Forum

Ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Jørgensen, 12. april 2004 kl. 16.03

Anbående ukrudt, hvis man kun løsner ukrudt fra jorden og lader det ligge i en uges tid, vil ukrudtet så dø eller vil det formere sig

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 15. april 2004 kl. 14.10

Det kommer an på hvilket ukrudt det er? På noget ukrudt "tvangsmodnes"frøstendene og de spirer som betalt for det. Andet er helt fint at "lægge til tørre".

Kig evt. i en have bog for at få vejledning. Det ukrudt, som anbefales holdt ude af komposten skal nok heller ikke ligge på jorden og tørre ud.

Stolthenrik og et årigt rajgræs (tror jeg nok det hedder) skal i hvert fald ikke. Flerårigt udkrudt som skvalder og senegræs er glimrende jorddække, hvis det vel og mærke Tørrer helt ud! Så det rent faktisk DØR! Mælkebøtter deriom sår sig selv hvis der er antydning af blomster knopper i dem. – og sådan er der sikkert mere. De anbefalinger her er hvad min erfaring kan række til.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. april 2004 kl. 8.04

Jeg har også tænkt over dette. Hvis planterne har friske blomster, som altså ikke engang er ved at afblomste, er det så ikke usandsynligt at de i en tør solskinsperiode kan nå at danne modne frø inden de er tørret helt ind?

Hmmm... måske skulle jeg lave et videnskabeligt eksperiment og lægge forskellige ukrudtsplanter til tørring på en bakke. Så kan jeg følge evt. frøs udvikling.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. april 2004 kl. 14.10

Jeg bruger en speciel teknik til at hakke ukrudt, som er nået at gå i blomst. Jeg finhakker toppen med hakkejernet – oppe fra og ned mod roden og hakker til sidst roden op. På den måde får blomsterne som regel ikke næring nok til at sætte modent frø.

Som Gitte Tjørnehøj skriver ovenfor, så er der dog en række arter, som næsten kan udvikle frø fra ingenting. Så vurder hvor langt henne de enkelte ukrudter er i blomstringsfasen, inden du bruger min metode. Jeg bruger den også til ovennævnte ukrudt, så længe det kun lige er de første blomster, der er sprunget ud. Mælkebøtteknopper nipper jeg af og kvaser med træskosnuden mod havegangen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni, 12. maj 2006 kl. 15.58

Hej
vi har mange tusinde agerpadderokke i haven
hvordan kommer man dem til livs.?

venlig hilsen anni

Nyt svar til emnet »Ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider