Forum

Kommentarer til »Hvordan anlægger jeg en indkørsel?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan anlægger jeg en indkørsel? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens-Ole Frederiksen, 2. april 2004 kl. 7.37

Når man lægger granit, mener jeg det er en god ide at lægge fibertex under, ellers for svinder granitten ned i stabilgruset.

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Roar Mortensen, 12. juli 2006 kl. 21.07

Jeg har et stykke ved siden af min indkørsel hvor jeg vil have lagt noget knust granit ud. Jeg vil gerne have nulighede for at der kan holde en bil en gang imellem når vi får besøg, men jeg synes det lyder af meget at bygge en indkørsel op med alt det du nævner her.

Hvis jeg bare skal have den til at bære en alm personbil en gang om ugen, er det så nødvendigt at lave alt det du nævner, eller findes der en "discount"-løsning.

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Frederiksen, 28. marts 2007 kl. 19.59

Jeg er helt enig i at bruge slotsgrus, det er billigt og rigtigt godt at arbejde med, nemt at skrabe og lave hældninger også selv om at det er blevet banket, af flere gange, bare riv en gang og ret igen og igen til overfladen er glat og fin. Lad vær med at spare sikringsgrus og stabil væk, det kan ikke svare sig så heller nøjes med 7- 10cm slotsgrus.

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 26. august 2008 kl. 13.54

Vi er igang med at anlægge en lang indkørsel med granit. Vi har fulgt forskrifterne, men kan stadig ikke køre ordentligt op i indkørslen, fordi jorden ikke er stabil nok på de første meter. Er der nogen der har nogle tips? Vi har brugt stabil grus. Vores have er med lerjord.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 26. august 2008 kl. 16.18

Noget tyder på at de første par meter af jeres indkørsel ligger på en ret blød lerbund, eller måske er der vand i lerjorden, der ikke kan komme væk.

Grav ud til 40–50 cm dybde, sørg for dræn i bunden, og før drænet til afløb. Byg bunden op med bundsikringsgrus, så der er plads til minst 15 cm stabilgrus ovenpå.

Venlig hilsen, Niels Junggreen Have

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 27. august 2008 kl. 12.55

Har man nogen idé om hvor meget sådan en omgang med dræn mv. kommer til at koste?

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 27. august 2008 kl. 14.15

Det tager vel en halv til en hel dag for en mand og en maskine, afhængigt at hvor langt man skal grave for at finde et afløb, og hvad der viser sig under jorden. Der går desuden nogle materialer til. Et skøn over prisen lyder på 5–10.000 kr + moms, nærmest til den dyre side.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 27. august 2008 kl. 15.09

Da der har været belægningssten i indkørslen før vi gik igang, kan man da forvente at det er nødvendigt med dræn? Kunne man med fordel tage granit til side og stampe stabilgrusen, sådan at underlaget bloiver fast. Vi er blevet oplyst idag at det er hele fejlen i vores projekt. Altså at vi ikke har gjort det før vi lagde granit på. Surt.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 27. august 2008 kl. 17.36

Hvis tidligere belægningssten har ligget godt og solidt, er der ingen grund til at ændre underbunden. Det lyder som en god løsning at sørge for ordentlig komprimering af stabilgruset.

Fjern det udlagte lag af granitskærver, og top op med stabilgrus til 2–3 cm under færdigt niveau. Sørg for at trække overfladen jævnt af med et bræt. Lej en vibrator, og kør over stabilgruset nogle gange indtil det er virkelig fast. Det kan hjælpe at gruset er en smule fugtigt, men det må ikke være vådt.

Toplaget af granitskærver skal ikke være tykkere end højst nødvendigt, da det næppe pakker så godt som stabilgrus. Derfor ser man ofte at cykler, barnevogne, og bilhjul moser rundt i lag af grus, der ikke er sparet på, og det er jo ikke meningen med en belægning, der er beregnet til daglig færdsel.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 27. august 2008 kl. 21.02

Okay, tusind tak for de gode råd. Der kommer én ud og gør ovenstående for os på lørdag.

Men igen, hvor mange centimeter granit vil du skyde på der skal være på i cm. i en indkørsel til alm færdsel som du så fint beskriver?

Er det 5 cm. eller 15?

Holder håbet oppe selvom haven er en suppedas lige nu:-)

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 27. august 2008 kl. 22.30

Som jeg skrev, så regn med stabilgrus 2–3 cm under færdig overflade af granitskærver. Det er ud fra at skærverne kun er til brug som overfladepynt.

Granitskærverne, dvs. den knuste granit kan typisk være i en sortering, der hedder 8/12. Det betyder at alle de små skærver kan passere igennem en sigte hvor maskerne er 12 mm, men ikke igennem en sigte med 8 mm masker. Alle skærverne er altså nogenlunde lige store, og pakker derfor ikke så godt som stabilgrus, der typisk indeholder mange forskellige størrelser grus, fra 0–32 mm.

Hvis man udlægger et lag skærver på 5 cm, for ikke at tale om 15 cm, så er der sandsynlighed for at det ret ensartede skærvelag ikke pakker særlig godt, dvs. ikke er tilpas stabilt til færdsel. Derfor er mit råd at bruge et så tyndt lag skærver som muligt, da det i pricippet bare er til pynt, men altså også skal kunne bruges til daglig færdsel.

Min holdning til de så moderne granitskærver er at de er overvurderede. Ja, de kan se pæne ud, når de lige er lagt; men særlig praktiske er de nu sjældent. Bl.a. af ovenstående grunde. Det er f.eks. også temmelig vanskeligt at luge skærver for ukrudt, hvis man gør det med et skuffejern. Ingen tvivl om at det er meget fristende at holde skærver ukrudstfrie med "stærkt vand".

Kig evt. i den oprindelige artikel, hvor jeg fortæller om andre muligheder for en bundopbygning. Prøv for eksempel at lægge Slotsgrus i et 8–10 cm tykt lag under dit pyntelag af skærver. Så kan der lettere luges med redskaber. Og du kan altid skifte skærverne ud med en anden farve, eller andre typer.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 28. august 2008 kl. 9.29

Hvad er stærkt vand?

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 28. august 2008 kl. 9.32

RoundUp eller tilsvarende ukrudtsmiddel. Fy-Føj da...

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 28. august 2008 kl. 9.42

Ikke godt for jorden kan jeg næsten forstå. Ikke noget jeg kender det helt store til.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 2. maj 2009 kl. 20.27

Kan man lægge skærver direkte ovenpå belægnings stenene?

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 2. maj 2009 kl. 20.57

Nej, skærverne vil ligge og rutsche rundt på den ensartede og hårde overflade af belægningssten. Al færdsel vil blive usikker; det duer slet ikke.

Hvorfor vil du lægge skærver oven på belægningssten; jeg kan ikke se meningen med det?

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 3. maj 2009 kl. 9.23

Tanken var, hvorfor tage det gamle af hvis ikke det var nødvendigt. tak for rådet.

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 19. oktober 2009 kl. 14.49

Først, tak for en god artikel.

Jeg er ved at lægge en sti i min have. Den skal kun bruges til at gå på. Jeg har gravet muldjord væk og har nu en dybde på ca 15cm. Jeg har nu stampet jorden, og er i princippet klar til at lægge stabilgrus (8–9cm), afretningsgrus (2–3cm) og herregårdssten (5,5cm).

Der er et område på stien hvor jorden virker blød, fugtig og lidt klistret på trods af at det er stampet. Er det fordi der er meget ler i jorden lige der? Og skal jeg grave det væk for at undgå at stien sætter sig der efterfølgende?

Et andet spørgsmål, jeg havde tænkt mig at bruge fiberdug for at undgå ukrudt som kommer nedefra, men kan her forstå at det både er unødvendigt og kan være et problem hvis det ligger mellem afretningsgrus og sten, da afretningsgrus derved ikke vil trænge op i fugerne ved stampning på stenene. Kan fiberdugen i stedet lægges mellem stabilgrus og afretningsgrus?

På forhånd tak for hjælpen!

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. oktober 2009 kl. 17.31

Den eneste fordel ved fiberdug er, at myrerne ikke kan underminere fliserne med deres gange, langt det meste ukrudt mellem stenene kommer med vinden.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 19. oktober 2009 kl. 21.28

Din stiopbygning lyder ok, men jeg ville ikke spilde penge på fiberdug, der samtidig giver en belægning, som ligger dårligere fast.

Det er rigtigt hvad Mogens skriver, at langt det meste ukrudt ankommer med vinden. Der kan dog i tidens løb snige sig nogle græs- eller andre rødder ind fra siden, enten under eller over belægningsstenene. Hvis du vil gøre mest muligt for at forhindre dette, så kan du evt. sætte en tynd, lodret, nærmest usynlig kant langs belægningen i hver side.

Kanter fås færdiglavede som en metalkant af jern, galvaniseret stål, aluminium eller plast. Det dyreste er nok alu, mens det billigste er at købe nogle store plader genbrugsplast, f.eks. 5 mm tykke, og så selv skære pladerne op i f.eks. 20 eller 25 cm bredde.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 20. oktober 2009 kl. 8.24

Tak for jeres svar.

Hvad med:
"Der er et område på stien hvor jorden virker blød, fugtig og lidt klistret på trods af at det er stampet. Er det fordi der er meget ler i jorden lige der? Og skal jeg grave det væk for at undgå at stien sætter sig der efterfølgende?"

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. oktober 2009 kl. 9.49

Hej Christian

Da du jo gør arbejdet meget grundigt og sigter efter et holdbart resultat vil det være en rigtig god idé at fjerne mere bundmateriale fra det område, du beskriver der er problemer med. Fyld efter med stabilgrus før du går videre med anlægsarbejdet.

Med venlig hilsen fra
Lone

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 20. oktober 2009 kl. 15.04

Blød, fugtig og lidt klistret jordbund er ikke godt under et befæstet areal. Hvis det blot er en mindre plet, kan man grave den væk og fylde ud med lidt stabilgrus, når det nu er lige ved hånden til resten af bundopbygningen. Men egentlig er stabilgrus kun beregnet til at være et fast bærelag af en vis tykkelse, f.eks. 10 cm, der er ok til en lille gangsti.

Ved en professionel bundopbygning vil man sædvanligvis vælge at skifte blød bund ud med en bundsikring af sand eller grus. Et sådant bundsikringslag vil bedre end stabilgrus kunne lede fugt/vand bort, og holde det ovenliggende bærelag tørt. Det er imidlertid vigtigt at vandet kan komme helt væk fra bunden under stien / indkørslen / vejen. Derfor kan det i meget lerede omgivelser blive nødvendigt at dræne, med drænslanger der føres til afløb, typisk i form af faskiner.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle S., 13. juli 2010 kl. 19.59

Jeg har anlagt en indkørsel med granitskærver,der kører daglig biler, laget af skærver er ca. 2-3 cm oven på 10-15 cm stabilgrus, det er for så vidt godt nok men stenene fra stabilgruset kommer op imellem skærverne, granitten er sorte sten, hvad kan jeg gøre for at rette det ?
På vores vendeplads er der et stort hak ind i indkørslen (mangel på asfalt) det er en dyr løsning med ny asfalt, kan jeg bruge sort stenmel istedet ?
Palle Grenaa

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 13. juli 2010 kl. 20.34

Jeg skrev i den oprindelige artikel:

Hvis du nu lagde et 2 cm tykt lag knust granit direkte oven på stabilgruset, så ville de større sten i stabilgruset komme op til overfladen hver søndag formiddag, når du var ude med riven. Derfor skal du lægge et 3–4 cm lag af stenmel oven på stabilgruset, før du slutter af med knust granit. Så kommer der ganske vist lidt stenmel med op når du river, men det vaskes ned igen i næste regnvejr. Det er altid de største sten, der kommer til at ligge øverst.

Muligvis kan det hjælpe i en periode, hvis man gør følgende: starter med at skrabe granitskærverne af, og derefter sørger for at pakke stabilgruset godt ved hjælp af en vibrator, der køres over nogle gange, på kryds og tværs. Men jeg tvivler på at du slipper for problemer på længere sigt. Miséren er at de sten fra stabilgruset, der er større end de udlagte granitskærver, vil arbejde sig op til overfladen, hvis du jævnligt river belægningen, men også jo mere der køres på den, og jo blødere bunden under skærverne er. Sådan gør de større sten, mere eller mindre. Derfor mit forslag om at lægge et rimelig fast lag i nogle centimeters tykkelse under de eftertragtede skærver. Det kan være stenmel, eller grus af typen Slotsgrus, eller en anden komprimerbar grustype, der består af sten med en mindre kornstørrelse end granitskærverne. Så vil det stadigvæk være de største sten der ligger øverst, nemlig skærverne.

Sort stenmel kan muligvis bruges, men vil ret sikkert blive udsat for slid i form af huller, der slides af trafikken, specielt når stenmelet er vådt, og specielt de steder hvor man kører fra én type belægning til en anden type, eller hvor man drejer lidt med hjulene. Jeg vil anbefale asfalt, når der er asfalt i forvejen. Det er måske ikke så billigt, men på lidt længere sigt får du et bedre resultat, og væsentlig mindre vedligeholdelse. Spørg dig for om prisen på asfalt. Hvis du er lidt heldig, så kan du måske finde et asfaltfirma, der vil komme forbi, når de alligevel er på de kanter, så prisen bliver billigere.

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle S., 13. juli 2010 kl. 21.04

Hej Niels
Tak for svaret, det var som ventet, tilbage til skærverne hvor stabilgruset kommer op, kan det hjælpe at lægge fiberdug for at undgå store sten imellem ?

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 13. juli 2010 kl. 22.39

Jeg tror der er stor risiko for at skærverne ligger og kører rundt i fiberdugen, da der jo ikke vil være ret meget friktion mellem skærver og underlag. Forestil dig at du har et lag grus liggende på din dørmåtte, og du kører bil oven i det. Fiberdug lige under belægninger er noget opreklameret skidt; jeg forstår ikke hvorfor man bliver ved med at se det nævnt, ja endda anbefalet.

Der hvor fiberdug evt. kan bruges i en belægningsopbygning er helt nede i bunden, hvis der er forholdsvis blød underbund. Et lag fiberdug her kan evt. hjælpe med at holde den bløde bund adskilt fra det lag bundsikringssand, der måtte ligge ovenover. Og man skal heller ikke tro at fiberdug stabiliserer opbygningen; til det formål skal der bruges geonet, der fungerer helt anderledes, idet nettet optager de vandrette og en del af de lodrette kræfter.

Så desværre...

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie, 2. januar 2011 kl. 22.07

Vedr. stier, der kun skal bruges til at gå på:

Jeg har altså både en af betonfliser og en af mursten, som begge er lagt direkte i jorden (leret havejord) og det fungerer fint! Vi har bare gravet græstørven væk, lagt fliserne/murstenene, og fyldt op med jord igen udenom.

Jeg mener ikke alt det stabilgrus osv. er nødvendigt til en lille havesti.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Klindt, 10. august 2012 kl. 16.03

Hej
Interessant læsning og gode hints.

Jeg skal til at anlægge ny indkørsel og vil egentlig gerne nøjes med en sort granit stenmel 0-4 mm.
Der er lavet underlag på 30 cm af stabilgrus og knust beton.
Er det ok kun med stenmel og hvor tyk en belægning skal jeg regne med (5 cm)?

pft

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 10. august 2012 kl. 21.25

Sort stenmel; er det det nye sort?? Hvad koster det, og hvor fås det?

30 cm stabilgrus og knust beton som bærelag lyder ret stabilt, så medmindre der er en blød bund nedenunder, skal det nok holde til personbiler og en enkelt tungere bil i ny og næ.

5 cm stenmel som toplag lyder nogenlunde, men jeg ville måske vælge det op til dobbelt så tykt. Et tyndt lag er mere udsat for synligt slid, hvor man kan se ned til stabilgruset. Desuden er der mere materiale at tage af ved de uundgåelige opretninger af overfladen. Der vil med tiden altid opstå lunker med vandpytter, som man skal have udjævnet. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget overfladen bliver slidt af bilkørsel.

Når du bruger stenmel som toplag er det godt hvis bærelaget ikke er alt for vandtæt, da stenmelslaget tillader at regnvand siver igennem i en vis grad. Regnvandet skal kunne sive videre ned gennem bærelaget, ellers får man problemer med opblødning af de øverste 10-15 cm.

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Klindt, 14. august 2012 kl. 7.41

Hej Niels
Tak for dit hurtige svar. Jeg har efterfølgende set en indkørsel i Middelfart lavet på denne måde og de havde efter 6 år ikke en gang haft behov for at efterfylde med stenmel.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med "nyt sort"? Den sorte kan fås mange steder, blandt andet hos STARK eller vi internethandel. Seneste pris er ca. 4.500,- for 3 kbm inkl. moms.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Mortensen, 13. maj 2015 kl. 15.38

Hvad kan der anbefales at ligge i en indkørsel med stejl hældning?
Således at man ikke risikerer, ikke at kunne køre op/ned om vinteren?

Nyt svar til emnet »Hvordan anlægger jeg en indkørsel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan anlægger jeg en indkørsel?«

Søg:

Stψt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider