Forum

Træ med røde blomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina Leerbech, 7. maj 2012 kl. 10.11

Jeg er så heldig for første gang at have fået min helt egen (og gamle) have. Nu kommer så udfordringen at finde ud af HVAD der spirer og gror imellem skvalderkål og mælkebøtter :)
Ingen har kunnet finde frem til hvilke træer jeg er kommet i besiddelse af - jeg har to stk. med gyldenrødt løv og lige nu - dybrøde blomster. Jeg har hørt at der senere kommer røde, uspiselige bær, som »klistrer«…. tja… er der nogen kloge folk herinde som har et bud på hvilke træer der er tale om?
På forhånd tak.
Nina

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. maj 2012 kl. 11.30

Det er et paradisæble træ, men hvad sorten hedder ved enten Boi jensen eller An marie

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Leerbech, 7. maj 2012 kl. 11.56

Hej Søren
Tak for svaret - jeg anede ikke Paradisæbletræer kunne være så store. Det undrer mig, at hende der boede der før sagde at det gav små røde klistrede bær - paradisæbler klistrer da ikke... eller gør de? Det er vist klart for alle at jeg virkelig er en novice på dette område - men dog absolut en glad en af slagsen :)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 7. maj 2012 kl. 11.59

Du kan glæde dig til at lave Paradisæble-gele (som jo selv gelerer på grund af det høje pektin-indhold). Det er noget af det bedste til stegte svine-hjerter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. maj 2012 kl. 12.06

Nej så er det ikke paradis æbler med mindre de angribes af lus . Prøv at spørge de nævnte personer

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. maj 2012 kl. 18.26

Det kan være den røde paradisæble 'Royalty' eller 'Scarlet', som begge får små paradisæbler på str.med solbær. De er gode til gele eller i snaps.
Når de bliver overmodne kan de blive splattede.
Hilsen
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Leerbech, 8. maj 2012 kl. 8.30

Kære Anne Marie
Det lyder som om du har ramt plet - af din beskrivelse af frugterne forstår jeg bedre, at den tidligere "træ-ejer" talte om bær. Tusind tak for svaret - jeg kan så se frem til både gelé og snaps :)
Hilsen Nina

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Damm, 8. maj 2012 kl. 17.35

Ja, det ligner meget et Scarlet :-)

Hilsen
www.Topbeskæring.dk

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 9. maj 2012 kl. 20.08

Hej.

Det ER en Malus scarlet - jeg har en magen til i haven og den er netop ved at blomstre nu - flotte blomster! Bladene bliver gradvist mere grønne henover sommeren.

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Træ med røde blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Træ med røde blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider