Forum

Kommentarer til »Havelåger, plankeværker og stakitter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Havelåger, plankeværker og stakitter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Harris Jacobbsen, 13. marts 2004 kl. 21.51

Hej jeg har et spørgsmål. Jeg har i jem&fix købt nogle 7.5 gange 7,5cm trygimprægneret stakit stolper. Jeg har tænkt mig at støbe dem ned i frostfri højde og forbehandle dem med grundingsolie og sokkel eller trætjære.

de kostede 14kr. meteren og skulle være trygimprægneret efter danske regler og uden arsèn og crom.? vil disse stolper holde i mangeår eller er det noget billigt skidt mvh. Claus

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ursula Slupinski, 10. juli 2005 kl. 15.20

I de super markeder som Jem&Fix, Silvan og andre butiker, sælger de hurtig og billig produceret træværker. De elementer er meget ofte produceret af freske træ, imprægneret og stillet i butiker. Efter 3 år skal du udskifte de igen.

Vil du har kvalitet produkter, som holder mange år, så skal plankeværker være tør, imprægneret og malet før samlingen.

Kig på side www.stilmaxx.dk, de har høj kvalitets produkter.

MVH
Ursula

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Lassen Nielsen, 19. september 2007 kl. 14.55

Vi er ca. 18 stk rækkehuse med en bagsti, som loven foreskriver. Denne sti betragtessom en del af vores baghver og skal derfor holdes ryddelig og fremkommeligaf hevr enkelt husejer. Vjn bliver desværre også misbrugt af hundeluftere, som ikke bor her. Ligeledes har vi en del unge, som syntes det er uhyre morsomt at udøve hæværk på sti, garager, låger etc. Der er skilte med adgang forbudt, men det har ingen virkning. Nu har vi tænkt at lukke vejen i hver ende med låger.

Har I erfaring med sådanne foranstaltninger, hvorvidt det er tilladt og i så fald hvilken type låger det kunne være. Ved hver vejende er der haver og således ingen "fast mur" at tilslutte lågerne til.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. september 2007 kl. 11.28

Hej Vibeke

Hvis loven foreskriver at stien skal være ryddelig og fremkommelig går det vel ikke at lukke den af?

Det må teknisk forvaltning eller en grundejerforening / boligforening kunne give Jer nærmere information om.

Jeg har ikke Jeres dårlige erfaringer at trække på – men jeg vil gerne fortælle om "vores sti", der går på langs gennem haven.

For 60–80 år siden blev der trampet en sti langs et markskel som en "smutsti" mellem landsbyen og frem til (forlængst nedlagt) købmandsbutik og til (forlængst nedlagt) rutebilstation – vi er hhv nabo og genbo til disse to.

Stien er ikke afmærket, den har ingen særlig belægning og har aldrig været matrikuleret.

Området er i 1950–1970 udstykket til villabebyggelse.

Nogle i lokalområdet husker stien alligevel – og skolebørnene "finder ud af det" (fordi det forkorter afstanden til skolebussens stoppesteder) – og vi vidste, at den blev benyttet, da vi købte huset for 4 år siden.

Men det er ikke et problem – og jeg tror, jeg ved hvorfor:

Jeg er ofte (ligesom de tidligere beboere har været)i min have i dagtimerne og får tit en snak med de, der bruger "den sti, der ikke er der længere".

Jeg fortæller dem om min haveglæde og giver i det tidlige forår nogle uger anvisning på en ændret rute gennem haven (på grund af løgplænen under et par ældre, store æbletræer, hvor scilla'erne helst ikke skal trædes på).

Der kommer ofte en kvik bemærkning eller en lille snak ud af disse korte møder i min have – og jeg kan nogen gange kvittere for sti-brugernes påpasselighed med en håndfuld friskplukkede hindbær eller æbler.

Vi oplever ALDRIG hærværk eller andre ubehageligheder – og skulle det engang komme dertil, så regner jeg med hurtigt at kunne finde frem til den, der forglemte sig og få en snak med ham eller hende (nogen i kontaktnettet har nok set eller hørt et og andet...).

I korte perioder har hundeluftere (nytilflyttere til lokalområdet) været uopmærksomme – men når efterladenskaberne hver eneste dag i en uge eller to er fjernet, så går det åbenbart op for hundeejeren, at han / hun må være mere opmærksom – og så slipper vi igen for at fjerne hundel...

Mine erfaringer afhjælper ikke Jeres situation – men kan måske give anledning til at gennemtænke, om afspærring nu også er den bedste løsning... hvis det kan lade sig gøre at tale sig ud af vanskelighederne...

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Winther, 20. august 2008 kl. 21.21

Hej
Jeg skal have lukket vores have af med en havelåge. Det er indkørslen til huset på ca. 3 meter der skal lukkes af.

Jeg synes at præ-fabrikerede havelåger er dyre. Kender I nogle billige præ-fabrikerede muligheder eller er det allerbilligst (men besværligt) at lave det hele selv?

Nyt svar til emnet »Havelåger, plankeværker og stakitter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Havelåger, plankeværker og stakitter«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider