Forum

Kommentarer til »Kvæl skvalderkål uden grim plastik«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kvæl skvalderkål uden grim plastik. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 12. marts 2004 kl. 10.20

Hvad mener du med "skalder uden grim plastik"?

her er min E-Mail skriv til den

sez

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Hansen, 26. april 2004 kl. 2.56

Hvad gør man når man har skvalderkål siddende helt inde i ens hæk bund, og man kan barer ikke komme ind og fjerne det, er der noget man kan sprøjte med UDEN at ens hæk også forsvinder sammen med skvalderkålet

tina hansen

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia, 12. juli 2004 kl. 14.50

Angående skvalderkål. Søren Ryge Petersen har udgivet en rigtig god bog med titlen ''Spørg Søren''. I den står der blandt andet en masse gode tips til hvordan man kan bekæmpe skvalderkål, så smut ned på biblioteket og lån den med det samme.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Woller, 12. juli 2004 kl. 16.02

Hej Tina.

Hvis dit spørgsmål omkring sprøjtning af skvalderkål stadig er aktuelt: ja, du kan godt sprøjte med Round-up (jeg véd godt det er FY-ord i havekredse) hvis din hæk er en gammel "træ-agtig" én. Kun unge, friske planter tager alvorlig skade.

Hilsen Lisbet

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 12. juli 2004 kl. 23.44

Det er ikke bare et fy-ord, det er faktisk giftigt og sundhedsskadeligt og bør aldrig bruges af nogen!

Hilsen Nini

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. juli 2004 kl. 11.06

Alting med måde. Selv hader jeg gift, men har været nødt til at bruge det målrettet mod havepest, fordi der ikke var andre realistiske udveje. Men jeg penslede det på og har brugt ca. 2 skefulde til hele haven.

Gift er noget skidt, ja, men i det daglige strør vi om os med gift: toiletrens, diverse vaskemidler, opløsningsmidler og malervarer osv. Det er ikke spor bedre, bare fordi det bruges indendørs! Og så er der bilen og dens udstødning...

Med andre ord: det er ingen undskyldning for uhæmmet at bruge gift i haven, men der er tilfælde hvor det kan være den eneste realistiske udvej. Så er der ingen grund til at være "puritansk" med mindre man også er det indenfor.

Når det så er sagt, er det klart at mange mennesker bruger gift alt for tit og i alt for store mængder blot fordi de ikke gider bukke sig ned og luge eller afdække med plast etc.

Så hovedbudskabet er fortsat at gift er noget skidt og bør ikke bruges i haven. Det skal være *allersidste* udvej. Og så skal det bruges korrekt.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 11. november 2004 kl. 9.03

Naboens skvalderkål og det der måtte være i hækken (eller andre steder) kan holdes ude fra haven med en 1,5 m bred græssti der slås ligesom græsplænen 1 gang om ugen. Effektivt, nemt og sådan indretningsmæssigt et plus, især i en lille have – det at kunne gå rundt i haven gør oplevelsen større. Det gør det også meget nemmere at klippe hækken og fjerne afklippet.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Nielsen, 10. februar 2005 kl. 22.30

Inden man fjerner skvalderkålen, enten på den ene eller anden måde, så brug de første spæde skud og blade, til at få et godt tilskud vitaminer. De smager godt i salatskålen og så er det jo gratis.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayse, 16. maj 2006 kl. 14.20

Skvalderkål er slet ikke så farligt eller svært at komme af med. Jeg fik nogle planter hos min bror, da han flyttede ind i et gammelt hus med en meget vildtgroende have. Han maltrakterede haven og ødelagde mange gode gamle stauder. Men jeg fik reddet en del. Desværre fulgte der en masse skvalderkål med. Det første år lod jeg det være og brugte det faktisk som bunddække (fjernede dog blomsterne) Det betød at der kun var en slags ukrudt året efter fordi det havde kvalt alt anden ukrudt. Og for at komme af med skvalderkålen hev jeg blade/stængler og hvis muligt rod op med det samme et blad viste sig. Det gjorde jeg en hel sæson og kan nu her i foråret se resultatet. Næsten ingen skvalderkål.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 18. maj 2006 kl. 23.25

Til A. Cetin.

Hvor lang tid er det siden?

Jeg fik for 3 år siden også nogle klumper af stauder, hvor der var skvalderkåls ''rester'i. Året efter skildte jeg klumperne næsten i atomer og fjernede alt hvad jeg synes mindede om skvalderkålens kraftige hvide rødder og plantede stauderne i et nyt rent bed. Sidste år så alting fint og flot ud, men jeg skal lige love for at skvalderkålen har fået fat i bedet nu.

Jeg tillader mig altså at tvivle på dit råd. Mine erfaringer med skvalderkål er, at man absolut ikke skal lade dem gro og være ''bunddække'i et bed. Det går rigtig stærkt hvis de først får fodfæste og det får de, hvis man lader dem blive en hel sæson.

Derimod kan jeg se at der hvor vi slår med plæneklipperen hele sommeren er der ikke skvalderkål, heller ikke selv om græsplænen blev anlagt hvor der før var fyldt med skvalderkål.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Jensen, 18. september 2008 kl. 16.26

Geranium! (Storkenæb) en lyserød sort der ikke bliver for høj men breder sig med god fart.

De deles nemt og kan hamle op med Skvalderkålen i starten hiver man de blade der viser sig op over og til sidst er der kun storkenæb, et flot tæppe.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Nielsen, 26. april 2012 kl. 16.26

Jeg har hele mit liv kæmpet mod skvalderkål. Min erfaring at de kan udsultes ved , 1) når der kommer blade op , skal de fjernes hurtigst muligt.
2)Ved plantning at nyt, rens jorden for skalderkålens rødder.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. april 2012 kl. 23.02

Du har hel ret Torben, for så snart planten har mulighed for at lave fotosyntese vil den vokse og den skal udsultes eller hindres i at kunne vokse og det kan kun ske ved at man fjerner bladene, eller dækker dem til så der ingen lys forekommer . Giver man den eksempelvis round up som også stopper nogle enzym processer i planten vil man hurtigere få bugt med den . Dette er naturligvis ikke tilladt i en økologisk have og heller ikke nødvedig, hvis man sørger for at være over det hele tiden. Det kan lade sig gøre at stresse alt ukrudt, hvis man er over det minimum 14 ad gangen. Jeg har set græsplæner med. Kvik, skvalderkål, bunke blive forvandlet til nogen der mindet om tørv ved år det blev harvey med 14 dages mellemrum .

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. april 2012 kl. 0.27

Det er teoretisk muligt at udsulte skvalderkål ved hyppig plukning, men i praksis er det umuligt med mindre det er et meget begrænset område (fx en lille bed).

Sagen er den at der skal plukkes igennem en hel sæson, og springer man bare over nogle få dage, samler planten næring til 3-4 gange så lang tid. Så er man væk fra det i en uge, så samler planten næring nok til en måneds tid.

Derfor er det i praksis umuligt, for hvad hvis man

- er på ferie
- er syg
- har en meget travl periode

eller bliver forhindret af andre årsager? Så er kampen desværre tabt.

Til gengæld virker afdækning med sort plast 100%, det har jeg haft stor succes med. Og så kom vi barkflis oven på for pynt.

Desværre dur det ikke i hækken, her er der nok ikke noget at gøre. Udsultning ved plukning dur ikke med mindre man har flere timer om dagen til det. (Hvis man har så meget kvalderkål i hækken som vi har).

Nyt svar til emnet »Kvæl skvalderkål uden grim plastik«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kvæl skvalderkål uden grim plastik«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider