Forum

Plante til altan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 12. marts 2012 kl. 22.06

Hej :-)

Jeg håber én af jer her på Havenyt kan give et forslag til en plante …

Jeg har en lejlighed på 1. sal, hvor der er en lille fransk altan. Der er et gitterværk omkring altanen og her vil jeg gerne have en plante til - med tiden - at vokse & sprede sig så den med gitteret som støtte udgør et læhegn omkring altanen i ca. 1 meters højde.

Planten vil skulle vokse fra en ret stor potte/kasse på altanen & det er nødvendigt, at den kan tåle megen vind da altanen ligger frit ud mod åbne arealer og vender mod vest.

Og - ikke mindst - hvis det kan være en flot/smuk plante - evt. m. blomster/lign. så gerne også dét ;-)

Ja, håber én af jer har et forslag …

Venlige hilsner

Jesper

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 13. marts 2012 kl. 7.35

Hej Jesper

Jeg vil foreslå den måske lidt kedelige udgave, alt efter hvordan ens forhold er til planten.
En efeu/vedben, og nærmere bestemt:
hedera helix 'goldchild'.
Den kan i hvertfal tåle den danske vinter.
Den er kraftigt voksende og stedsegrøn. Måske for kraftigt, jeg ved det ikke helt.
Men jeg synes hvertfal at denne variation har nogle rigtig fine blade.

Mv Mette

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 14. marts 2012 kl. 18.28

Hej Mette.

Tak for din idé med en efeu. Det lyder som en plante, der kan passe til mit behov ... Du skriver, at den er kraftigt voksende, men jeg antager, at jeg vel kan beskære den, hvis den vokser ud over det område jeg er interesseret i .... Jeg vil spørge dér, hvor jeg køber den...

Tak igen ;-)

Venlige hilsner

Jesper

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.40

Jeg mener ligeledes, at det du maatte efterlyse maatte være en saaledes efeu, da den maatte kunne det du der efterlyser. Vin er ogsaa glimrende slyngplanter, men maatte da ej være saa haardførd som det du da der maatte efterlyse.

Mvh Eivin (^_^)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 14. marts 2012 kl. 19.20

Hej Eivin - tak også for din kommentar. Lyder som om det er efeu'en der er meget brugbart valg...

Hilsen Jesper

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 14. marts 2012 kl. 20.38

Hej Jesper !

HUSK bare at du ikke skal lade Efeuèn gro op af murværk.....den sætter sporer der ikke er nemme at få af igen.
Så klip i den efter behov.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 15. marts 2012 kl. 9.46

Hej Mai-Britt ... Tak for tippet.... Er det sådan, at sporerne næsten ikke er til at få af igen, eller er det "bare" noget, der kræver en del arbejde?

Det kan nok ikke helt undgås, at sporerne kommer i kontakt med murværk så vil hellere være på den sikre side ;-)

Mvh Jesper

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 15. marts 2012 kl. 18.05

Planten kan nemt flåes af, men det der 'klistrer' fast på muren er straks en anden sag. Jeg ved ikke lige hvad de hedder :) Så når du hiver efeu'en af bliver de i værste fald siddende (klisterfiduserne). Det sker der ikke noget ved, mig bekendt, andet end at det ikke er så kønt. På en hvidkalket facade vil det nok være rimelig tydeligt, da de er lidt mørke i det. De kan også rive kalket med af. Det lyder jo helt farligt.
Men det er nu en fin plante, specielt den med de lyse bladrande :)

Mvh Mette

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 15. marts 2012 kl. 19.40

Hej igen !

Jeg ville overveje noget andet hvis der er murværk tæt på.
De er næsten umulige at få af de "sporer".....

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 22. marts 2012 kl. 10.04

Hej igen Mai-Britt :-)

Tak for tilbagemelding... Jeg vil tage omkring én af planteskolerne her i Århus & så høre dem, om de har forslag til nogle alternativer.

En mulighed er jo også at være opmærksom på, hvornår den kommer i nærheden af murværket...

Hilsen Jesper

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 22. marts 2012 kl. 13.49

Ja... Men så skal du holde den i skak! En tur på planteskole skal nok gi dig gode ideer ;-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 22. marts 2012 kl. 20.42

Hej Jesper, jeg syntes godt om div bud, men jeg synes nok det er for kedeligt, der findes så mange slyngplanter, med dejlige blomster, så jeg vil råde dig, til og kikke lidt på nettet, om slyngplanter først, inden du har taget valget.

Hilsen Mette

Nyt svar til emnet »Plante til altan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plante til altan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider