Forum

Ukrudtsbrænder?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 17. maj 2012 kl. 12.26

Jeg har en havegang, terasse og indkørsel, som er belagt med betonsten. Hvert år har jeg problemer med at holde ukrudtet væk og sidst på sæsonen får det som regel overtaget. Jeg har hidtil fjernet alt ved håndkraft alene, men har i år erkendt at jeg bliver nødt til at tage andre metoder i brug.

Jeg har læst artiklen her på havenyt: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/632.html, der omhandler ukrudtsbrænding. Efter lidt søgen efter en ukrudtsbrænder på nettet må jeg dog indrømme at jeg har svært ved at overskue hvilken brænder jeg skal købe. Jeg vil derfor høre jer her på havenyt om I kan anbefale en model og gerne om I kan give lidt gode råd ifm. hvordan I holder jeres belægningsarealer fri for ukrudt.

Mvh JOC

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 17. maj 2012 kl. 16.22

_Personligt_ syntes jeg at ukrudts-afbrænding er temmelig opreklameret. Jeg har godt nok kun en meget lille have, men jeg syntes at ukrudtet kommer op lige så hurtigt som jeg kan brænde det af - og jeg syntes ikke det "holdes nede" bedre end hvis jeg har fjernet det mekanisk.

Måske gør jeg noget forkert ....

Peter

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2012 kl. 20.37

I et område af vores grønne by går de kommunale folk med store gasflasker og brænder ukrudtet af mellem fliser og brosten. Sidste år gentog de behandlingen ca. hver måned, men ukrudtet kommer lystigt igen. Jeg har selv brugt en lille brænder i haven men har droppet systemet, det er ikke efektivt nok, skidtet skal op med rod.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. maj 2012 kl. 21.27

Jeg har alle år indtil videre også fjernet ukrudt mellem fliserne langs hus og i indkørsel manuelt... og derefter fejet Danfugesand fra Dansand godt ned mellem fliserne/stenene.

Men da resultatet aldrig holder hele sæsonen blev jeg lidt træt af det sidste år. Og da jeg anlagde en ny stenterrasse et andet sted i haven sidste forår, tænkte jeg at jeg ville prøve Danfast, også fra Dansand. Det er en lidt dyrere løsning....og kræver bestemte vejrforhold (samt at man skal kunne få en vandslange til at nå derhen) men hvis nu det virkede, ville jeg i år bruge det i indkørslen også.

Resultat på den "nye" terrasse fra sidste år: Absolut INGEN ukrudt at spore!

Kan klart anbefales :-)

Så i år får resten af mine fliser/sten samme tur :-)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. maj 2012 kl. 21.29

Ps. Brug ikke Danfast helt op til huset mv. da det også lukker af for regnvand

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 19. maj 2012 kl. 5.11

Det lyder som en god idé med det Danfast, men også mest som løsningen når man får lagt ny belægning, hvilket jeg vil huske på når den skal udskiftes.

Men nu er jeg lidt nysgerrig, for hvis I allesammen siger at I har dårlige erfaringer med en ukrudtsbrænder, hvad gør I så for at holde ukrudtet nede? Jeg har også set at man kan købe en ukrudtsbørste, som er en slags kost med metaltråde til at "feje" ukrudtet væk, men den virker nu ikke særlig holdbar i det lange løb. Så er håndkraft virkelig det eneste der virker for jer?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 19. maj 2012 kl. 6.04

Mht. Danfast burde det ikke have nogen betydning om belægningen er nylagt eller af ældre dato - når blot ukrudtet er fjernet en sidste gang :-)

Som sagt giver jeg mine gamle belægninger en tur i år :-)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2012 kl. 7.03

Set i lyset af, at der bliver talt rigtig meget om, at man skal sørge for, at regnvandet kan komme i jorden og ikke bare løbe i kloakken, synes jeg ikke, at Danfast er en ideel løsning, hvis det lukker af for regnvandet...

Måske skulle man i stedet begrænse sine flisearealer - eller tage et par gange manuelt arbejde i løbet af året?

Vi har godt 100 m2 med fliser, og jeg synes ikke, at det er et enormt arbejde at holde dem ukrudtsfri. De får en enkelt stor omgang i løbet af året, og resten af tiden hiver jeg bare ukrudtet op, når jeg ser det - og det er ikke meget, synes jeg. Jeg har tænkt mig at prøve en stålbørste i år og se, om det er lettere end med en almindelig fliserenser :)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2012 kl. 7.44

Jeg har prøvet med stålbørsten, men rødderne er stadig nede mellem fliserne så det er kun det synlige man fjerner. Nogle dage efter kommer ukrudtet op igen.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 19. maj 2012 kl. 8.03

Hej alle !
Jeg har så det problem at mit græs gror ind over min nyanlagte terasse.
Der er sat Rionet op, så jeg kan desværrer ikke hakke det af med en spade eller lign....
Havde overvejet en brænder......
Nogen bedre ideer..?...lidt hårdt at rive det af nemlig.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 19. maj 2012 kl. 8.17

Anja; det kræver selvfølgelig at fliserne er lagt korrekt, dvs. med hældning.

Jeg har ingen ansamlinger af vand haft på min terrasse :-)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2012 kl. 8.23

Havearbejde kan være hårdt, men man kan købe nogle grønne plastbånd som graves ned mellem fliserne og græsset så det kun stikker et par cm. op over jorden.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 19. maj 2012 kl. 9.29

Hej Mogens . Ja det er da rigtigt... Det må jeg straks ha indkøbt. Mange tak :0)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 20. maj 2012 kl. 23.04

Tak for svarene allesammen.

Jeg tror jeg vil gøre som dig Henriette og prøve at komme grundigt til bunds i det og så prøve at efterfylde med lidt Danfast. Om ikke andet kan jeg jo starte på et mindre areal til at begynde med og så se om det virker for mig og så derefter evt. bruge det på resten af belægningsarealet.

Mvh JOC

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 21. maj 2012 kl. 6.01

Blot følg vejledningen bag på posen, så skal du nok få et godt resultat :-)

Nyt svar til emnet »Ukrudtsbrænder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudtsbrænder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider