Forum

Kommentarer til »Opbevaring af frø«

På denne side finder du kommentarer til teksten Opbevaring af frø. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 7. november 2003 kl. 15.26

Hejsa du får meget ros af mig, for jeg er ved at skrive min sidste opgave inden jeg er færdig udlært som gartner. og jeg har bare søgt og søgt og har bare ikke kunne finde noget omkring frø behandling. dejligt... knus

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 11. november 2003 kl. 9.21

Hej Heidi
Statsskovenes Planteavlstation, som beskæftiger sig med fremavl, indsamling og salg af frø til forstplanteskolerne, har på deres hjemmeside en udførlig vejledning i håndtering og opbevaring af træ- og buskfrø. Se på adressen: www.sns.dk/planteavl/froe/Froebog/FROEBOG.pdf

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Wehnert, 29. august 2009 kl. 18.01

Jeg er lige i øjeblikket ved at indsamle frø af bla. tagetes. Men så kommer jeg i tvivl om opbevaringen. Det synes mig som om, Havenyt anbefaler dybfryseren som det ideelle sted. Kan det være rigtigt, at opbevare frø af planter énårige planter – som tagetes – i dybfryseren? Jeg har aldrig set spiring i det efterfølgende forår af frø efter glemte tagetes. Og hvad med feks. bønnefrø? Hilsen Poul Wehnert.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. august 2009 kl. 10.44

Hej Poul

Jeg har ingen erfaring med frø i dybfryser undtagen for kuldekimere, der skal have frost for at kunne spire.

Derimod er køleskabet et udmærket sted at gemme frø, når de først er godt tørret og anbragt i lukkede glas. Henkogningsglas med patentlukke eller i (sylte-)glas med et låg, som er belagt med et tyndt lag elastisk materiale, som lukker helt tæt.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. august 2009 kl. 16.44

Jeg opbevarer for det meste mine frø i køleskabet-og der kan de holde sig i en halv snes år. Ønsker man længere holdbarhed er dybfryseren et godt alternativ-her kan de holde sig i en menneskealder. Man skal lige være opmærksom på at nogle tropiske frø ikke tåler frost med mindre de er specielt præparerede.

Pollen i dybfryseren har hos mig været befrugtningsdygtigt efter 10 år.

Så mit råd er: Opbevar det frø i ikke får sået i år i køleskabet-det dækker de flestes behov.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Opbevaring af frø«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider