Forum

ÅH nej, ny kirsebærlauerbær ved at dø?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 19. april 2012 kl. 16.10

Hej,

Har plantet 15 kirsebærlauerbær for et par uger siden af sorten Herbergii. Synes nu de fleste af dem hænger lidt med ørerne.

Jorden er fugtig og har været det siden de blev plantet.

Skal jeg være bekymret?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. april 2012 kl. 19.09

jae. lidt bekymret skal du vel nok være. Hvis roden har været beskadig, enten hvis klumpen har været for lille i forhold til planten eller hvis roden har fået en frostskade. Var det en klump-plante eller en potteplante der er blevet plantet?. Det ligner en klumpplante.
Nu hvor solen har fået magt, så skal planterne bruge noget vand til processerne og hvis den ikke kan trække det op ser den sådan ud nu. Og der kan man ikke gøre andet end at vande så godt man kan og håbe plantens rødder ikke er helt ødelagte.
En anden ting man lige skal spørge ind til er om hvad de er plantet i? hvis der er for store mængder af gødning i jorden omkring rødderne, så suges vandet ud af planten i stedet for ind. Det er hvis man gøder med for meget NPK i plantehullet eller hvis de er plantet i ren kompost eller plantestarter.
Men rådet må været at kontakte planteskolen de er købt ved. De vil nok sige at du skal afvente lidt om de kommer i gang.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 20. april 2012 kl. 20.59

Hej Kristian, tak for svaret.
Det var potteplanter i ca 60cm højde.
De er plantet i jord og har ikke gødet. Kan så være de mangler gødning?
Synes det virker til de har rettet sig en anelse nogen af dem i dag. Men svært at sige.

Jeg vander lidt mere så.

Tænkte også om jeg har gravet for lille hul og jorden derved er for kompakt omkring. gravede vel 20 cm ekstra i diameter end hvad selve pottestørrelsen var. Så ved jeg så ikke om man evt skulle løsne jorden lidt omkring planterne?

Skal også sige at jeg sørgede for at trampe godt fast rundt om da jeg plantede dem så de fik kontakt til jorden.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. april 2012 kl. 22.04

Hej L.K. Hvis du vander, så husk at det er potteklumpen, der skal have vandet, ikke jorden udenom, har du også husket at trække rødderne lidt fra hinanden, før du plantede dem, ellers kan klumpen være for kompakt til at trække vand.Henry G.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Krogh, 20. april 2012 kl. 22.26

Vander tæt på selve planten ja.

Har dog ikke trukket i rødderne. Skal jeg evt tage dem op igen og gøre det?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. april 2012 kl. 17.36

jae.. jeg ville nok lige hive et par af dem op som hænger mest med ørerne. Når du vander nok, bør man lige tjekke om den jord der fulgte med i potten er helt svampet (overvandet) hvis vandet ikke kan løbe fra planten. En beskadiget rod kan virke som en svamp hvor vandet ikke kan løbe væk fra planten. At løsne rødderne som Henry G skriver vil måske kunne afhjælpe det også.
Om roden er beskadiget afhænger af hvordan den er opbevaret i vinter i potten. Og det ses først nu hvor bladene har brug for vand. Men hvis bare noget af roden har overlevet så kan den godt overleve da planten ikke er så høj.

Nyt svar til emnet »ÅH nej, ny kirsebærlauerbær ved at dø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > ÅH nej, ny kirsebærlauerbær ved at dø?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider