Forum

Omgravning af rosenbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wencke Petersen, 4. april 2012 kl. 16.57

Hej,
Jeg har købt et stort hus med kæmpe have sidste år. Nu er turen kommet til rosenbedet, som er fuldstændig overgroet med tæt og langt græs. Der findes både en stor og gammel rosenstamme med cå 10 cm diameter, som vokser op ad teasse stolpen (ca 2m høj) samt fire andre almindelige roser. Ellers er der ikke rigtig noget i bedet, kun en masse græs, som vokser halvt ind over roserne om sommeren. Roserne virker også lidt triste. Der er enkelle tulipaner og primula nu at se. Jeg har selv rene hestepærer, som jeg gerne vil arbejde ind i jorden. Men skader jeg roserne, hvis jeg gør det nu? Hvor tæt ind til roserne kan jeg grave om, for at få fjernet græsset? Kan bark bruges til at dække jorden bagefter, for at forhindre ukrudt og græs i at sætte sig fast igen? Hvor langt ned kan jeg beskære den gamle rosenstamme, for at den skal blive pænt igen (den har nogle meget lange og ikke særlig krafige skud og virker lidt "ranglet")
På forhånd mange tak for svar og tips.
Mvh Wencke

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. april 2012 kl. 21.04

Hej Wencke din rose ved terassen kan du klippe ned, men der skal blive en gren tilbage med friske spirer på, når vi kommer til maj kan, du se om der kommer skud nederst på
rosen , så er det tid at klippe ned til dette sideskud.
Det samme kan du i mindre målestok gøre ved de andre roser du har. Grav ikke for tæt på roserne, de har mange fine rødder, hestepærer er gode, men må ikke være helt friske.
Træflis/bark er en god løsning. Hilsen Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wencke Petersen, 5. april 2012 kl. 20.30

Hej Henry,
Mange tak for dit svar. Især med nedskæring af roserne :-) Det vil jeg prøve at gøre, når vi har overstået den kommende nattefrsot som der er varslet de næste dage.
Hestepærene er fra vinteren og frem til nu, så de er tørre og rimelig formuldet allerede.
Mvh Wencke

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2012 kl. 22.14

Jeg har ikke så pokkers meget styr på roser - men ville det ikke være lettere at grave roserne op (ikke den store), rense stykket grundigt og plante roserne igen?

Mht. barkflis, så ville jeg nok vente en sæsons tid og i mellemtiden sørge for at få fjernet, hvad der dukker op af ukrudt - det kan nemlig sagtens vokse op gennem flisen, hvis det er flerårigt udkrudt, som der højst sandsynligt vil være noget af...

Eller du kan lægge en ukrudtsdug ud og lægge et lag flis på den, men så kan løgplanterne ikke komme op.

Nyt svar til emnet »Omgravning af rosenbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Omgravning af rosenbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider