Skrevet af: Peter Sindrup, 15. maj 2012 kl. 12.09
Hvad gør man med dem?
Klippes de ned så snart de har smidt bladene, eller skal man lade stænglerne stå et stykke tid, så "kraften kan sendes tilbage til løgene"?
(Jeg har i øvrigt aldrig forstået logikken i dette)
På forhånd tak
Peter
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 12.26
Jeg gør det at jeg kniber frøstanden af, altså lader stængel og blade sidde. Grunden til at man skal lade bladene sidde er at tulipanen skal indsamle sukkerstoffer til løget så den har energi og andre næringsstoffer til hele den voldsomme proces det er at skulle danne sideløg og nyt blomsterhoved . Lod vi blomsterhoved siddet ville der ikke komme blomst i før at sideløget var klar til at blomstre . Stænglen har ikke så stor betydning men jeg lader den alligevel sidde .
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 12.41
Jeg har erfaret at hvis man køber nogle af de løg hos blomsterhandleren som har båret tulipaner er de næsten ikke til at få til at blomstre igen, medmindre at der har siddet sideløg der ikke har båret blomst . Der er fordi at både blomst og blad er fjernet og løget kan ikke nå at danne forråd, ofte kommer der kun nogle sølle blade
I Holland hvor man producere tulipaner kapper man hovederne af dem lige inden blomstring for at tving dem til at sætte sideløg .
Skrevet af: Jan E, 15. maj 2012 kl. 16.30
At man skal lade stængel og blade sidde, hvordan "hænger det sammen" med producenterne af tulipaner; jeg tænker på de tulipaner (blomster) man kan købe i butikkerne. Løgene, der har produceret blomsten, skal vel kunne genbruges-igen-igen af producenten?
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 18.25
Du har ret i at det gamle løg også skal kunne genbruge hvis vi skal alle nye løg, ellers ville det svare til at slagte hønen være gang vi fik et æg og det holder ikke, der var jeg ikke vågen .. Desuden formoder jeg også at der dannes flere løg. Men hvis moderløget befrugtes og får mulighed for at sætte frø, vil det tære på blomstringen og mængden af sideløg det efterføljende år .
Dette gælder jo mest de forældede sorter for vildarter er det noget andet, de kan både så sig selv og lave sideløg, ligesom alle andre løgplanter også kan så sig selv og deles.
Skrevet af: Henry G., 15. maj 2012 kl. 21.20
Hej Jan. Hvis man starter med at se en tulipanmark i fuldt flor for sig, begynder det med at når blomsterne er fuldt åbne, bliver der kontrolleret for renhed i farver, uønskede farver fjernes med løg, derefter klippes blomsten af, og planten får lov til at visne ned, så løget får kraft, når løget er udvokset sætter det sideløg. Løgene tages op juli- aug tørres og sorteres, alle sideløg plantes okt. de store er klar til drivning / salg. Når løgene har været drevet frem til afskæring, kan disse løg ikke blomstre de næste 3 - 4 år. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.