Forum

Kommentarer til »Er det skader, der graver huller i græsplænen?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det skader, der graver huller i græsplænen? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik, 23. oktober 2003 kl. 20.45

Vedr. huller i græsplænen så kan det faktisk også være ræve! Hvis de er 2–4cm i diameter og 3–10 cm dyb er dette muligt. Læg mærke til om hullerne kommer om natten? Er dette tilfældet er det nok en ræv, da skader mm modsat ræven ikke er nataktiv. Ræven spiser bl.a. larver mm derfor hullerne.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane, 27. oktober 2003 kl. 11.48

Vedr. huller i græsplænen er vi lige flyttet til et nyt hus med et nøddehegn og jeg har lagt mærke til at de egern vi derfor har i haven ofte graver små forrådshuller i græsplænen af ca. den størrelse du beskriver. Det kan altså også være egern der graver huller i din græsplæne.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Felbøl, 3. september 2004 kl. 7.57

Nej, det kan ikke være skader, der graver huller i græsplænen. Jeg har p.t. 15 til 20 (store) huller i plænen hver morgen, dybde max. 10 cm. Det kan være de egern, der bor i mit nødehegn, men antalet og dybden kunne også tyde på, at det er en af de ræve, der i nattens løb kommer igennem haven (tæt på Jægersborg Hegn)
Det er blevet lidt af et problem også fordi ræven samtidig "lægger" sin afføring i havens store fuglebad eller andetsteds!

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 3. september 2004 kl. 9.04

Jeg har en kollega, der også får gravet huller i græsplænen. Hun kom tilfældigvis til at snakke med en fra Jagt- og Skovbrugsmuseet, som sagde, at da hun bor tæt på et skovområde, var det sikkert en grævling, der gravede hullerne.

Ræven patruljerer igennem min have de fleste nætter, men jeg har aldrig haft huller i græsplænen.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bender Koch, 19. september 2004 kl. 10.58

Vi har nu også fået tilsvarende huller i vores græsplæne – de kommer også om natten. Vi har både mange skader og ræve i nabolaget og har altid haft det, men først huller nu. Vi har tilfældigt opdaget, at vi også har fået gåsebillelaver (store, hvide laver, der lever i den dybde, hullerne har). Vi tror, det er disse godbidder, der graves efter! Vi vil til næste år nok behandle med nematoder, inden græsplænen er helt ødelagt af laverne (der æder græssets rødder) eller af huller.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Dalgaard, 6. august 2005 kl. 0.05

Jeg vil altså også påstå at det er fugle der laver de huller i plænen. Vi har en rimelig velbesøgt have, og vi kan se at de står og hakker i jorden.

Her drejer det sig dog om solsorte og ikke skader.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Nørbjerg, 15. september 2005 kl. 20.29

Vi har igennem den seneste måned haft mange huller i plænen hver morgen. Vi har prøvet alt. Dække dele af plænen af, sat sølvpapir op, CD i træer samt ungernes plysdyr, intet hjælper. I startet købte jeg tanken om skader eller kraver, men nu kan vi konstatere skadevolderens afførring hver morgen, hvilket tyder på ræv, grævling eller lign. De sidste rygter tyder på grævling, da vi lige som de øvrige skribenter har haft skader, ræve mv. i flere år. Jeg håber jeg kan tage dem på fast gerning. Jeg skiver igen hvis jeg bliver klogere.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. september 2005 kl. 8.39

Uanset om det er ræve, skader eller grævling, der graver huller i græsplænen, så gør de det jo ikke bare for at grave og ødelægge vores græsplæne.

Der er et eller andet dernede, som de vil have fat i. Måske larver af stankelben eller gåsebiller, og det er jo godt at få dem udryddet. At de så gør skade på græplænen ved at grave er jo ikke så godt, men ellers var det måske larver, som åd græssets rødder nedefra og ødelagde græsplænen på den måde.

Se og læs mere om gåsebiller:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/25.html

Se og læs mere om stankelben:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/28.html

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Nørbjerg, 17. september 2005 kl. 18.56

Har nu taget "gerningsmanden" på fast gerning. Natten til fredag så jeg ræven grave huller i plænen. Næste problem hvordan får jeg ræven væk? Har ringet til skadedyrsfirmaer, kommunen og skov- og naturstyrelsen. Det sidste tror jeg giver gevinst.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Ove Sørensen, 6. oktober 2007 kl. 17.41

Vi har her indenfor den sidste måned oplevet små huller i plænen, og rundt omkring ligger der små "lorte". Hvad skyldes dette.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. oktober 2007 kl. 21.17

Det er pindsvinet, der piller gåsebillelarver,regnorme og andet guf i græsplænen. Hullerne laver den med sin følsomme tryne. De sorte efterladenskaber er dens afføring,ofte fyldt med sorte dækvinger fra løbebiller.

Glæd dig over dens besøg. Den gør megen gavn i haven.

Hilsen Anne Marie

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. november 2007 kl. 18.33

Vedr. huller i græsplænen. Prøv at sætte et par blinkende, diode cykel lygter ud på plænen om natten. Det skræmmer også en mår væk fra loftet. Disse lysglimt minder vel om reflexer fra katteøjne.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Poulsen, 31. august 2009 kl. 19.10

Vedr. huller i græsplænen

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Poulsen, 31. august 2009 kl. 19.10

Vedr. huller i græsplænen

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerne Ditlevsen, 25. september 2023 kl. 7.45

Det er ræven, som graver huller i græsplænen om natten.
Har optaget den på vildtkamera nogle gange.
Men hvad graver den efter? Gåsebillelarver?
Bjerne Ditlevsen

Nyt svar til emnet »Er det skader, der graver huller i græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det skader, der graver huller i græsplænen?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider