Forum

Min surbærbusk er muteret

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 19.19

Jeg så den anden dag, at min busk har produceret en ny gren, der er markant forskellig fra de andre grene. Spørgsmålet er hvad jeg skal gøre ved grenen. Klippe den af eller lade den være? Jeg har vedhæftet nogle billeder.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 19.19

Billede 2

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 19.20

Billede 3

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. april 2012 kl. 20.54

Muteret er nok så meget sagt ;-) -Mon ikke den bare har lavet et rodskud, idet den må være podet længere nede.
Om du vil klippe grenen af eller ikke, er vel nærmest en smagssag.
En rød busk med grønt islæt kan da have sin charme? -Endelig så kan bærrene på den grønne gren, måske have en lidt anderledes smag eller modne senere/tidligere end de der kommer på de røde grene.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. april 2012 kl. 20.57

Det ligner en pil, der har sået sig ved roden af din surbær.
Jeg synes du skal fjerne den med rod,for ellers vil den bare skyde igen.
Anne Marie

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 22.02

Hmm... Kan godt leve med et rodskud, men synes ikke det er det bedste sted til en pil :) Synes ikke du lyder helt sikker på, at det er en pil. Vil jo nødig rykke til, hvis det er et rodskud og derved måske rive hele busken med op.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. april 2012 kl. 22.12

Ved nærmere eftersyn, jeg havde slet ikke tænkt i de baner som Anne Marie har, så er jeg tilbøjelig til, at tilslutte mig pilen.

Det er ikke nemt at se på billedet, men de røde blade er takkede i kanten det er de grønne ikke og barken på det nye skud ligner også pil.

Hvis du stadig er bange for at hive, kan du jo lade den stå lidt endnu, så vil du snart kunne overbevise dig om det er surbær eller pil.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 22.27

Tror jeg vil se grenen lidt yderligere an i morgen. Det var da også et træls sted den pil lige skulle plante sig selv, hvis det er hvad det er :) Der er fin fugt i jorden på det sted, så den skulle nok kunne vokse sig stor og flot, hvis den fik lov.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2012 kl. 22.44

Bliver surbær ikke stikling formeret eller frø formeret?. Jeg tror også at det er en pil du har der. Det er bare underligt at du ikke har set den før.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 24. april 2012 kl. 22.50

Ja, den har nok været der sidste år også, men da var surbærens blade mørkegrønne. Her ved udspring af de nye blade, der jo det første stykke tid er rødlige, træder den fremmede gren virkelig frem.

Alt peger mere og mere på at den bare skal rives op. Tror jeg gør forsøget i morgen efter arbejde.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 25. april 2012 kl. 20.13

Så blev der gjort et ihærdigt forsøg på at hive den op med rode. Det lykkedes dog ikke, da den sad ubehjælpeligt fast. Jeg endte med at klippe den over så langt nede jeg kunne komme til. Hvis den kommer igen, må jeg jo gentage. I skal alle have mange tak for hjælpen :)

Nyt svar til emnet »Min surbærbusk er muteret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min surbærbusk er muteret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider