Skrevet af: Jørgen U Pedersen, 3. juni 2012 kl. 17.24
Hvorfor står nogle af mine Rhododendron buske med indtørrede
knopper, men andre buske i nærheden er udsprunget normalt?
Skrevet af: Søren S Duun, 3. juni 2012 kl. 19.19
Det er et godt spørgsmål. Mit bud ville være at der måske er tale om vandmangel . Jeg kan ikke finde nogle specifik skadedyr, som skulle angribe knopperne, ej hellere svampe. Der er godt nok en sygdom, som hedder visnesyge men dette ser anderledes ud og forekommer juli og august måned.
Det mest nærliggende ville være vandmangel . Min mors buske lider på samme måde og jeg kan se at det ikke er den samme sort som tørster.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 3. juni 2012 kl. 23.30
Hej Jørgen.
der er et par mulige grunde til dette... eller der er nok flere, men den mest sandsynlige grund er nok at din rhododendron, ligesom flere af mine, har været udsat for frost på et sent tidspunkt i dette forår, hvor knoppen har været begyndt at springe ud, men så er blevet afbrudt af det kolde vejr. Det er især gået ud over nogle af de tidlige sorter hos mig. Hos nogle buske er næste alle knopper døde, mens andre bare giver en en mindre blomstring.
Et andet alm. problem med døde knopper er på den hvide meget almindelige Cunningham's White. Det skyldes at den har den egenskab, at den kan efterblomstre i efteråret, men der er nogen af knopperne der kun når at påbegynde blomstringen hvorefter knoppen dør i den danske vinter.
Et billede af planten kan nok give et sikkert svar.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2012 kl. 0.09
Det lyder ikke hel tosset . Men jeg har set flere blomster som har været sprunget ud og visnet umiddelbart bag efter, hvilken kunne tyde på vandmangel . Men hvis knopperne er vissen som du beskriver det så er det en vinterskade.........Det vedtager vi at det er.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2012 kl. 23.00
Jeg har lige læst en artikel af Niels Skiløbere hvor han nævner en Rhododendroncikade, der stammer fra USA og som kan være en årsag til visne knopper i rhododendron . Her anbefales det at klippe knopperne af og brænde dem. Cikaderne bekæmpes om aften .
Skrevet af: Søren S Duun, 5. juni 2012 kl. 17.03
Af Niels skjølberg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.