Forum

Kommentarer til »Træer vokser ikke alene«

På denne side finder du kommentarer til teksten Træer vokser ikke alene. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 29. september 2010 kl. 21.46

Det lyder så smukt - selv om det drejer sig om egetræer og lignende i skoven, men det har jeg desværre ikke plads til i min parcelhushave.
Jeg har plantet æble- og blommetræer i græsplænen for 3 år siden, og selv om jeg har lavet en ring på ca 1 meter i diameter, synes jeg alligevel, at de ikke vokser så meget som jeg kunne forvente. Jeg husker, at hullet var omkring 40 cm i dybten, men det syntes rigeligt ved planting i forhold til potteklump.
Kan man grave disse 3 år gamle træer op og løsne mere i bunden, eller skal jeg bare være tålmodig et år elller to mere?

Mvh
Lisbeth Antonsen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 29. september 2010 kl. 23.24

Hej Lisbeth.
Det bedste du kan gøre for alle nyplantede frugttræer, er at du de første 2 år fjerner ALLE frugter, således at træet bruger kræfter på at danne et godt rodnet. Dette burde stå på alle planteskilte på frugttræer.
Du kan sikkert hjælpe dine frugttræer lidt, ved at du de næste 2 år fjerner frugterne og så se om det ikke hjælper.
Det er også en god ide, at give et drys kalk her i efteråret eller i løbet af vinteren, der skal drysses i en omkreds der svarer til træet krone. Kalkningen kan du gøre hvert år, og også give dem et tyndt lag kompost. Du skal passe på med ikke at komme jord og kompost for højt op, da podestedet ikke må blive dækket. Hellere plante lidt for højt end for langt ned.
Vh
Grethe Iversen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. september 2010 kl. 8.57

Hej Lisbeth
Prøv at et økosystem, som Jens Thejsen,skriver, i miniformat omkring de små træer. Det virker fra dag et af, så det haster med at få lavet en 'fodpose' af små nabovenlige stauder/urter som for eksempel storkenæb,engelsød,liljekonval,små græsser og mange flere. Læg lidt blade omkring i efteråret, så lokker du regnorme til
Det er vigtigt at træet ikke står i en 'græsørken', hvor der ingen microflora er.
Prøv at lave en miniskovbund omkring dine træer. Lidt er bedre end ingenting.
Hilsen
Anne Marie

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Lindal, 20. oktober 2013 kl. 4.05

Træer vokser ikke alene - jeg kan se længere oppe at der bla er bregner i bunden sammen med nogle mørklilla/bordaux farvede blomster - disse blomster vil jeg meget gerne have plantet under nogle nyplantede træer - jeg har haft dem for mange år siden men kender ikke navnet på dem. Mine kæmpehøje kurvebregner - kan det gå at plante dem under nyplantede træer - eller vil træerne blive kvalt - de er over 1,5 m høje. Hvad kan jeg plante under mine gamle høje bøgetræer. Jeg har forsøgt med bregnerne men de gik ud - også azalier bukkede under. Kan jeg save større grene af gamle træer - både æble-, pære-, blomme- og kirsebærtræer. Der er mange døde grene på nogle af kirsebærtræerne - er det mon en sygdom der smitter til andre kirsebærtræer og skal de fældes helt eller kan jeg nøjes med grenene der er uden blade. Alle mine minitræer er meget høje pga en fed lerjord og er desværre ikke blevet holdt nede. Skal jeg vente til tidlig forår med at save af dem eller kan jeg nå det her i okt.?
På forhånd tak for svar :O)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Lindal, 20. oktober 2013 kl. 4.22

Jeg har vist fået det ovenstående placeret et forkert sted - men er ikke god til at betjene en pc - men det henholder sig til gammelt træ i haven - hvor Jens Theisen har et billede af bundbeplantning under et træ og her er der bregner, hvide og bordeaux blomster - de sidste vil jeg utrolig gerne finde frem til.
På forhånd tak og undskyld min forkerte placering her mellem svarene. :O)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. oktober 2013 kl. 7.19

Hej Lise,

De mørklilla/bordeaux blomster, du kan se på billedet, er en storkenæb, der hedder Bølgekronet storkenæb (geranium phaeum). Den fås også i hvid. Den er flink til at så sig selv, når du først har plantet den. Jeg har dem selv i haven, og jeg vil tro, at du godt kan plante dem under både under de nye og de gamle træer.

Under de gamle træer kan du også prøve med kærmindesøster og f.eks. martsviol og de engelske blue bells - de vil kunne klare skyggen. Der er sikkert flere bud på, hvad der kan tåle skyggen.

Døde grene kan du bare fjerne - hele året.

Dine minitræer - der ville det bedste være at lave en sommerbeskæring i perioden juli-september. Ellers skal vi have at vide, hvilke træer det drejer sig om.

Elsebeth

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. november 2014 kl. 16.37

Selv om artiklen er gammel, så vil jeg alligevel Fantastisk godt skrevet - økologi, frodighed og artsdiversitet vælter ud mellem linjerne. Jeg har et hjørne af haven, hvor projektet netop er at skabe "vild frodighed" og det tager lang tid at etablere! Drømmer du også om et "vildt og frodigt" parti i haven, kan jeg anbefale at starte med træerne - store eller små - så snart du har tiden :)

Og det er plantetid nu.....

Nyt svar til emnet »Træer vokser ikke alene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Træer vokser ikke alene«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider