Forum

Hvordan fjernes græs blandt bunddække?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas J., 9. juni 2012 kl. 15.20

Vi har en rosenhave, hvor vi har sået et hav af timian (over 100.000). De er begyndt at spire rigtig godt frem, men desværre kommer der også uroligt mange græsskud op over det hele. Det virker helt uoverskueligt at skulle trække alle disse tusindvis af små græsskud op mellem alle de nye timianskud. Det drejer sig om et område på ca 30m2.
Er der noget, man kan sprede i haven, som græsset ikke kan lide, men som ikke skader timianen?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. juni 2012 kl. 17.53

Jeg tør godt at sige at det findes ikke . Det som ikke skulle have gjort var at købe timianen som rulle måtter, samme princip som rullegræs, men her er det bare foreskellige timian som er vokset sammen .

Dette forhandles af firmaet Nykilde.dk i Slagelse.

Det eneste du kan gøre nu er at fjerne det med fingrene og evt benytte en ringhakke, som jeg selv har stor glæde af, især til sådanne opgaver . Denne fås på nogle planteskoler .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 21.06

Hvad mener du med "at sprede i haven?"

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas J., 10. juni 2012 kl. 8.37

#2:
Jeg tænker på fx gødning, som kun timian kan optage eller gift, som kun græsset ikke kan lide.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 10. juni 2012 kl. 8.45

Gift (og nogle gange endda også KUNSTgødning) er et fy-ord på dette økologiske forum. :-)

Peter

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2012 kl. 9.39

Hej Jonas

Det omvendte findes ;-)

Når du vil bruge gift - og dermed bl.a. true det fælles grundvand - i stedet for håndlugning, fordi du ikke kan overkomme at luge 30 kvadratmeter bed, så er det efter min mening et udtryk for, at det er alt for let at købe gift.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2012 kl. 10.15

I skal nok en tur ud på knæ og luge... Og så kan I jo glæde jer over, at det trods alt kun er 30 m2 - det tager lidt tid, men er ikke totalt uoverskueligt :)

Nu er det selvfølgelig for sent, men ellers havde det nok været lettere at så timian i potter, så de kunne stå og vokse sig store, mens I lugede stykket igennem nogle gange, så det var rimelig rent, når timianplanterne skulle derud...

I øvrigt er jeg enig med Tom - gift bør slet ikke kunne købes af almindelige haveejere :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. juni 2012 kl. 14.23

Måske skulle i ikke have valgt timian til så stor et stykke, men til et hjørne . Men nu er der ikke andet for at få det bedste ud af det .

Nyt svar til emnet »Hvordan fjernes græs blandt bunddække?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan fjernes græs blandt bunddække?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider