Forum

Kommentarer til »Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 15. marts 2004 kl. 18.29

Hvad slags jord bruger du? Du skal bruge så – og priklejord, som ike indeholder ligeså meget næring som f.eks. pottemuld. Hvis man sår i for næringsrig jord, vokser spirene for hurtigt og bliver ranglede.

Det er også en god idé at sætte planterne udenfor et par timer om dagen, når de er store nok, så bliver de mere hårdføre, og det kan modvirke ''ranglingen'', og de overlever bedre udplantningen, når den tid kommer.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nielsen, 16. marts 2004 kl. 11.33

Tusinde tak til Winnie Poulsen for dit svar vedr. mine ranglede forkultiverede planter – og tak til Ivana for interessen. Jeg bruger så- og priklejord af god kvalitet, så det skulle være i orden. Men der er ingen tvivl om, at frøene har haft det alt for varmt. Det fandt jeg også ud af ved at søge andre steder på nettet. De sidste 5 dage har jeg holdt ca. 22 grader om dagen og ca. 17–18 grader om natten (længere kan jeg ikke få temperaturen ned), og jeg kan straks se effekten – nu spurter spirer ikke i vejret som små raketter mere. '
Apropos Løvemund: Winnie Poulsen spurgte om, hvad der stod på frøposen omkring såning. Vides ikke – jeg har samlet frøene fra sidste sommers Løvemund, som jeg købte som udplantningsplanter på planteskolen. Rigtig godt tip med at blande de små frø med sand, det vil jeg prøve. Jeg kan godt se nu, at jeg har fået sået alt, alt for tæt. Håber, jeg kan redde nogen af dem.

Med venlig hilsen
Helle

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. marts 2004 kl. 19.48

Ja, du kan redde dem ved bl.a. at tage en lille saks og klippe nogle af de alt for mange væk.

Og du kan med en pincet prikle dem lige så snart, de har ansats til et 3. blad, brug en blyant til at lave hullet og klem let sammen om roden. Hvis du prikler i høje potter, kan du komme lidt alm potte muld i bunden. Fugt det med vand før du kommer det i potten, så kan de klare sig længe med minimal vanding fra neden, så undgår du måske, at de priklede også bliver ranglede. Hellere for tørt end for vådt, så kan de godt klare en del sol.

Nyt svar til emnet »Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider