere ud end græsbedet når.

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 26. januar 2018 kl. 15.56

Jeg har "arvet" en del havtorn, fra forgængeren på adressen, det var en planteskole, mine får går fint rundt blandt planterne/træerne, men jeg får ingen bær, jeg skal kønsbestemme planterne, når de sætter blomst. Planterne står på en tidligere parkeringsplads og trives fint, der står adskillige planter nede ved stranden, så jeg vil hente et rodskud af den plante, der mangler, for at de sætter bær, alternativt købe en.

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 25. juni 2018 kl. 12.25

Jeg har netop været nede i mit havtornehegn, for at prøve at bestemme planternes køn, jeg mener, at det er hunplanter, men for at høre panelets mening, tog jeg et billede, hvor jeg håber, at I kan foretage en bestemmelse

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Welling Hansen, 25. juni 2018 kl. 14.09

Hej Finn
Der er en hunbusk. Du kan se de kommende bær.
Mine "hunner" ser også sådant ud. Hanbusken får kun ganske små kogler i foråret.
vh
Ole

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 26. juni 2018 kl. 17.50

Hej Ole, tak for svaret, så mangler jeg en hanplante, for jeg har aldrig, i 25 år, fået modne bær, jeg nøjes med, at plukke dem nede på stranden. På billedet kan man se de fleste af mine planter, og de er tilsyneladende alle hunner. Ingen af mine naboer har havtorn.

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. juni 2018 kl. 20.22

Hej Finn
Du bør plante en han i hver ende af rækken - så får du bestøvet - og det er vigtigt at du får stiklingeformerede hanplanter, så de kan blomstre hurtigst muligt - du holder en m2 jord ren resten af sæsonen og så kan du plante barrods planter i november, så vil du i løbet af et par år få masser af frugt på dine planter. Husk at tilsætte en skovfuld kald oven på jorden efter plantning, så trives havtornplanterne bedst.

Nyt svar til emnet »Havtorn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Havtorn«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider