Forum

Hvor tålmodig skal man være?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. april 2012 kl. 18.40

Jeg har i midten af februar sået 100 frø af astrantia, stjerneskærm og ca. 30 frø af geranium, storkenæb.
1 geraniefrø er spiret for ca. 3 uger siden, men resten har ikke spiret.
Alle frø står i potter ude, er fugtige, står overdækkede, så fugle ikke kan komme til dem, og de har først fet en varmeperiode inde på 2 uger og har så stået ude siden midten af februar.
Potterne står godt, hvor de står, så jeg behøver ikke gøre andet end at vande dem lidt i ny og næ, men hvor længe giver det mening at have dem stående - altså hvor længe kan de være om at spire?

På forhånd tak.

Mvh. Marie Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 24. april 2012 kl. 22.52

Ang storkenæb, så kigge jeg lige på Thompson&Morgan og der står spiretid: 21-60 dage ved 13-15 grader.
Frøene står som "svære" at få til at spire og det synes jeg også passer godt med, hvad jeg har læst andre steder (vistnok lidt afhængig af sorten).

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. april 2012 kl. 10.55

Storkenæb har jeg aldrig prøvet at så, men en del af dem jeg har klarer helt selv såningen ude i haven. :o) Og så kan jeg grave småplanterne op og flytte derhen hvor jeg vil have dem.
Stjerneskærm er ret svær at få til at spire, men hvis du ved hvor du vil have den så plant et eksemplar og lad naturen klare resten. Jeg har flere forskellige stjerneskærm i haven og hvert eneste år kan jeg grave de første 100 småplanter op, som jeg forærer til venner og familie eller sælger på diverse plantemarkeder til en billig penge. Nogle gange klarer naturen meget nemmere opgaven selv end vi mennesker gør. :o)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. april 2012 kl. 16.55

Hej Karin og Trine

Mange tak for jeres svar.
Jeg har besluttet mig for at beholde frøene i et år frem som et eksperiment, og så vil jeg købe en stjerneskærm og glæde mig til at se, om der skulle dukke nogle småplanter op til næste år.
Det lyder som om det er lettere at lade planterne selvså end at så i potter. Begge planter er kendt for at være svære at få til at spire, og jeg må indrømme, at det også er min erfaring (det er ikke første gang, jeg prøver).
Trine, hvilke plantemarkeder kan du anbefale?

Mvh. Marie Louise

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. april 2012 kl. 20.51

Så tålmodig skal man åbenbart være - en tredjedel af frøene er nu spirede! Det må være varmen, der gør udslaget.

Nyt svar til emnet »Hvor tålmodig skal man være?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvor tålmodig skal man være?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider