Forum

Kommentarer til »Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisegrete Blach, 19. oktober 2003 kl. 0.22

Vi anskaffede for en del år siden et kvædetræ. Den medfølgende label fortalte, at det var en japansk pærekvæde, men kvæderne, som endnu hænger og pynter på træet, er runde og gule og ligner mest æbler, så derfor regner vi med, at det er æblekvæder.

De kvæder, der inden så længe skal høstes, er blevet til på den måde, at min mand, der er ret høj, har gået fra blomst til blomst med en lille vatpind. Kvæder er nemlig ikke selvbestøvende! Ergo er man faktisk selv herre over, om man vil have frugter på sit kvædetræ.

Vi håber, at ovennævnte oplysninger kan hjælpe spørgeren til at få et træ fyldt med kvæder til næste år! Held og lykke til!

Lisegrete Blach i Nakskov

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Trøjborg Kyster, 11. oktober 2006 kl. 16.11

Pære- og æblekvæder

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 12. oktober 2006 kl. 12.10

Det forstår jeg ikke noget af. Vi har et kvædetræ som har båret (rigt) lige siden vi plantede det for ca 6 år sden. Mig bekendt er kvæder selvbestøvende – i hvert fald gør vi intet for at fremme bestøvning. Jeg hælder til den teori at det nævnte træ er enten et rodskud (altså måske slet ikke en kvæde), fremavlet af en kerne/selvsået. Jeg ville henvende mig på en planteskole for at få hjælp. Hvis træet er købt på en planteskole, er det en bytter.

Manfred Federau, Odense

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 12. oktober 2006 kl. 12.19

Undskyld jeg kommer igen. Prøv dette link:
www.havebladet.dk/planter.htm#Kvæde
"kunstig" bestøvning er altså ikke nødvendig!

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bent Sunesen, Frederiksværkvej 94, 3200 Helsi, 29. januar 2007 kl. 11.11

Mos i græsplænen?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Steen, 16. oktober 2009 kl. 11.46

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Steen, 16. oktober 2009 kl. 11.49

Beklager, explorer smidder "æde" væk i Kvæde – men prøv:
www.havebladet.dk/planter.htm#Kvaede

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 16. oktober 2009 kl. 15.04

Det kan være at kvædetræer ikke er selvbestøvende, men så må vores kvæde være noget helt specielt. Det er nu ca 12 år gammelt, og det har haft frugter lige siden ca 3 år efter vi plantede det. Vi har aldrig gjort noget for at bestøve det. I øvrigt undrer det mig at man kan bestøve det med en vatpind. Hvis et træ ikke er selvbestøvende vil det betyde, at der skal pollen fra et andet træ (som regel af samme art) til at bestøve det. Vort problem er i år at frugterne er for små, og vi vil så prøve at gøde træet næste forår.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 12.47

Jeg har også et kvædetræ af sortern Vranja og det er nok 7–9 år gammel og har båret 1 frugt sidste år og har 2 siddende i år. Det står på nordsiden af huset og jeg vil tro at det har en del at sige. Desuden har jeg gødet den med tørrede hønsegødning og kompost, hvilket har givet en god vækst, men få frugter.

Jeg har også set dem stå de mest indklemte steder og været fyldt med frugter. Så jeg væbner mig med tålmodighed. Det med at bestøve dem selv er ikke nødvendigt. Om der kan få angreb af svampe i blomstringen eller at blomsterne er særlig følsomme over for kulde ved jeg hellere ikke men det er kendt fænomen hos andre frugttræer. Mit træ blomster hel overdådig men sætter som sagt kun fåtallige frugter.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Ikkala, 14. oktober 2012 kl. 10.41

Grunden til at dit træ ej bærer frugt, er ganske enkel; du foder det sikkert med gødning og vand og du kunne sikkert heller aldrig finde på at beskærer dit træ !
derfor er der ingen grund for at formerer sig for træet, for du skal nok sørge for at det ikke dør !
facit: prøv at udpin træet lidt, klip nogle grenspidser af, vand det om nødvendigt men lad vær med at gøde det.
det er forsøget vær.

M.S.D.I.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2012 kl. 12.34

I år har jeg mit træ båret utroligt. Der skal nok være de første 10 - 15 frugter på, store flotte og gule er de.
I år har æbletræerne båret men ikke pærerne.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manfred Federau, 15. oktober 2012 kl. 10.07

Jeg er lidt forvirret over de oplevelser med kvædetræer, jeg kan læse om her. Vores kvæde (se ovenfor) er 15 år gammelt og det har gennemgående båret godt. Det bliver holdt i en bestemt (lille) størrelse, bl. a. fordi det mestendels er et prydtræ. Alle nye skud bliver fjernet løbende. Det er sket, at frugterne har været "dårlige" (mørke indeni) men det sker ikke hvert år. Somme tider - og det er desværre også sket i år - er der samme antal frugter, men de er små. Min teori er, at det er fordi træet får for lidt at leve af. Så vi vil give det lidt gødning her i efteråret og igen til foråret.
En anden ting man skal være klar over er, at kvæden på vore breddegrader lever på kanten af sin nordligste udbredelsesgrænse.

Nyt svar til emnet »Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider