Skrevet af: Henriette H., 24. april 2012 kl. 18.33
Sidste år købte jeg en masse små lavendler på planteskolen, satte dem i rigtig god jord og passede dem gennem sommeren.
De trivedes storartet og så rigtig flotte ud.
Men nu lader de til at være døde....alle sammen :(
Der er intet liv at se.
Mine ældre, og dermed større, lavendler er begyndt at skyde og derfor tror jeg ikke at de små kommer.
Hvad kan grunden være? Har de fået for meget vand i vores våde vinter? Eller er der en anden typisk grund når lavendler dør?
Mvh. Henriette
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 24. april 2012 kl. 21.48
Hej Henriette.
Der findes en del forskellige lavendel og nogle af sorterne er ikke vinterhårdfør i DK.
En af de bedste til de danske vintre er sorten: Lavendel angustifolia, 'Hidcote' En kompakt lavendel med en højde på ca. 50cm. Men de kan nu også gå til hvis de står i fugtig jord, i for lidt sol og får meget tørfrost.
Prøv om ikke du kan finde denne sort i en planteskole, så er du i hvert fald godt på vej til lavendel i mange år:-)
Mvh.
Michael
Skrevet af: Henriette H., 24. april 2012 kl. 22.16
Hej Michael,
mange tak for dit svar :-)
De er af sorten Hidcote - og ja, de har nok stået i for våd jord, hvilket også var min mistanke. Desværre.
Men jeg VIL have lavendler dér på det sted... det er rundt om en jern pavillon hvor der vokser roser op ad og de ser så flot ud sammen :o)
Jorden omkring hvor jeg plantede lavendlerne er som sagt nok lidt fugtig - jorden dér har nemlig lidt tendens til at være leret. Men jeg plantede jo lavendlerne i kronmuld fra planteskolen.... og sol får de masser af.
Ved du hvilke jordforhold er de bedste for lavendler? ...
Jeg vil så nødigt ud at skulle købe nye næste år også :-/
Mvh. Henriette
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 24. april 2012 kl. 22.29
Ja de har nok stået i for fugtig jord i vores våde vinter og så tre uger med tør frost, har nok heller ikke gavnet dem!
Syntes du skal prøve at blande jorden op med en god del bakkesand, da det dræner jorden godt og giver luft til rødderne.. De kan sagtens tåle at stå i rimelig tør sandet jord, i hvert fald bedre end fugtig lerjord.
Smider lige et link på som jeg har fundet: gartneriet.dk/artikler/artikel/25/
Skrevet af: Henriette H., 24. april 2012 kl. 22.55
Nu er der vidst ingen tvivl om hvorfor de er gået ud - og nu ved jeg hvordan jeg får de nye jeg køber til at trives længere end én sæson!
Tusind tak for råd og link :-)
hilsen Henriette
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 24. april 2012 kl. 23.50
Held og lykke med dine kommende lavendel:-)
Mvh.
Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.