Forum

Flytning af buxbom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. april 2012 kl. 16.07

I vores have står en gammel buxbom, jeg er ikke sikker på arten, men den er 2- 3 m høj og har "store" lidt tykke mørke blade.

Jeg har opdaget, at en af grenene, nærmest har nedkroget sig selv. Dvs. grenen, som er på tykkelse med en velvoksen tommeltot, går ned i jorden og 20 cm længere fremme står ca. 5 mindre buxbom, alle omkring 50 cm høje.

Mit spørgsmål er, om der er noget der taler imod, at jeg klipper den gren af, der går ned i jorden og så graver de mindre buske op og planter dem andetsteds? Desuden om det er nu jeg skal gøre det eller vente til efteråret?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. april 2012 kl. 21.28

Det er der ikke noget i vejen for at gøre nu. Det er selvfølgelig bedst at få så meget rod med som muligt. falder jorden lidt fra så kan det være en ide at klippe dem lidt tilbage så der er et fornuftigt forhold mellem rod og top.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. april 2012 kl. 21.39

Og hvis du ikke har travlt og gerne vil undgå at klippe i de små nye, så kan du klippe navlestrengen og søskendebåndene og lade planterne få en sæson mere - men på egen rod :-)

Så vil du næste år have planter med fin "klump".

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. april 2012 kl. 21.53

Tak for meget anvendelige svar Kristian og Tom. Det ender nok med, at jeg foretager "operationen" en af de nærmeste dage. Når jeg har fået sådan en idé, kan det være svært at vente et helt år på dens endelige udførsel ;-)

God weekend.

Nyt svar til emnet »Flytning af buxbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af buxbom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider