Skrevet af: Vagn Nielsen, 10. maj 2012 kl. 14.08
vi har i 2011 plantet 2300 blomster løg ,men hvad gør man med vibeæg ,skal de også have klippet stænglen af efter blomstringen. ligesom tulipaner eller skal de bare passe sig selv. med hilsen vagn
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 10. maj 2012 kl. 16.03
De skal blive i deres rede
Skrevet af: Henry G., 10. maj 2012 kl. 16.41
Hej Vagn du skal ikke klippe stængelen af dine løgvækster, men kun selve "blomsterhovedet", da resten skal have lov til at visne ned, for at give kraft til løgene, og næste års blomster. Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 17.07
Sådan har jeg også altid gjort. Der er godt at vide at man ikke er gal på den.......kun blomsterhoved/frugtanlægget.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 17.21
Kenneth, det var en morsom vittighed. Ih, hvor jeg grinte. Tak for det.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Henry Gregersen, 11. maj 2012 kl. 6.22
Kan man ikke lade frøene blive siddende på vibeøg og så dem når de er modnet ?
Det er jo en flot plante.
Skrevet af: Vagn Nielsen, 11. maj 2012 kl. 7.10
tak for svarene! når jeg spurgte om stængelen skulle klippes af, var det fordi jeg sidste år så at de klippede stængelen af 5 cm. ove øverste blad. på tulipaner. så der åbenbart mange måder at gøre tingene på.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. maj 2012 kl. 8.36
- vibeæg ( fritillaria meleagris ) hvis man lader frøstanden være er den meget tilbøjelig til selvsåning - det ser ikke ud til at det svækker løgene - jeg har rigtig mange vibeæg fordi jeg lader dem være -
MM
Skrevet af: Henry G., 11. maj 2012 kl. 21.19
Hej Vagn når man, som du skriver, klipper tulipanerne af over det øverste blad, er der helt sikkert en mening med det, nemlig at blomsterhovederne måske skal bruges til tulipanfesten i Ribe, hvor de skal kunne sættes i vand, før de bruges. Når det kun drejer sig om løget, tager man KUN blomsten. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.