Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2012 kl. 22.14
Hej
Jeg har en del løgvækster i haven og det ser flot ud 2 eller 4 uger. Derefter er jeg noget så træt af at se på de nedvisnende planter, som gør at der ikke kan plantes andet.
Når jeg f. eks. ser Claus Dalbys have med masser af løgvækster spørger jeg mig selv: Hvordan får han det til at se pænt ud i den mellemliggende tid.
Jeg ved at man kan lægge løgene således at andre planter hurtigt dækker de uskønne plantedele. Men det kan være svært. Hosta i forskellige sorter er fint, men det kan jeg ikke have alle vegne, hvor der er løgplanter.
Hvad gør man for at undgå den "grimme" tid?
Mange hilsner
Inge
Skrevet af: Mark Hansen, 7. maj 2012 kl. 5.32
Du kommer mere eller mindre selv med svaret. Den "grimme" tid kan ikke undgås hvis du vil have tulipaner næste år også. Kunsten er at som du siger at få andre planter til at dække. Jeg bruger selv også hosta, akelejer, lupiner og andre stauder der vokser hurtigt op, så det er bare med at læse sig frem til hvilke stauder der passer til dit behov og så prøve sig frem. Det er mig bekendt også den metode hr. Dalby bruger til at skjule de afblomstrede løgvækster.
Skrevet af: Lis P., 7. maj 2012 kl. 6.58
Jeg bruger Geranium i et bed med masser af løgplanter, de dækker hurtigt over de halvvisne blade, ellers så har jeg violfrøstjerner som hurtig dækker over det grimme.
Jeg har også et bed hvor hosta og løgplanter står sammen, men førstnævnte bed er hurtigere til at dække
men vi må jo tage det sure med det søde når vi vil have forårsblomster som løgplanter
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2012 kl. 12.59
tak til jer begge for svarene. Jeg kan se at jeg fremover skal have mine tulipaner et andet sted. I øjeblikket står de mellem Hortensia et sted og mellem roser et andet sted. Begge steder vil det ikke være godt med bundbeplantning af nogen art. Akelejer ser flotte ud og dækker fint, men de har jo også en begrænset skønhedstid. Bortset fra det, skal frøstandende fjernes og det gulnede grønne klippes helt ned for at danne en smuk pude resten af året. Jeg er ved at udrydde akelejer i min have.
Jeg tror at vi alle har forskellige vækstbetingelser for mange planter. I øjeblikket sanerer jeg haven,så jeg også kan passe den de næste 10 år. Det skal man tænke på, når fødselsåret er 1940.
Min have (vores) er stor, men jeg er alene om at passe den bortset fra hække og græsplænen, som gemalen tager sig af.
www.strikingeshave.blogspot.com
Venlige havehilsner - Inge
Skrevet af: Trine H., 29. april 2014 kl. 14.40
Men kan man ikke bare klippe det grimme væk? Det skader vel ikke løget, så det gror frem igen næste år...???
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2014 kl. 16.34
Hej Trine
Det er det grønne, som bliver grimt, som sender næring ned til løget - hvis man altså er interesseret i at løget skal komme igen og igen.
Efterhånden har jeg fået plantet sådan at der vokser flot grønt op omkring i takt med at løgplanterne visner ned.
De mange løg, som jeg i foråret køber i potter, tager jeg ud af potterne og lægger på jorden i min baghave indtil det hele er visnet væk og løgene tørre. Så kommer de i jorden igen om efteråret.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.