Forum

Kommentarer til »Amaryllis kan blomstre igen«

På denne side finder du kommentarer til teksten Amaryllis kan blomstre igen. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 12. februar 2011 kl. 19.14

Husk at holde øje med dræbersnegle når de står udenfor, de er også vilde med amaryllis. Jeg satte et løg ud sidste år som kom i god vækst, men fra den ene dag til den anden blev næsten 1/4 af løget ædt og man kunne følge slimsporet til en stor fed dræbersnegl. Løget kom sig desværre aldrig efter mødet med sneglen.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 22. februar 2011 kl. 1.22

For 9 år siden købte jeg en Hippeastrum ved navn Pappilon , også kaldet Butterfly. Den havde 1.ste år blomster - Irgrøn, med lidt rødvinsfarvede striber. Fik oplyst, at det var en vildart. Problemet er, at jeg ikke siden har set nogen blomster? Både stilk og blade var meget kraftige. den bliver behandlet som de øvrige Hippeastrum - men vil altså ikke blomstre. Er der nogen, der kan gi`mig et fif
Mvh. Beby J. A. Madsen
NB. Er ved at stykke en ny pc sammen - så ingen billeder endnu.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 8. maj 2011 kl. 12.59

Tusind tak for denne artikel.
Jeg købte i jan/feb en amaryllis til 5 kr. Den var i en sølle forfatning. Butikken havde åbenbart overvandet og hvad der nu ellers kunne gøres forkert, for blomsterknop og de små blade var helt rådne, men ved siden af hovedløget var et lille nyt løg som så ud til at have det fint. Den farve den skal have er en der der sart rød og hvid som den der er vist i hovedartiklen. Jeg tog den hjem og klippede det døde af, vandede den og satte den i et vindue i nordsiden. Efter et par uger begyndte det store løg at skyde. Så blev den flyttet tættere på sol siden og det er så der den står nu konstant.

Den er kommet sig helt, men jeg var meget i tvivl om hvad jeg nu skulle gøre. Jeg har været tilbageholdende med at give den gødning, men det kan jeg så forstå at den ikke tager skade af at få. Jeg plejer at bruge hvergangsgødning i vandet. Så nu skal jeg ud og have en keramikpotte til den og til vinter må den så ud i min kolde mørke forgang og stå. Så håber jeg at vi bliver belønnet med smukke blomster til næste år.

Tak for de gode informationer.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Ejrnæs, 24. marts 2013 kl. 22.36

Jeg er den stolte ejer af to flotte "amarylliser". Den røde som ses på billedet med 4 flotte blomster fylder som jeg 18 år i år. Jeg fik den af min morfar da jeg blev født, og siden har vi fulgtes ad.

Den har blomstret hvert år efter at have overvintret i den kolde kælder. Vi stiller den op i februar, og så har den de smukkeste blomster på min fødselsdag her i slutningen af marts. Den får hverken gødning eller ny jord, men har klaret sig i lang tid alligevel. :) Hvem har brug for en hund når man har en amaryllis? :D

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Svendsen, 15. januar 2015 kl. 11.21

hej. Jeg er den heldige ejer af et mega stort amaryllisløg og har haft de skønneste blomsterstande af 4 blomster/verdenhjørner 2 gange her i dec/jan. Den er i gang med ansats til en ny blomsterstængel igen, men jeg er stadig meget i tvivl om hvor tit den skal vandes, og især hvornår de gamle stængler skal afskæres. Jeg har ikke haft en amaryllis før og vil virkelig gerne bevare den.
mvh
Margit

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. januar 2015 kl. 4.02

Ja, de *kan*. Eftersom vi har de der kedelige snegle, kommer potteplanterne ikke mere på "sommerferie"- og mine Hippeastrum blomstrer langt mere sporadisk. Selvom jeg stopper vanding i august- begynder igen i november- og de får flydende gødning fra april/marts. Er ompottet jævnligt- de bliver meget store med masser af grønne blade og laver masser af sideløg, men de mangler måske nok lys.

Jeg orker ikke lige et anti-snegle-sted, ellers har alle mine potteplanter oversomret på husets nordside.

Mvh
Tine
PS: Sneglene kan også lide visse arter Sct. Hansurt... En jeg ikke lige fik plantet ud- boede i tre år i en plastpotte- stående ude i al slags vejr. Den stortrivedes! Men udplantet var den væk på under et ½ år.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge H., 20. marts 2015 kl. 18.10

I artiklen af Kamilla Plum "Sådan får du en ny blomstring" under
Tidlig forår, står der:
"Man starter med at gøde planten godt og grundigt, fra den er afblomstret, ..."

Hvordan gøder man godt og grundigt?

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. marts 2015 kl. 6.13

Du giver vel flydende gødning- og sætter planten lyst- evt ud i haven i
ultimo maj, først i juni. FORUDSAT der ikke er dræbersnegle.

De kan også sættes i jorden eller potten kan.

Som sagt har jeg desværre 1 mio mia dræbersnegle- og lige så mange vinbjergsnegle... Så, Nine kommer ikke rigtigt ud- mere.

Mvh
Tine

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Jønsson, 23. oktober 2015 kl. 9.20

Da jeg tog mine amaryllis ind fra haven i slutningen af september, stillede jeg dem i et mørkt hjørne af mit kølige soveværelse.
Da jeg i dag d 23 oktober ser derhen får jeg øje på en 15 cm stor blomsterknob, så nu er den sat ind i stuen på en lys plads i vinduet.
Den er blevet vandet og jeg er spændt på at se blomsten folde sig ud.

Mvh
Lone

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2015 kl. 15.11

HA! Jeg skulle lige til at lave et tilsvarende indlæg:

Mine har i år oversomret ude opad huset i sydbedet og på fliserne mod SSØ. De blev taget ind da der havde været nogen morgerner med rimfrost (Hippeastrum/"Amaryllis"- kan tåle let frost).

Så alle mine er flyttet ind i mit vaskerum (frostfrit, ikke opvarmet og relativt mørkt), Straks er der en af de #¤%! Der sender en blomsterknop op, den første blomst er allerede ved at springe ud, men nu står den i vindueskarmen- og bliver vandet.

Den står noget trangt i potten, da den har to sideløg som... tada-- skulle være ompottet.

Nå men det er min rødgule, som da også er ret nydelig, og ikke bliver så høj som min(-e) hvide, der blomstrer oppe under (mit lave-) loftet. :-)

Så kan man lære det!

Mvh
Tine- hippeastrum-ejer i øhm- 14 år nu (sjov beretning kan læses her)
-en beretning om Løgkarl: www.heste-nettet.dk/forum
/1/186841/186841/

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2015 kl. 15.23

www.heste-nettet.dk/forum/1/186841/186841/

Der gik vist kuk i linket til det sjove...

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina L., 3. januar 2016 kl. 2.43

Jeg er så usandsynlig heldig, synes jeg i hvert fald selv, at have en fået en amaryllis der kommer med hele 5 blomsterknopper. Det har jeg ikke oplevet før, håber jeg har held til at holde løget i live.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina L., 3. januar 2016 kl. 2.44

Hr med den femte knop i toppen

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Larsen, 13. oktober 2016 kl. 9.07

Jeg var så heldig at købe mine 2 smukke amaryllis for 10 kr pr stk kun som løg..jeg plantede dem så i 2 små potter og se lige hvor de belønnede mig er superstolt af dem de blev endda meget højere og havde begge 2 plomster stande med 6 blomster på hver..nu står de og hviler i potterne indtil de visner ned og de skal tages frem igen

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Larsen, 13. oktober 2016 kl. 9.10

her er den hvide vokset mere og kan ikke stå i vinduet mere

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Larsen, 13. oktober 2016 kl. 9.11

og den røde

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Jønsson, 13. oktober 2016 kl. 10.08

De se flotte ud, nu glæder jeg mig til at se om min kommer igen, der er ikke liv i den endnu, så det bliver spændende.
Lone

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. oktober 2016 kl. 0.02

Dette er en prøve. Første gang jeg prøver at lægge billede ind fra tlf.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Rodin, 18. januar 2020 kl. 17.16

Har købt et løg i December 19. Nu her midt i januar kvitterer den på flotteste vis. Jeg kan tælle 12 blomster.

Nyt svar til emnet »Amaryllis kan blomstre igen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Amaryllis kan blomstre igen«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider