Forum

Kommentarer til »Trærødder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Trærødder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Stjernholm, 2. august 2010 kl. 20.42

Hej,

Jeg har overtaget en gammel have, hvor der tidligere er blevet fældet en del frugttræer. Desværre står træstubberne herfra stadig tilbage i min græsplane, hvilket gør det besværligt at slå græs mv.

Hvordan får jeg bedst fjernet de gamle stubbe? De er umulige at grave op, som de er nu, og de har sikkert også rødder langt ud i og ud af haven! Kan man "vande" stubben med noget, så rødderne hurtigt rådner og er nemme at hakke over med en spade eller...?

Mvh. Karina

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bolette Crossland, 9. november 2011 kl. 12.10

Desværre - der er ikke noget vidundermiddel.
Men jeg går ud fra, at stubbene og rødderne faktisk er døde, og der ikke komme nye skud fra dem. Hvis der gør, gælder det om at fjerne disse så snart de viser sig.

Hvis du vil fremme forrådnelsen af stubbe i plænen, så kan du tilføre noget gødning, for eksempel i form af halvkomposteret hestemøg, som lægges i en bunke over stubben.
Så kan du næste år plante for eksempel pyngegræskar i bunken, så der bliver et nydeligt lille bed ud af det. I løbet af nogle år vil stubben smuldre, men det tager altså nogle år.
Så man kan lige så godt få noget sjov ud af det så længe!

mvh Bolette

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 14. juli 2013 kl. 17.11

Jeg har 2 Bøgetræer stående tilbage, de blev plantet sammen med 2 Eg og 2 Birk i en 900 kvm. firkantet granlund tilbage i 1974. Granerne blev fældet omkring 1994. Og de 6 Løvtræer fik lov til at overleve. Der blev kørt cirka 15-25 cm muldjord, på de 900 kvm for at undgå at skulle stubfræse området, og efterfølgende blev der sået græs - Skønt Parklignende område.
1999 blev de 2 Eg og Birk fældet og stubfræst. Og nu (2012-13) er kun de 2 MÆGTIGE Bøgetræer er tilbage.
Nu kommer det egentlige problem: Det ene af de to 39 årige Bøge, som står med 11 meters afstand, er begyndt at blive lidt "tynd i toppen" lange tynde grene er blevet synlige, med mindre og mindre blade, som også er blevet lysegrønne. Hvad kan det skyldes..? Har undersøgt begge træer, det ene er meget kraftfuld, med mørkegrønne blade og bærer (bog/frø) ca. hver 5-6 år.
Skulle da nødig til at fælde det ..!!! :-(
Hilsen fra en fortvivlet Bøge - elsker.
Povl Vestergaard - i det sydligste "flade" midt Sønderjylland.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. juli 2013 kl. 18.13

Hej Poul Vestergaard

Kig lige på Hans Petersens slut-indlæg i denne tråd: "Blodbøgen har fået svamp" - (bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side)
Det er ihvertfald tankevækkende, at Bøg kan skades af at der bliver fældet, så der kommer lys direkte ind på stammen - og måske kan det give anledning til, at du søger faglig rådgivning hos forstfolk ?

Jeg håber du finder en forklaring, som kan lede frem til en mulig redningsaktion - så din glæde over "de gamle kæmper" (som jo endnu er unge træer...) kan vende tilbage.
Hvis ikke, så er det måske muligt at starte forfra med en ny plantning - Bøgene kan jo være en hilsen til fremtidige generationer af tip- tip- tip oldebørn :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 15. juli 2013 kl. 19.12

Hej Lone.

Mange tak for din hurtige respons.! Netop for 5-6 år siden, blev der fjernet Sitkagraner i et 2 sidet læbælte, som stod yderst, mod øst og syd for (ca. 20 meter fra Bøgen) omkring de omtalte 900 kvm. - samtidigt blev det nu "tyndhårede" bøgetræ, stammet en smugle op (de nederste vandrette/lidt nedhængende grene, blev fjernet) så Solen nu, har direkte adgang til Bøgens, omkring 4 meter høje hovedstamme - stort set hele dagen. Hvad mener du, skal jeg bare "se tiden an", eller bygge en 30 meter høj og bred Parasol ..? :-)

Med venlig hilsen
Povl Vestergaard (Det sydligste Sønderjylland).

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. juli 2013 kl. 19.46

Hej Poul.

Det er altid pokkers nemt at være bagklog, men du burde ikke have stammet det træ yderligere op.
Det er ikke lyset men solens varme på stammen om sommeren, træet ikke kan tåle.
Hvis du kan holde ud at se på det, ville jeg nok se tiden an et par år, og absolut lade være med nogen form for beskæring. Om du kan sætte et eller andet omkring stammen for at beskytte mod varme, er også et spørgsmål om udseende.

Bøg er lidt specielt, da det ikke sætter vanris. Det skal enten være pakket ind i andre træer, eller have lov til at udvikle sig naturligt som denne blodbøg hvor stammen er 3,75m i omkreds.

Vh. Hans (det allervestligste Slælland) :-)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 15. juli 2013 kl. 20.04

Hej Hans,

Mange tak for svaret.! Det letter mit Hjerte, at det muligvis, ikke skal fældes.!
Jeg vedhæfter lige et ældre 2007 foto, og et foto fra i dag (2013), af det/de samme træer.

Vh. Sønderjyden Povl

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 15. juli 2013 kl. 20.07

Og her så det manglende foto fra 2007.
Vh, Sønderjyske Povl

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. juli 2013 kl. 21.19

Hej Povl.

Altid godt med billeder.
Det der tror jeg ikke har noget at gøre med lys og solvarme. De tilfælde, jeg har kendt, har træerne været meget større og med meget længere bar stamme. Det var nogle, som blev frisat, da vi fældede store udgåede elm under elmesygen.

Det må være noget andet.

Hvis du googler "syge bøgetræer" kommer der en del hits.

vh. Hans

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 16. juli 2013 kl. 15.54

Hej Hans,

Tilbage i 1994, blev de omkringstående Rødgran fældet, og der blev kørt ca. 20-30 cm god, let leret muldjord på hele arealet. Kan huske at der var "en" som sagde/nævnte, at det kunne være farligt, at lægge så meget jord ovenpå de dengang 20 årige Bøge,Ege og Lærk Røder - vedkommende nævnte noget om "at rodnettet ikke kunne ånde".. Kan der "noget" om snakken..?

Se også: Indlæg 3/9.

Vh.
Sønderjyske Povl

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. juli 2013 kl. 16.41

Hej Povl.

Det er kendt, at træer ikke ret godt tåler at få jord op omkring stammen.

Du kunne forholdsvis nemt frilægge stammen i 20-30cm´s dybde og spadebredde hele vejen rundt om stammen.

Jeg har engang prøvet et lægge 15 cm flis omkring nogle 15 årige frugttræer for at holde ukrudt nede. De næste par år skrantede de. Så fjernede jeg flisen igen lige omkring stammerne, og i løbet af et par år var de på toppen igen.

Vh. Hans,Langedam.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 25. juli 2013 kl. 16.05

Hej Hans,

Har nu konsulteret et Træplejefirma i Taastrup. Han peger på, at jeg ALDRIG skulle have lagt de 15-30 cm jord ovenpå, det etablerede Bøgetræs rødder. Rodnettet kan ikke få "luft" og lider derfor åndenød/ kvælning. EN mulighed var, forsigtigt at fjerne den påkørte jord igen. Alternativt: Få jorden forsigtigt Grubbet (FRA STAMMEN OG UDEFTER.!) i en stjernelignende form, ned i en dybde på de 15-30 cm. Dette kunne måske også være en mulighed. - så jeg forsøger nu det sidste "Grubning".

PS) Træplejefirmaet, spurgte også om Bøgen var blevet "Opstammet" - (Som du også skrev) - for det tålte Bøg ikke..!

Vh, Sønderjyske Povl

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Jepsen, 12. august 2013 kl. 12.59

Hvor stor en have skal man have til et Japansk kirsebærtræ
Jeg tænker på arealmæssig

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Vestergaard, 12. august 2013 kl. 16.10

Hej Niels.
Nok bedst at du "Spørger ekspertene".!
Vh. povl

Nyt svar til emnet »Trærødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Trærødder«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider