Forum

Levermos i jorden og mellem fliser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2012 kl. 22.46

Hej
Jeg har for nogle år siden købt nogle roser, som havde en flot beplantning i bunden af plastikpotten. Senere fandt jeg ud af at det er levermos, som hører til nogle af jordens ældste primitive vækster.

Da levermos breder sig, gror de nu ikke bare mellem fliserne men også ud over fliserne. Jeg må bekende, at jeg prøvede at fjerne dem med Round-up - på et lille område. De klarer imidlertid fint denne behandling. Ved at læse - google - blev jeg klar over at planterne skal tørres ud. Jeg blandede derfor resten af vinterens vejsalt med nogle liter vand og 4 dage efter var levermossen blevet udsultet, brun og døende. Derfor er jeg kommet i tanker om at græsset langs vore veje ikke har antydning af mos, men fint græs. Mon salt også kan slå andre mosarter i græsplænen ihjel?

Vi har vertikuleret græsplænen på kryds og tværs, så det må komme an på en prøve, når der igen er kommet mos.
Mange hilsner
Inge

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. april 2012 kl. 8.15

Salt er ikke et velegnet middel til mosbekæmpelse - og slet ikke godkendt til det. Salt slår ikke bare mos ihjel, men også alle andre planter hvis du bruger det i de store mængder der skal til. Så det er en rigtig dårlig ide. Hvis der er meget mos i din græsplæne er det fordi græsset af en eller anden grund trives dårligt og det er det du skal gøre noget ved.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. april 2012 kl. 9.22

Hej Trine Petersen
Det med at slå mos ihjel med salt var såmænd bare en strøtanke i forbindelse med at der jo ikke er mos langs vejsiderne :-)
Jeg er jo ikke den eneste, der år efter år må bekæmpe mos i græsplænen - og så dårlig er min græsplæne nu heller ikke
strikingeshave.blogspot.com/2011/08/grsplnen-grn-grnere-grnnest.html
Jeg har haft have i snart 50 år - og jeg kan ikke fælde hverken naboens skyggende træer eller vores store æbletræ for at undgå mos.
Så det er ikke fordi jeg ikke "gør ved" og ikke ved hvorfor jeg har mos i græsset. Udgangspunktet var jo også levermos, som er noget helt andet.
Mange hilsner
Inge - med 1000 kvadratmeter græsplæne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. april 2012 kl. 17.09

Hej Inge
Du kan også gøre som jeg gør og elske din mos. Det er grønt, det er blødt og det tager plads fra andet ukrudt. :o)
I øvrigt synes jeg din græsplæne ser helt fin ud, så er det ikke bare lige her efter vinteren at mosset er dominerende?
Jeg har en anden teori om vejkanterne uden mos - græs kan holde til trafik, både kørende og gående, det kan mos ikke, og ofte vil der være trafik i vejkanterne og dermed kan mosset ikke trives, men det kan græsset. Og når jeg for i blækhuset vedr. brugen af salt skyldes det at jeg synes at alt for mange af os haveejere bruger alle mulige midler for at komme af med uønskede vækster, uden at vi kender konsekvensen. Salt kan virke meget uskyldigt, men det er det bare ikke. Når det fjernede levermossen var det helt sikkert på grund af udtørringen som saltet forårsagede, men det vil også udtørre dit græs hvis du bruger det i plænen, og så er du lige vidt.
mange hilsner

Trine

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. april 2012 kl. 17.15

Hej Trine Petersen
Jeg kan sagtens følge dig i dine argumenter, men vore grøftekanter og rabatter trives jo udmærkede, også med vintersaltet, som de får i rigelige mængder. Ikke bare det der havner der, når det strøes ud, men også det, som bildækkene sprøjter ud til siderne når de kører på de saltede veje. Jeg skal berette, hvordan det går, for jeg har jo ikke i sinde at eksperimentere med andet end 1 kvadratmeter, hvor det plejer at være værst.
Mange hilsner
Inge

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 26. april 2012 kl. 18.11

Hej Inge

Min far har haft held med at aflive det i stenpikning med ukrudtsbrænderen. Jeg har selv problemer med levermos i mine bede og der er brænderen ikke så praktisk, så jeg fjerner det og lægger nyt jord på.
Held og lykke

Britt

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. april 2012 kl. 23.21

Kan man fjerne levermos med jernvitriol

Nyt svar til emnet »Levermos i jorden og mellem fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Levermos i jorden og mellem fliser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider