Forum

Kommentarer til »Hvordan laver man stiklinger af liguster?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan laver man stiklinger af liguster? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. februar 2012 kl. 7.44

Når jeg laver nye hækplanter, tager jeg bare nogle pæne skud, når jeg klipper hæk, og stikker dem i potter eller direkte i jorden. Det giver fine planter i løbet af en sæson eller to.

Og da jeg altid får klippet hæk ret sent, er der nogle gode, lange skud, som kan bruges :)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor Jensen, 19. oktober 2013 kl. 0.36

Jeg forstår ud af artiklen at liguster-stiklinger skal klippes nu i november og op opbevares indtil foråret - Hvordan skal de opbevares korrekt?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. oktober 2013 kl. 8.15

Artiklen skriver noget med køleskabstemperatur - så i et hjørne af køleskabet?

Min metode forekommer mig at være meget lettere - men selvfølgelig kan de så ikke startes nu :) Det andet giver selvfølgelig et par måneders forspring, men i sidste ende tror jeg ikke, at det gør den store forskel, når planterne først bruges til næste år igen.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. oktober 2013 kl. 11.00

Nej selvfølgelig skal de ikke ligge i køleskab , jeg har god erfaring med at lave liguster stiklinge ca 8 ud af 10 kommer.
Tag lange et årige topskud og klip toppen af , riv de nederste blade af , lav et hul med en skruetrækker el. lign. 25-30cm dybt og sæt stiklingen ned i hullet og tryk jorden til , dette gøres bedst i juni-juli måned og på en let skygget plads , næste efterår graves de op og placeres på blive stedet.

Man kan også klippe stiklinger som er topskud med noget gammel stamme med bark ca5-10mm tykt , ca 30-35 cm lange ialt, disse sættes i våd kompost blandet jord , og som holdes godt vådt , efter 3-4 uger er der rødder på planterne.
Og så er der den 100% løsning , nedkrogning , tag en plastpotte klip 1 hak i hver side i toppen på potten , fyld den op med jord , placer den under et langt nyt skud , kom jord oven på , og læk en sten for at holde stiklingen nede , efter 4-5 uger er potten fyldt med rødder , tag en saks og klip den fri fra moderplanten ,og man har en ny liguster plante.

Peter A.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 16.18

Jeg har lavet mange ligusterstiklinger på denne årstid. Jeg klipper lange skud af ligusteren, river de nederste blade af og stikker dem ned i mit højbed, som er ledigt nu efter sommerens persille, purløg osv. Når vi når hen på foråret har de slået rod og så bruger jeg stiklingerne til at fylde op i hækken (naboens hund vil have hul et bestemt sted :-) eller jeg morer mig med at lave stammede træer af planterne. På billederne ses nogle af mine ligusterplanter, kegleformede og runde. Det er ret sjovt at lave - selvom der går nogle år inden de bliver som mine - ca. 8 - 10 år.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 16.21

Efter at have stået i krukker i flere år, blev jeg træt af at vande og nu er alle ligustertræer plantet i fri jord, hvor de passer sig selv - bortset fra klipningen 1-2 gange om året.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 16.25

Mine runde ligustertræer. I venstre side ses en etageklippet kristtorn, som også er hjemmelavet idet min kristtorn laver stiklinger alle mulige steder. Enkelte dyrker jeg videre på.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2013 kl. 16.27

Unbdskyld - den etageklippede kristtorn er i højre side af billedet.

Nyt svar til emnet »Hvordan laver man stiklinger af liguster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan laver man stiklinger af liguster?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider