Forum

Kommentarer til »Chokoladekosmos«

På denne side finder du kommentarer til teksten Chokoladekosmos. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2011 kl. 23.57

Chokoladekosmos er endnu en ret ny blomst i danske haver, og dermed er der ikke de store erfaringer med at dyrke den i Danmark. Derfor en opfordring til at skrive kommentarer med gode såvel som dårlige dyrkningserfaringer. Især mangler der erfaringer omkring overvintring og fremdrivning i foråret.

Til artiklen mangler vi et godt billede af chokoladekosmos dyrket i krukke. Desuden et af plantens rodknolde. Har du et af disse motiver, som vi må bruge i artiklen, så send det til redaktionen@havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 2. september 2012 kl. 15.41

Til tjeneste! Har nemlig arvet 10 stk af denne formidable plante og har planer om at overvintre dem. Det er gået fint med mine Dahlier, så det tør jeg godt prøve.

En del i avispapir, en del i potterne og en del i spagnum. Så får vi at se, hvad der duer bedst. Vender tilbage, når de spirer omkring maj-juni.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juni 2013 kl. 9.27

Hej Marianne

Hvordan gik det med overvintringen? Jeg har forsøgt forgæves et par gange, så jeg gider ikke købe en ny plante, før der lige er styr på den del :)

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 11. juni 2013 kl. 10.41

Hej Anja
Det gik ad H til. Men jeg gav dem heller ikke meget vand, sådan er det nogen gange, at jeg får slået for stort brød op. Prøver igen til efteråret.

Hvad med dig? Forsøgte du?

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 12. juni 2013 kl. 9.45

Det er interessant med de chokoladekosmos. Det er heller ikke lykkedes mig at overvintre dem på trods af frostfrit drivhus. Jeg er nået frem til at jeg tror man skal tage dem op af jorden og tørre dem og så genplante til foråret. De rådner i jorden for mig også selvom de nærmest ikke bliver vandet. Jeg har også mistet dahlia ved at lade dem blive i jorden i krukker placeret frostfrit, hvorimod der aldrig er problemer med dahlia oppe af jorden i drivhuset. Ville være rart at høre fra en det er lykkedes for.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2013 kl. 11.26

Nej - jeg har ingen planter og gider ikke købe nye, før jeg hører om overvintring, der lykkes :)

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 12. juni 2013 kl. 15.45

De ser nu søde ud :)

Kunne være man skulle prøve en enkelt plante. Men vil heller ikke hvis de ikke overvintre :)

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. juni 2013 kl. 1.15

Jeg har overvintret chokoladekosmos med succes i koldt drivhus ved at grave potten ned sent efterår. Planten stod med blade længe, og visnede selv ned. Når der var udsigt til frost, blev der sat en meget stor hvid balje hen over (bunden i vejret). Vinteren igennem var der jorddække plus baljen over. Ingen vanding overhovedet efter nedvisning.

Da jeg tog den meget store potte op sidst i april, var der ingen livstegn. Jeg begyndte at vande lidt og pludselig kom skuddene. Der var 3 knolde i den potte, jeg havde købt året før - jeg troede det var en plante.

Jeg turde ikke røre planterne, så jeg har gødet med lidt lupingødning plus topdresset med et lag ormekompost. Næste år vil jeg vove at tage knoldene op og give dem ny jord plus hver sin potte. Planterne er nu ca. 12 cm høje.

I vores medlemsforum på Havelyst.dk er der også en, som har gode erfaringer med overvintring, men i udestue også uden vanding.

Jeg har tidligere forsøgt at tage en knold op og overvintre sammen med georginer, men det gik ikke.

Jeg overvintrer også georginer i drivhusjorden med succes. Graver dem ned i jorden og vinterdækker.

Jeg skal måske lige tilføje, at min drivhusjord er ret tør, da jeg stort set holder op med at vande tomatplanterne på et tidspunkt i september (normalt midt til sidst i september) og lader dem hente vandet i jorden. Det giver nogle fantastisk smagfulde tomater i det sene efterår.

Jeg laver en lille artikel med fotos af det hele, når jeg har planten i blomst. Så kan andre afprøve metoden og se om det er held eller en god metode.

Hilsen Karna

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 14. juni 2013 kl. 9.48

Så tror jeg vil tage chancen og invistere i en chokoladekosmos og så teste metoden

mvh
Bente

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 14. juni 2013 kl. 11.14

Hej.

Jeg har tidligere forsøgt at gemme knolde på samme måde som georginer, uden held.

Sidste år satte jeg 3 potter i nedklippet tilstand i mit frostfrie værksted. Der er meget lidt dagslys og jeg glemte helt at vande dem.

Først i maj blev de sat ud i det fri på en lun terrasse og gennemvandet,
Jeg har ikke ændret jordforhold, men gødet behersket med kunstgødning og vanding efter at de viste livstegn.

Måske giver de kun de lystige grønne blade og få blomster. Jeg skulle da have undladt gødning.
Men det må sommeren vise om der kommer blomstrer.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 25. juli 2013 kl. 14.34

Det lyder som en metode, jeg vil afprøve i år. Mit drivhus er også tørt. Har nok planter til både at stille dem i drivhus og i frostfri kælder. Må skrive i kalenderen så jeg får vandet lidt i den frostfri i løbet af vinteren.

Ved, at man også kan have held med at stiklingeformere dem, men så kommer det med pasningen vinteren over. Næh, jeg tror nu jeg hælder til din løsning med at grave ned.

Karna, jeg/vi har fotos af Chokoladecosmos nu. Hvis du vil have nogle af dem, så sig til - skal de sendes med e-mail eller lægges her?

Redigeret af administrator 24. april 2023 kl. 15.02.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. juli 2013 kl. 1.36

Hej Marianne

Jeg har billeder af chokoladekosmos - det er i øvrigt svært at fotografere den og få farven rigtig. Men har du et par gode, så send dem gerne til mig - jeg kan altid bruge gode billeder til Havenyt. karna@havenyt.dk.

Min chokoladekosmos er nu kæmpestor og de første blomster er sprunget ud - den første for ca. 1 uge siden. Jeg skal lige have den fotograferet, så skriver jeg lidt om min overvintring af den.

Hilsen Karna

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Kiersgaard, 9. august 2013 kl. 10.11

Jeg har haft de samme chokoladekosmos i en del år nu. De står i en krukke/balje og kommer ind i et frostfri værksted sammen med citronverbena, ananassalvie og den slags når vinteren står for døren. Der står de og tørrer ud ved et nordvendt vindue. De får lidt vand af og til i løbet af vinteren. Om foråret kommer de ud, nogle gange potter jeg dem om, nogle gange bliver de stående i samme krukke. Så får de ellers bare vand og ganske lidt gødning. De skyder fint og blomstrer smukt og duftende hele sommeren indtil de igen skal ind i værkstedet.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2013 kl. 12.03

Hej Maria

Det er dejligt at høre, at du har haft succes med overvintring i flere år. Jeg har nogle spørgsmål, da jeg forsøger at samle nok information om at overvintre den, til at lave en artikel med en vejledning til de, der gerne vil forsøge overvintring.

Visner toppen helt ned i løbet af vinteren?

Hvor store er knoldene - har du billeder af knoldene?

Har du forsøgt at dele knoldene og få flere planter?

Mange hilsener
Karna

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Kiersgaard, 15. august 2013 kl. 13.55

Hej Karna.

Ja toppen visner ned, af og til kommer der nogle lange bengler af skud i løbet af vinteren, dem klipper jeg af inden de kommer ud om foråret. Knoldene er vel en 10-15 cm, jeg har ingen billeder, men vil prøve at huske at tage nogle :-).
Jeg har ikke prøvet at dele knoldene, men de minder meget om georgineknolde og kan falde fra hinanden. Så ryger de "løse" knolde ned i krukken også, om de skyder kan jeg ikke sige (er ikke organiseret nok til at holde styr på hvor mange knolde og spirer der "bør" være i krukken;-)).

Mvh
Maria

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. august 2013 kl. 8.12

Hej Maria

Tak for tilbagemeldingen. Jeg vil grave mine op næste forår og dele en af dem. Det lyder som om de let kan deles og opformeres. Men de skal jo nok have en tilpas størrelse, for at det kan lade sig gøre.

Vi eksperimenterer videre.

Mange hilsener
Karna

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 19. september 2014 kl. 11.06

Jeg har haft en i samme krukke i flere år. Den stammer fra en lille købt plante og den kommer ind i et lyst skur sammen med citrusplanterne. Der bliver ned til frysepunktet. Den visner helt væk og der står som regel en anden potte ovenpå af pladsmangel. Jeg vander ikke om vinteren og passer på at potten sættes ind når jorden ikke er for våd efter et regnskyl. Om foråret for den ganske lidt kompost og hønsepiller oven på krukkejorden og så kommer den fint.Den er lidt længe om at komme i blomst, måske jeg skal undlade hønsepillerne. Billedet er taget nu sidst i september, så den er ved at takke af. Skal prøve at huske foto til foråret. Er der ikke også noget med en ægte og en blomsterhandlerudgave, måske det gør en forskel i hårdførhed?

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 19. september 2014 kl. 16.47

Min chokoladecosmos klarede sig også gennem vinteren 😄 men var sen om at blomstre. Jeg havde den i frostfri drivhus ca 3 grader. Måske skal den drives lidt frem i tidligt forår. Det kan være jeg prøver at tage den ind i varen til foråret.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2014 kl. 19.52

Jeg troede faktisk at det var en etårig sommerblomst. Må desværre også skrive at det aldrig bliver en af mine yndlingsblomster. Mine to købte planter fik blomster på alt for lange stængler. Nu klipper jeg dem ned - efter at have læst denne tråd og så håber jeg at de - hvis de overlever får en mere kompakt vækst. De er iøvrigt meget vandkrævende.
Ingeborg

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Damgren, 28. november 2016 kl. 17.56

Hej.
Ih, den er så skøn Chokoladekosmosen! Er der nogen, der ved om den kan spises?

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. november 2016 kl. 20.24

Chokoladecosmos er ikke spiselig, men Berlandiera Lyata (kaldet Chokoladeblomst) skulle til gengæld være spiselig - og så har den en endnu stærkere duft af chokolade, end Chokoladecosmos har :)

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. november 2016 kl. 20.27

Berlandiera Lyrata - skulle der stå :)

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Damgren, 29. november 2016 kl. 10.32

Tak skal du have! :)

Nyt svar til emnet »Chokoladekosmos«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Chokoladekosmos«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider