Forum

Kommentarer til »Liljekonval og konvalflora i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Liljekonval og konvalflora i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Frank, 23. marts 2004 kl. 15.54

Harj kammerat... Nu har jeg fløjet rundt på din hjemmeside i 15 timer og kan bare ikke fatte POINTEn... hvad er meningen med de der konvaller? :-(jeg fatter minus, sur røv, røv og nøgler og prut...

Hvis jeg skulle nævne min hade-blomst ville det være en lijlekonval:! hvad ser du i dem? Skriver en side jeg bare overhovedet ikke fatter? Nå men bare for at gøre emnet lidt mere spændende så vil jeg gerne skrive en tekst der kan supplere teksten >>Liljekonval og Konvalflora i haven:
Jeg lugter
Jeg er giftig
jeg er grøn og hvid
hu ha war blahhh

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sisser Andersen, 23. januar 2005 kl. 11.17

Jamen dog – jamen dog Anne Frank, der er vist et eller andet galt med dig sådan at tage på vej, hvis du ikke kan lide liljekonval kan du da bare lade være med at læse om den.

Jeg synes nu den er smuk i al sin enkelhed.

Sisser

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 7. maj 2006 kl. 0.00

Jeg har lige fået kolonihave, og der var en masse skud, tog en op og smagte da jeg trode det var løg, det vidste sig at det var lilje konvaler... fik af vide den er meget giftig, hva gør jeg lige og hva skade kan den pådrage? fik ondt i maven.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. maj 2006 kl. 11.03

Bispebjerg Hospital har en giftinformation på sin hjemmeside, hvor man kan læse om giftige planter, og hvad man gør, hvis man har spist plantedele heraf:

www.giftinformationen.dk/

Hvis man søger på liljekonval får man denne information:

Beskrivelse: Hele planten, men specielt blomster og blade, indeholder digitalislignende glykosider samt saponiner, som har irriterende egenskaber.

Symptomer: Kan være forsinkede. Ildebefindende, opkastning, diarré, evt. hjerterytmepåvirkning.

Forholdsregler: Kontakt læge, hvis mere end 5 bær, blomsterklokker eller andre plantedele er indtaget. Indtagelse af blomstervand anses for ufarlig.

I følge hjemmesiden vil åbner Bispebjerg Hospital efter sommerferien 2006 en landsdækkende telefonlinie, hvor danskerne kan få direkte råd og hjælp i tilfælde af forgiftning. Rådgivningen vil komme fra ca. 20 læger og sygeplejersker, der er særligt uddannede inden for netop dette område.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. maj 2006 kl. 23.40

Kære Ida

Hvis du virkelig har brug for hjælp, så kontakt mig på redaktionen@havenyt.dk og opgiv navn, adresse og tlf. nr.

med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg, 17. juni 2006 kl. 16.33

Jeg har storkonvaller og liljekonvaller i haven.

Mine storkonvaller er blevet af en art svamp på undersiden af bladene. Selve svampen er bananformet og ca 1 mm lang. på oversiden kan angrebet ses som områder hvor saften er forsvundet og bladet misfarvet. misfarvningen holder sig mellem bladnerverne. Kan nogen fortælle hvad det er og hvordan det behandles. Mine liljekonvaller angribes ikke. Jeg fjerner de angrebne blade og destruerer dem.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 29. august 2008 kl. 7.59

Hvor får jeg fat i nogle liljekonvaller.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 30. august 2008 kl. 8.44

Hej Niels
prøv evt. at efterlyse liljekonvaller under kategorien "frø – og plantebytte".

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Tobiesen, 17. oktober 2008 kl. 16.01

Hvornår på året skal liljekonvaller plantes/sættes?

Kirsten

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg, 20. oktober 2008 kl. 22.37

Skadelige vsampeangreb på storkonvaller

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hartvigsen, 10. maj 2009 kl. 11.23

Hej!

Jeg har for 3 år siden fået en lille have, der står nole liljekonvaller – men, men, det starter hvert år med flotte grønne blade, men der kommer aldrig blomster.

De står i halv-skygge under træer og buske – kan du fortælle mig, hvorfor jeg aldrig ser blomster?

Venlig hilsen

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 10. maj 2009 kl. 12.36

Hvis du omplanter, vil de blomstre året efter. Der sker ofte det, at planterne efter nogle år holder op med at blomstre og kun formerer sig ved udløbere. Det kan altså brydes ved at grave planterne op, flå dem lidt fra hinanden og plante igen.

Nyt svar til emnet »Liljekonval og konvalflora i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Liljekonval og konvalflora i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider