Forum

Kommentarer til »Achocha«

På denne side finder du kommentarer til teksten Achocha. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 31. juli 2010 kl. 12.46

Hvor kan man købe disse frø?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Mollatt, 25. februar 2012 kl. 12.12

Du kan købe frø af Achocha gennem Frøsamlerne.dk ! Jeg har selv købt dem, men leder efter det rette tidspunkt at så dem ??

Mvh Grete

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 26. februar 2012 kl. 9.02

Frø sås inde i marts måned og plantes ud i drivhus sidst i maj

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 26. februar 2012 kl. 9.54

Jeg kan se at Fru Plum sælger dem

fuglebjerggaard.dk/netbutik/product_info.php?cPath=43_130&products_id=2397

Dog skriver hun at de skal dyrkes i drivhus, mens andre kilder siger de er fine på friland, nogen der ved noget om det ?

Hilsen Anders F.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 26. februar 2012 kl. 12.23

Tak for jeres svar - havde ikke forventet noget, da jeg faktisk stillede spørgsmålet i 2010 - men bedre sent end aldrig - har fluks bestilt frø fra camilla plum og blev selvfølgelig fristet af hendes fantastiske hjemmeside og købte helt vildt ind - så nu glæder jeg mig til en herlig sommer med diverse "anderledes" vækster.
Tak igen til jer for svar og god havesommer 2012
Kirsten

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 16. februar 2015 kl. 16.18

Hej Kirsten, hvordan gik det med dine Achocha ?

Har selv lige fået frø i dag, så alle gode råd og erfaringer er velkomne.

Hilsen Anders

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 31. juli 2015 kl. 22.12

Hej Anders - Og hej til Alle :)
Jeg så jeres tråd og ville lige fortælle jeg har selv dyrket Caihua/Caigua Achocha - Sidste år døde planten og anede ikke noget om den der, men i år er det gået godt for sig :)
Jeg sår dem i hjemmelavet spirekasser(Billede 1, spirene op i venstre potte ef. ca. 10-12 dage) indendøre i Slut Marts, og når rødderne har vokset ud af potten og være ude i en uge ca. så flytter jeg den i større potte... Den reagere herhjemme skidt på Universal gødningen (jeg har 2 typer: Substral universal og Hammerhøgs blomstergødning), alle gange der er gødet bare minimalt med gødningen lige gyldig type, bliver bladene gullinge i kanterne og planten lidt svaglig.
Yderligere har jeg fundet ud af den rødder vokser meget Nedaf, i forhold til bredden -- Jeg har prøvet at få den til at vokse mere bredt ved lavere+brede potter, men om end den måske kan klare det i sådan potte, har den vokset kraftigere og flottere i mere høj+slankere potter..

Jordtypen: Først i så/prikle jord tilføjet ca. 50% Vermiculite. (Perlite kan også sagtens bruges, ligeså Lecakugler, dog har test på Youtube vist bedre resultater med Vermiculite i fht. røddernes tykkelse aka. holdbarhed/styrke)
Efterca. 2 mdr. plantede jeg den på friland op af Halvtags hjørnestolpen som står således at planten får sol indtil kl.15 ("målt" i midt Juli) - det er dog også en lidt vindblæst plads- ikke hård vind men hele tiden medium vind, der bliver ca. 20 grader på det sted, på en dag med vind på ca. 8 M/S og generel temperatur lovning fra DMI på 18 Grader.
Dvs. at stod planten oppe af den sydvendte væg hvor mursten ville afgive varme tilbage, ville temperaturen kunne nå højere op.
Dog vokser den ganske godt, ca. 2½meter i fuld længde pt. og ca.30 frugte á 3-5cm lange, samt en god håndfuld små på >1½cm.(under 1½cm)
Frugterne kan spises fra 5-6cm i rå tilstand(billede 3), dog uden at kernerne er modne (de er hvide som umodne), frugten bliver lysere evt. mere gullig når den er moden og omtrent 9-10cm lang - her vil dens "kød" være sunket ind og frøene blevet sorte.
Jeg har lige prøvesmagt vores og mange mener de smager af agurk+ærtebælg, men synes beskrivelsen af en Squash smag dækker godt, og "kødet" ligeså -- den yderste del af Squash "kødet".

Da jeg plantede den udendørs fyldte jeg potten med blanding af den tidligere jord(så/prikle), lecakugler og Perlite, Spagnum og lidt sand/grus -- ingen bestemte mål, men bare lidt af det hele.. Så stillede jeg potte i en underskål, og lagde 2 skiver "Oasis"(grønt blomsterskum) under potten -- Det holder på noget af vandet så den selv kan suge det den har brug for, uden at "stå i vand" og drukne.
Jeg kan ikke fortælle str. på potterne i liter, men jeg bruger de høje mere slanke spande man kan få gratis hos blomsterhandlerer (hos nogen) -- sorte spande som de får leveret blomster i.
Idag så jeg den er vokset ud af drænhullerne i potten, og sammen med "Oasis" skummet, så har nu lavet en stor plantekasse til den, og lagt lige dele af Grus-mudder, Alm. Ugødet Spagnum og hjemmelavet kompost(dog blandet lidt op med spagnum jordrester fra høstet grøntsager) -- Jeg har tilføjet lidt kalk+gødning granulat til øko landbrug, og så håber jeg den tager godt imod det hele :)
(Billede 2, ca.80 Liter jord i kassen - Kasse uden bund)
---
Jeg har forresten købt mig sådanne "Crystal Soil" og afprøvet en mdr. tid, jeg har primært brugt det til stiklinger hvor jeg har brugt det i bunden af "spirekasserne", samt iblandet jorden til mine krydderurter og resultatet er langt bedre end forventet - Det nemmere at vedligeholde vandingen, da kuglerne holder vand længe, så det går ikke ud over planterne at jeg glemmer vandingen et par dage, samt vokser stiklingerne med fuld kraft, hvor der normalt går meget længere for samme str. :)
---

Anyway disse "magic Soil" er også blandet i plantekasserne så det skal nok blive godt ;-)
....
Man kan også så stiklinger/frø i 100% "magic soil" eller Vermiculite, dog ved jeg ikke hvordan resultatet bliver med "magic Soil", men resultater med Vermiculite kan ses på youtube.
www.youtube.com/watch?v=wPjqo6Ad1Gw
www.youtube.com/watch?v=2IA8T3GXqBU

For yderligere info søg på plantens navn og se f.eks. link:
www.albinusfro.dk/shop/caihua-achocha-cyclanthera-1009p.html

Nyt svar til emnet »Achocha«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Achocha«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider