Forum

Flytning af roser, buske og syrener nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. marts 2012 kl. 16.36

Vi skal have vores have lagt om og anlagt indkørsel, hvor jeg p.t. har stauderbed med bl.a. roser (barrodede sat i oktober:-(, ældre storkenæb, løvefod, knopurt, montbretia, floks, sæbeurt, dueurt, katost, en masse dejlige toårige, blomsterløg, 2 havejasminer, 3 syrentræer, 3 store sommerfuglebuske, en stor dronningebusk, og det er bare dem, jeg MÅ have med! Resten af denne del af haven skal have et ekstra lag jord, så den kommer i niveau med resten, så jeg kan ikke bare plante dem igen med det samme.
Jeg forestiller mig at grave dem alle op og placere dem midlertidigt for i hvert fald staudernes og rosernes vedkommende og muligvis også for buskenes/træernes.

Hvor store overlevelseschancer giver I dem? Kan jeg gøre noget for at forbedre deres overlevelse?

Mvh. Marie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.38

marie, kan du mon uddybe, hvordan du maatte ønske at opbevare de paagjældende planter midlertidigt? Det fremgaar da ej af dit indlæg men er da et væsentligt punkt, for man maatte se sig i stand til at maatte besvare det i din besked fremsatte spørgsmaal.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2012 kl. 19.15

Hej

Hvis du med "placere midlertidigt" mener "omplante" kan der vel ikke være de store problemer i en meget høj overlevelse?

Sommerfugl- og dronningebusk kan med fordel beskæres før opgravning - det er lidt lettere og planterne gror jo hurtigt:)

Stauderne kunne måske deles ved samme lejlighed og blive til flere?

Løg ved jeg ikke meget om ....

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. marts 2012 kl. 22.13

Hej Marie Louise grav du bare det hele op, buskene kan du
klippe en del tilbage sammen med roserne. Før du graver det hele op, er det en god ide at grave en rende, dyb nok til at
planterne kan stå en lille smule skrå (ca. 45 gr.), den opgra-vede jord lægger du, i en lille vold på den bagsiden af renden, den skal være støtte for de halvt liggende buske og roser, Rødderne på planterne dækkes af rigelig jord, så de ikke tørrer ud, og vand det hele af og til.
Stauderne kan du sætte tæt i kasser, løg kan du grave op med klump, og straks sætte dem i potter, så vil du i det mindste få en smule glæde af dem, senere kan du så plante dem på blivestedet. på den måde har du gode chancer for at det lykkes. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Flytning af roser, buske og syrener nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af roser, buske og syrener nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider