Forum

Kommentarer til »Klargøring af drivhuset«

På denne side finder du kommentarer til teksten Klargøring af drivhuset. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. marts 2004 kl. 15.04

Vi har en dejlig udestue som tjener mange formål. Den er allerede rar at være i om eftermiddagen når solen skinner, vi opbevarer ikkehårdføre planter som esdragon, laurbær og nerie i den da den er frostfri ned til omkring 12 minusgrader, vi forspirer i den, og så bliver den også hjemsted for en tomatplante eller to, samt et par krukker med basilikum. Og der gror en stor vinranke med velsmagende druer oppe under taget.

Men spørgsmålet er om den skal klargøres præcis som et drivhus? Om foråret er den ret fuld af potter og såbakker, men i dem kommer der jo sjældent skadedyr. Senere kommer det hele udenfor, og kun vinen, tomatplanterne og basilikumen bor der indtil det sene efterår. Der er med andre ord ikke nær så meget grønt som i et drivhus.

Vi havde ikke problemer med skadedyr sidste år, som var vores første år i huset.

Med dette udgangspunkt, kan vi da nøjes med en grundig gang støvsugning og pudsning af vinduer, eller bør udestuen have en ordentligt omgang med sæbevand som beskrevet i artiklen om drivhuset?

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 17. marts 2004 kl. 22.43

Hvad er krystalsæbe?

Mvh Camilla

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. marts 2004 kl. 22.55

Krystalsæbe er den brune sæbe, du kan købe i en bøtte og som har en ret fast konstistens – lidt som honning. I modsætning til dunken med den flydende brune sæbe, som man kan hælde ned i vandet.

Man kan tage en klat krystalsæbe med piskeriset og piske det ud i godt varmt vand. Krystalsæbe er uden tilsætningsstoffer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. marts 2004 kl. 8.40

I mit drivhus har jeg en vin, men kender ikke det latinske navn. Den sætter mange drueklaser. Druerne er små, blågrønne, meget søde i smagen uden at skrællen virker tør eller bitter og modner i september. Hvordan dækker jeg den bedst til ved rengøring med krystalsæbe? Den står op af gavlen i drivhuset og kan den tåle sæbevandet der vil trænge ned i jorden?

Med venlig hilsen
Jeanet Haubjerg

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. marts 2004 kl. 13.32

Din vin vil sagtens kunne tåle sæbevandet. Du kan jo starte i den anden ende, så det ikke er for varmt, når du vasker der, hvor du kommer til at sprøjte på vinens træagtige dele. Jeg går ud fra, at den endnu ikke er begyndt at skyde. Skyl ikke kun drivhuset, men også vinen af bagefter.

Sæbevandet kan beskadige planternes grønne blade, og evt. planter med blade skal derfor tildækkes eller flyttes ud under afvaskningen. Planterne kan godt tåle de sæberester, som rammer jorden. til en 10 l spand sæbevand bruger du ca. en dl. brun sæbe.

Brun sæbe er fedtsyresæber og opløsningen man vasker med har en pH på 9–12 og det kan derfor være en god ide at bruge beskyttelsesbriller. Hvis man får sæbe i øjnene, skal man skylle efter med vand.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. marts 2004 kl. 20.19

Hvis det er muligt, vil jeg stadig gerne vide om det er nødvendigt at give udestuen den helt store omgang, eller om mindre kan gøre det.

Se kommentar nummer 1.

På forhånd tak :-)

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. marts 2004 kl. 21.13

Hvis der ikke har vøret problemer indtil nu, er det antagelig ikke nødvendig med den store sæbevask af din udestue. På den anden side har der her været frostfrit, så i princippet vil skadedyr og sygdomme have bedre mulighed for at overleve her. Så jeg ville nok lige vaske ekstra godt i vinduespartierne, hvor jeg går ud fra planterne er/har været placeret.

Ble v du klogere af det – jeg tror det var lidt frem og tilbage. Jeg hælder nok mest til en almindelig god og grundig rengøring – uden at oversjaske det hele og skylle efter med vandslangen!

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Roelsgaard, 8. april 2004 kl. 13.20

Vores drivhus har stået ubrugt i 3–4 år, men nu har vi bestemt os til at få gang i det igen.

Vi har tidligere dyrket tomater, agurker, squash og chili i jorden, men de sidste år gav det ikke ret meget. Vi har brugt et automatisk vandingsanlæg, hvor der var tilsat gødning til vandet.

Nu er spørgsmålet, om vi skal skifte jorden ud, og hvilken type jord vi i så fald skal skifte det ud med, når det stadig er de samme planter, vi gerne vil dyrke? Vi har ikke så gode erfaringer med plantesække, da vandingsanlægget er svært at styre i disse.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 8. april 2004 kl. 15.00

I mit drivhus bruger jeg 4 kapilærkasser med plantesække oven på.

På denne måde kan planterne stå i flere dage uden tilsyn, og vander hermed sig selv.

I år havde dog jeg overvejet at skifte jorden ud, men valgte kapilærkasserne.

Her på havenyt under: "spørg eksperterne", emne: "drivhuset" finder i en del svar på spørgsmål om drivhuset og udskiftning af jord.

Idag har jeg vasket drivhuset. Sikken en kold og våd fornøjelse, men resultatet var ikke til at tage fejl af :-)

Med venlig Hilsen

Jeanet Haubjerg

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Vibæk, 8. april 2005 kl. 13.28

Hvordan fungerer kapilærkasser?

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. april 2005 kl. 14.28

Planter suger selv vand op fra et reservoir i bunden af kassen. I kassen er nogle rør man fylder med jord, derved kommer rørene til at virke som en slags væge der suger vandet op automatisk. Således kan planterne passe sig selv 1–2 uger afhængig af planternes størrelse og temperaturen etc.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer, 21. maj 2005 kl. 18.23

Hvad med tomater, buske, blomster, salat, agurk, og mange andre planter som ikke er træ agtige.

Sker der noget ved at vaske sådan nogle planter for baldlus, med grønne dele?

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Herforth Nielsen, 22. marts 2006 kl. 19.02

Det er 2 år jeg skal til nu og dyrker tomater, skole agurker, peber, citrongræs og salat i kapilærkasser. Har også blomster og 1 bænk og bord der inde.

Jeg vasker drivhuset meget grundigt hvert år, men alligevel bliver både tomat stilkene og agurker bladene halvvejs på særsonen angrebet afskimmel der er grålådne og støver selv ved den mindste berøring. Der er 2 automatiske oplukkelige vinduer i taget, og hele gulvflade er flisebelagt, der kommer nogen kondens efter regnvejr + vand i hjørnerne ved gulvet som jeg samler i små spande og så tømmer. Hvordan undgår jeg denne låden skimmel?

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 8. april 2006 kl. 13.36

Svar til Jette

Udluftning – masser af luft!

Luftfugtigheden er simpelt hen for høj. Undlad også at overbruse planterne når du vander – det gør kun det hele værre.

2 udluftningsvinduer er åbenbart ikke nok – lader du også døren stå åben? Gør det i det mindste om dagen og om sommeren gerne døgnet rundt.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Mikkelsen, 14. april 2006 kl. 8.41

Jeg har et vægdrivhus, og der får jeg også en form for skimmel hvert år. Hvordan lufter jeg ud i et sådan lille drivhus, hvis døren skal står åben får planterne træk.? Kan man ikke vaske drivhuset af i noget rodalon for at få bugt med utøj og skimmel svamp?

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. april 2006 kl. 11.31

Kære Lone

Det er en god ide at fjerne alle planterester fra sidste år, hvor der kan være sporer, og også gøre rent i revner og sprækker med en gang brun sæbevand.

Men der kommer nye skadedyr og nye svampesporer udefra, og de vil udvikle sig som sidste år. Du kan ikke isolere dit drivhus fra naturen udenfor. Du har allerede indset, at dit drivhus har for lidt udluftning, og det er helt sikkert grunden til at du får skimmel – sikkert gråskimmel. Efter sankthans skal du sørge for udluftning også om natten. Og hvis eneste mulighed er at lade døren stå åben, så må den gøre det. Planterne skal nok overleve. Jeg har fra ca. 1.juli dør + 3 tagvinduer stående permanent åbne for ikke at der skal dannes kondens på planterne om natten, da det giver grobund for skimmelangreb.

Så tænk på at lave mere udluftning i stedet for desinfektion, der ikke vil virke alligevel.

Med venlig hilsen
Karna Maj

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 15. marts 2007 kl. 20.55

Jeg vil gerne etablere drypvanding i mit drivhus, men kan man få flydende økologisk gødning til et sådant anlæg?

Hvis ikke, kan man så lægge hestemøg ned i jorden og så gøde med hønsepiller, lupingødning eller lignende i et drivhus?

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 19. marts 2007 kl. 8.29

Hej Anne-Mette
Du kan godt købe flydende økologisk gødning. Det fås på større velassoterede planteskoler/hobbycentre.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. december 2007 kl. 18.26

Hvorfor er der altid -5 o koldere i drivhuset end udenfor, hvis man ikke lader døren være åben?

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annitta Jensen, 29. august 2009 kl. 7.28

Er der nogen der bruger drivhuset i efteråret og vinteren.

Jeg kunne godt tænke mig at der skete noget i mit drivhus hele året.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 4. april 2013 kl. 8.07

Hej Annitta og andre, der læser med.

Ja, man kan sagtens bruge drivhuset hele året. Jeg sår fx. Stauder om vinteren, som står beskyttet derinde og begynder at spire i det tidlige forår.

Så overvintrer jeg krydderurter med fiberdug over. Jeg ved at noget også overvintrer oliventtræer pakket ind i bobleplast.

Endelig sår jeg radicchio og feldsalat som holder af kulde. Spinat og hestebønner er også en mulighed.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Camilla Petersen, 12. februar 2017 kl. 18.21

Slettet af administrator 5. marts 2019 kl. 10.50.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Ludvigsen, 29. marts 2017 kl. 15.33

Hej lige en test

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. marts 2017 kl. 22.59

Hej hej!

Nyt svar til emnet »Klargøring af drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Klargøring af drivhuset«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider