Skrevet af: A.K. Rasmussen, 28. maj 2012 kl. 23.11
Hej Forum.
Jeg har en flot, gammel S.vilmorinii i haven, som blomstrer men aldrig får frugter.
Jeg har i Haveselskabets Have på Frederiksberg set flere af arten stå side om side, med de flotte frugter sensommer og efterår.
Skal der to af samme sort til for at befrugte blomsterne så der kommer bær?
Jeg har en Sorbus commixta dodong i haven også. Den er plantet for 2-3 år siden og blomstrer og får bær. Jeg har desuden en S. koehneana, der også blomstrer og får bær. Kan de, i teorien, befrugte S. vilmorinii?
Havd kan ellers være årsagen til den manglende frugtsætning? Bærrene er jo ret flotte, så det ville være dejligt hvis der kom bær på...
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Boi Jensen, 29. maj 2012 kl. 7.50
Hej Anders
Den sætter frugt uden bestøvning, men de kan så bare ikke spire og det er jo ligegyldigt i forhold til at du skal se på dem og ikke så dem.
Et gammelt træ kan have virus eller være ramt af almindelig ælde, så du bare ikke får flere frugter på det træ, ligesom det sker på mange andre træer, der sætter frugter.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 30. maj 2012 kl. 13.17
Hej Boi.
Tak for dit svar.
Mine podninger gik jævnt skidt, der er én æblegren der måske er et skud på, så jeg må vist øve mig igen til næste år;-)
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.