Forum

Kommentarer til »Hvorfor blomstrer min «jasmin» ikke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor blomstrer min »jasmin« ikke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel, 9. februar 2004 kl. 13.28

Kære Henrik Ahlmann,

Jeg har med stor interesse læst dit svar til "hvorfor blomstrer min Jasmin ikke?" Jeg har netop lidt af det sammen problem. Min er en pibeved, Avelanche, som jeg fik anbefalet af en havebrugskonsulent, netop til det voksested. Den er 5–6 år gammel og bliver grøn, men kun med skuffende (meget) få blomster. Jeg har tænkt på om den skal beskæres på en eller anden måde. Indtil nu har jeg ikke gjort noget, andet fjernet dødt ved. Har spurgt havekonsulenter, men har aldrig fået et klart svar. Har du et input om beskæring, kan have noget med den manglende blomstring at gøre?

Mange tak.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. februar 2004 kl. 7.33

Din pibeved, Philadelphus lemoinei-hybrid ''Avanlanche'', er normalt hårdfør og bliver normalt 1½-2 meter høj med duftende blomster i starten af juli. Pas på med saksen. Generelt går beskæring af pibeved ud over blomstringen, da planten blomstrer på sidste års skud. Man kommer til at fjerne blomsterknopper og inducerer samtidig vegetativ nyvækst. Foryngelse af gamle buske kan dog ske ved at skære alt ned til jordoverfladen, og efterrfølgende fjerne halvdelen ad de nye skud. Hvis ikke planten står for mørkt, har jeg mistanke om at jorden indeholder for meget gødning i kvælstof (ses som kraftig vækst).

Mon der er meget organisk jorddække eller en god fugtig jord? Sådanne forhold vil øge jordbundsorganismernes metabolisme og frigive en relativ stor mængde kvælstof; det samme gælder frodig bundvegetation. Jeg foreslår, at du prøver at sulte planten lidt ved at holde jorden bar omkring. Hvis planten er sortsægte og vokser normalt, kan dette måske fremtvinge blomstring.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 11. oktober 2005 kl. 20.07

Jeg har lige læst artiklen med stor interesse.men hvorfor er min uægte jasmin blevet helt krøllet i bladene. den er plantet i foråret2005.håber på hjælp, på forhånd tak

Nyt svar til emnet »Hvorfor blomstrer min »jasmin« ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor blomstrer min «jasmin» ikke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider