Forum

Kommentarer til »En ræv i baghaven«

På denne side finder du kommentarer til teksten En ræv i baghaven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna K., 23. august 2010 kl. 20.09

Jeg har altså mistet 4 voksne katte og 4 killinger og jeg er ret sikker på at det enten er en ræv eller en mårhund der har taget dem.....Jeg hørte en underlig gøen en nat og så et ræveligende dyr løbe bort. Dagen efter var en killing forsvundet, og en lå i gårdspladsen og var død. Så jeg tror altså ikke det er en myte.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 24. august 2010 kl. 7.58

Anna en ræv hoster på sådan en sjov måde, den gøer ikke, det lyder lidt ligesom hvis du trækker vejeret nede fra maven og så op og istedet for at hoste støder luften ud, men prøv at google dyrelyde så er jeg næsten sikker på at du kan finde de forskellige dyrs lyde.
Her er et link til mårhund
www.google.dk/imgres?imgurl=http://skysite.dk/nrviumjagt/billeder/untitled12345.gif&imgrefurl=http://nrviumjagt.skysite.dk/%3Fside%3D66343&usg=__lKkn5lJKk7_im0nHizdxIjTNHlg=&h=375&w=500&sz=71&hl=da&start=19&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=1FnX2GA6Oz5ZhM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dm%25C3%25A5rhund%2Bi%2Bdanmark%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7_____da%26tbs%3Disch:1.
lis

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. august 2010 kl. 11.47

- desværre er det sådan at nogle mennesker synes det er morsomt at have ræve i baghaven - men ræve hører til væk fra beboede områder - de er bærere af lopper , flåter og hundegalskab samt hjerte-lungeorm - så et godt råd er - lad være med at fodre katte og pindsvin hvor ræve og lign. kan komme til det

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna K., 28. august 2010 kl. 21.46

Har nu fundet lyden fra en ræv, og jeg er altså sikker på at det er en ræv. Der står også på skov og naturstyrelsens hjemmeside at nogle ræve godt kan lære sig at tage katte....

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. august 2010 kl. 22.34

Ræve tager katte. Især killinger og tamme voksne, der ikke har lært at forsvare sig på den hårde måde. En voksen vild er for besværlig. Der er for mange "øretæver" i luften.

Når det kommer til stykket, undgår ræve helst slagsmål. og katten har tidsler i vanterne.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 1. januar 2015 kl. 23.09

Vi havde ræve i baghaven, og det gav anledning til en masse sjove oplevelser. Vi kunne iagttage dyrenes ugenerte færden kun få meter fra stuevinduet.

Vores velvoksne kat (8 kg) lagde sig på lur, og da hanræven dukkede op, sprang katten i hovedet på den. Derefter vovede hanræven sig kun lige inden for hækken, når den kom med mad til ungerne.

Mikkeline var tålt. Når kat og ræv mødtes, så de begge den anden vej. Ungerne fik lige et par øretæver af katten, så respekten var oprettet. Derefter ingen konflikter.

Engang fik jeg alt for mange sild af en lystfisker. Jeg vidste, at rævene havde unger, så jeg lagde fiskene ud på terrassen. Ganske rigtigt hentede hunræven sildene, 4 ad gangen med vores kat som interesseret tilskuer. Vores kat havde bemægtiget sig en sild, som han aldeles ikke gad æde, men ræven skulle altså ikke have den. Da alle sild var hentet, kom hunræven tilbage, for det pinte hende, at der var endnu en sild, hun ikke havde fået fat i. Hun løb hen mod katten med nakken mod jorden (=jeg vil ikke slås, bare have din sild). Katten ville ikke af med silden, så ræven måtte bruge list. Hun løb drillende forbi katten, som ikke kunne modstå fristelsen og satte efter ræven. Ræven løb ret langsomt, så katten troede, den kunne indhente hende, men hun løb i en cirkel,snuppede silden og spænede så af sted.

Havens pindsvin behøvede bare at ryste med piggene, så flyttede rævene sig.

Rævene var på ingen måde tamme, de boede der bare, men vi kunne ikke modstå fristelsen til at stikke dem en godbid. Til gengæld fik vi lov til at være tilskuere til deres familieliv. De ødelagde aldrig noget, bortset fra at de huggede sko og tasker, som folk lod ligge og flyde i haven natten over.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. januar 2015 kl. 10.33

Tak Alice, for en dejlig historie om fredelig sameksistens, -omend katten nok ville mumle noget om ræve på tålt ophold. God weekend :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 2. januar 2015 kl. 19.08

Tak for de smukke ord, Vibeke.

Jeg ville egentlig fortælle, at jeg er sikker på, at dyr er forskellige, som mennesker er det. Nogle får dårlige vaner. Det ses jo også hos de store rovdyr, hvor nogle angriber mennesker, men de allerfleste er helt klar over, at selv den mindste rift kan blive katastrofal, så de undgår så vidt muligt konflikt.

En menneskeædende løve eller tiger bliver skudt. Det samme er ok med en ræv, der forgriber sig på katte og små hunde. Jeg ville nu som hønseejer heller ikke være lykkelig for naboskabet, men så må man sikre sit fjerkræ.

Ræven gør stor nytte som muse-og rottejæger, og den klarer sig sikkert meget bedre på egen pote end de stakkels forhutlede vilde katte i byerne.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. januar 2015 kl. 3.20

Ræve kan have skab- som smitter til hunde. Hunde kan kureres på en ret omstændelig måde, men ræve med skab lider forfærdeligt og vil dø af det.
Jeg ved ikke, om man i byområder må skyde sådan en ræv- eller hvem, der gør det? Er det skadedyrsbekæmperen?

Nu synes jeg ikke om halvtamme ræve- og slet ikke om, at man fodrer dem! (Mistede nogen kaniner i sin tid på den konto, da rævene ikke havde respekt for mennesker. Min far lavede så noget "Ole Opfinder- el-hegn af pinde, Harald Skrald tråd og isolatorer og et 12 v bilbatteri)

Da en af rævehvalpene en tidlig morgen krøb under dette hegn, fik den stød og rendte rundt, til den gik på modsatte side med mere piv og hyl- siden så vi ikke mere til familien ræv!

Og ja: Ræve skal også leve, men de skal klare sig selv. Det er vilde dyr!

Mvh
Tine- rabies er nok ikke så sandsynligt på Øerne, men ræveskab er!

Nyt svar til emnet »En ræv i baghaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »En ræv i baghaven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider