Forum

Kommentarer til »Sommerfugle i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sommerfugle i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken, 12. november 2003 kl. 15.43

Jeg bor i et hus i Herlev (KBH) og vil gerne lægge nogle kvadratmeter af til de smukke hvide sommerfugle, som kommer flittigt i vores have. Jeg har ingen køkkenhave, så de kålplanter eller andet, I anbefaler, jeg bør plante til larverne, får de lov til at æde uforstyrret af, så meget de lyster.

Jeg er ikke interesseret i at indføre ukrudt i min have, da jeg endelig er kommet til bunds i det, og nu er parat til at plante haven til i min egen stil. Men buske og stauder med hvide blomster er jeg meget interesseret i at plante, så sommerfuglene kan få godt med nektar.

Har I nogle forslag til, hvilke planter der er gode til ovenstående brug og under hvilke forhold, jeg bør plante dem?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 10. marts 2004 kl. 14.11

Til Majken i Herlev, du kan så Sommerfuglekarse og sætte den op ad gavl eller bart flethegn, helst et solrigt sted! planten kan blive op til 3 m. høj!der vil Stor kålsommerfugl og Lille kålsommerfugl lægge deres æg fra midten af juli, udvoksede sommerfugle i sidst af August. Tallerkensmækker, sås i altankasser eller krukker er gode for samme sommerfugle fra juni! Du kan også tænke på Vedbend og Kristtorn, de er gode værtsplanter for Moseblåfuglens larve, disse blå juveler flyver i 2 kuld, april/maj og juli/august. den oprindelige bestand findes i vores fugtige skove, men i de senere år er der indvandret en kultur- moseblåfugl fra syd, og findes nu flere steder i København og omegn.

Du kan se nogle af disse sommerfugle på min hjemmeside:
www.pedersen-bike.dk/indextre.html

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birger Rønnelin Wulff Wulffeld, 31. maj 2004 kl. 9.35

Jeg har en nabo som har en drend på fem år, han har fundet en larve som er sort med gule striber med sorte pletter, de har spurgt mig om hvad det for en larve, men det nærmeste jeg er kommet er Admiral, men jeg er ikke sikker, så derfor er mit spørgsmål vad er det for en larve og vad spiser den

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 13. juni 2004 kl. 9.00

Til Birger Rønnelin Wulff Wulffeld
En søgning på google gav måske svaret du søger, tjek selv om det ikke er en af de larver der findes her
www.vestrehus.dk/Dyresider/dsommerfugle.htm

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 17. maj 2016 kl. 15.25

Nu er vi i den situation at vi ikke har nogen brændenælder i haven (masser af skvalderkål dog). Det vil vi gerne have for at kunne følge sommerfuglen hele vejen.

Hvordan får vi sådan nogen? Principielt kunne jeg finde nogen et sted og grave dem op, men det sikrer jo ikke at de kan leve, der hvor jeg planter dem.

Jeg kan læse mig til at de gerne vil have kvælstof. Nu gøder jeg ikke så det skal kommer naturligt. Jorden i vores have er storkøbenhavnsk muld (til den fugtige side).

Vil jeg bare kunne finde nogen brændenælder et sted og plante dem hos os selv og så vil de gro der?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 19.29

Hej Klaus prøv og se et svar under tråden

"Brændenælder, der forsvandt.".

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thyge Kristensen, 23. februar 2021 kl. 22.33

Jeg vil plante et par tørstetræer til foråret for at tiltrække citronsommerfugle. Anbefalingen går på "Rhamnus Frangula", men jeg ser også der findes en "Rhamnus Frangula Fine Line". Sandsynligvis en forædling. Kan den ene anbefales frem for den anden? Hilsen Thyge Kristensen

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thyge Kristensen, 23. februar 2021 kl. 22.33

Jeg vil plante et par tørstetræer til foråret for at tiltrække citronsommerfugle. Anbefalingen går på "Rhamnus Frangula", men jeg ser også der findes en "Rhamnus Frangula Fine Line". Sandsynligvis en forædling. Kan den ene anbefales frem for den anden? Hilsen Thyge Kristensen

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. februar 2021 kl. 8.44

Hej Thyge
Citronsommerfuglen er ikke interesseret i "fine line". Kun den alm.
Mvh Henrik

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. februar 2021 kl. 9.17

Thyge Kristensen

De to arter - Vrietorn og Tørstetræ - der hører hjemme i Danmark er de, som Citronsommerfuglene gennem årtusinder har tilpasset sig til som det eneste fødegrundlag for Citronsommerfuglens ("kræsne") larver.

Jeg er lidt usikre på, om der kan være gået lidt ged i navnetildelingen i de kilder, du har til rådighed.
Planteslægten Rhamnus kaldes på dansk bukketornfamilien eller korsvedfamilien.

Rhamnus Cathartica kendes under det danske navn Vrietorn.
Vrietorn har i Danmark ved lov fra 1903 været bekæmpet, fordi den er mellemvært for en svampesygdom med navnet Puccinia coronata. (Loven er ikke længere gældende)

Frangula Alnus kendes under det danske navn Tørst.

Frangula Alnus er den af de to, som har den mest fleksible tilpasning i forhold til jordens surhedsgrad, næringsindhold, vekslende fugtighedsforhold - så til indplantning i haver er den det valg, der har størst mulighed for succes. Hvis den tildeles et brunt jorddække frøsår den villigt.

Nogleandre af planteslægtens "medlemmer" - fx Fligetbladet Vrietorn er kendt i Canada som invasive - men hvis du anskaffer Frangula Alnus til haven er det jo ikke en bekymring, du skal tage til dig !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Sommerfugle i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sommerfugle i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider