Skrevet af: Henriette H., 24. juni 2012 kl. 12.14
Hej,
Sidste år såede jeg nogle frø som jeg var overbevidst om var stokroser - jeg tror sågar at det var nogle jeg havde købt.
Men nu er jeg i tvivl - for det ligner jo slet ikke stokroser!
Ved I hvad det er??
Mvh. Henriette
Skrevet af: Lotte Hansen, 24. juni 2012 kl. 12.55
Det ligner Digitalis eller Campanula, som begge er 2-årige i nogle varianter.Tydeligt bliver det når der dukker blomst op i dem.
Venlig hilsen Lotte
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 13.29
Det er ikke digitalis, men hvad med den der kaldes kl. 8 blomst. Jeg ved ikke hvad den hedder på latin men den får gule blomster .
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2012 kl. 13.49
Godt bud, Søren. Klokken Otte Blomst, kaldes også Kæmpe Natlys www.luontoportti.com/suomi/da/kukkakasvit/kaempenatlys
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 14.29
Den er ikke lidt rød på stængel som kæmpenatlys er, så måske kunne den også være en torskemund . Jeg gætter bare......
Skrevet af: Henriette H., 24. juni 2012 kl. 14.57
Hej alle,
Tusind tak for jeres bud :-)
Jeg har tænkt lidt over det med frøene og er nu sikker på at det er nogle jeg har købt.
Derfor må det være Digitalis :-)
Mvh. Henriette
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 19.11
Det er ikke digitalis for den har helt andre blade (se link).
g=102289997921008706877&page=7&tbnh=152&tbnw=197&ndsp=14&ved=1t:429,r:11,s:98,i:40
Skrevet af: Henriette H., 24. juni 2012 kl. 19.15
Nej det kan jeg godt se Søren.
Da jeg googlede Digitalis syntes jeg bare at nogle af de billeder der var, lignede mine på en prik.
Jeg skal nok følge op på tråden når de springer ud :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2012 kl. 20.02
Jeg havde det på samme måde, som du Søren, med digitalis blade. Men prøv at kigge på billeder af gul digitalis.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 21.41
Jeg syntes ikke at de ligner gul digitalis.
Der er intet andet for at vi må vente på at der kommer nogle blomster.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. juni 2012 kl. 21.55
Hej Henriette.
Det er ikke Kæmpenatlys, men kunne det være en art Campanula. Jeg havde for nogle år siden Marieklokke, og synes dine planter minder om dem.
Skrevet af: Helle M., 25. juni 2012 kl. 15.40
Hmmm kunne det evt. være duehoved?
plantebixen.dk/produkter-/4-stauder/273-chelone-obliqua-duehoved/
Jeg skynder mig lige at tilføje at jeg ikke reklamerer for ovenstående link - de har bare det bedste billede :-)
/Helle
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. juni 2012 kl. 19.56
Hej Henriette
Jeg tror, at Anne-Grethe har ret i Marieklokke. Her er tre billeder fra min have, hvor denne blomstrer netop nu. Jeg har prøvet at tage billeder af både stængel og blomster, så det er muligt at sammenligne med dit billede.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. juni 2012 kl. 19.57
Et billede til
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. juni 2012 kl. 19.58
Mvh. ML
Skrevet af: Søren S Duun, 25. juni 2012 kl. 20.33
Duehoved har jeg som staude og den er det ikke selvom der er nogle ligheder. Men marieklokke , den tror jeg også på. "Så kom dog med de blomster, vi i spænding".
Skrevet af: Henriette H., 25. juni 2012 kl. 21.16
Hej alle,
endnu engang tak for jeres mange bud :-)
Det KUNNE godt være Marieklokke da jeg også købte sådanne frø sidste år. (men har ikke købt kl.8 blomst, natlys eller duehoved)
Men i forhold til ML's billeder, sidder bladene på mine planter meget tættere - synes jeg at se.
Men jeg må indrømme at toppen på mine planter minder meget om dem på ML's sidste foto :-)
Men er det ikke lidt sært at ML's allerede blomstrer så meget når mine ser ud til at have noget tid endnu? - Mine står godt nok ikke i fuld sol hele dagen? - altså heller ikke når solen faktisk skinner ;-)
Jeg er meget spændt på hvad der kommer frem af blomster - og jeg skal nok uploade et foto på denne tråd lige så snart de er sprunget ud!
Kom så sommer! :)
Skrevet af: Henriette H., 1. juli 2012 kl. 23.27
Hej igen,
Nu er en plante magen til sprunget lidt ud et andet sted i haven - og jeg ved stadig ikke hvad det er for en :-/
Er der nogen der kan genkende den nu?
Mvh. Henriette
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juli 2012 kl. 23.47
Hej Henriette
Er bladene på det ny billede også den blomst du spørger til?
Hvis ikke, så er jeg ret sikker på, at det ikke er den samme slags blomst som på det første billede. Planten på det første billede har takkede blade, bladene på det ny billede ser helt glatte ud.
Skrevet af: Henriette H., 2. juli 2012 kl. 0.10
Hej Vibeke,
Nej de glatte blade i baggrunden er floks.
Jeg har kun taget billede af toppen af den der blomstrer. Bunden af den der blomstrer, er den samme som på det første billede.
Kan du kende blomsterne? Planten er pt. ca. 120cm høj i alt.
Mvh. Henriette
Skrevet af: Lotte Hansen, 2. juli 2012 kl. 9.35
Det er en Verbascum - kongelys.
Venlig hilsen Lotte
Skrevet af: Henriette H., 2. juli 2012 kl. 19.04
Tak Lotte :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juli 2012 kl. 20.20
Hej alle.
Den plante som er på billede 1 og som vi startede med kan det være den som som på billede og som jeg har stående i haven. Jeg ved ikke hvad den hedder , men den ligner en floks.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juli 2012 kl. 20.22
Her kan man se bladene
Skrevet af: Henriette H., 2. juli 2012 kl. 20.27
Hej Søren,
Dine billeder ligner da floks :-)
Hvis du mener mit oprindelige billede, så er det ikke en floks! :-)
Nr 2 billede jeg lagde ud i går, har floks i baggrunden..... Der er det kun blomsten på billedet jeg spørger til
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juli 2012 kl. 20.53
Ok, men blomsten på dit første billede er ikke sprunget ud endnu?.
Hvis det var en floks var den sprunget ud , det havde jeg ikke tænkt på.
Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2012 kl. 23.35
Altså, Det er en Verbascum som Henriette skriver, formentlig en Verbascum Nigrum. Jeg har selv masser af den, og min får gule blomster med sort øje. Jeg er ikke et sekund i tvivl.
Skrevet af: Lene Pedersen, 11. juli 2012 kl. 9.28
Jeg synes billedet med den lyserøde/lilla blomst mest ligner Hesperis-Natviol bå¨de i blomst og på blade, se her: staudefeen.blogspot.dk/2011/01/hesperis-matronalis-natviol.html
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 11. juli 2012 kl. 10.12
Er ret sikker på at det er kongelys (Verbascum). Jeg har 2 bud:
- V. chaixii - den hvide form - har den selv i haven
- En hvidblomstret purpur-kongelys -V. purpurea. Den forekommer i alle farver fra mørk purpurlilla over lyserød til hvid
V. chaixii er på toppen lige nu hos mig mens purpurkongelys næsten er afblomstret.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juli 2012 kl. 10.49
Der kan man bare se.
Jeg troede kun der fandtes de to former for kongelys, som vi møder i den danske natur, mørk kongelys og filtbladet kongelys, begge med gule blomster.
Nu har jeg lært at der findes mange andre slags kongelys i andre farver.
-Tak skal I have :-)
mvh Vibeke
Skrevet af: Søren S Duun, 11. juli 2012 kl. 11.20
Er min blomst på billede så ikke en natviol?.
Skrevet af: Henriette H., 11. juli 2012 kl. 11.29
Hej Clara og jer andre,
Jeg fandt min blomst på nettet - ud fra Claras bud.
Det er en Verbascum, Domino
Mvh Henriette
Skrevet af: Clara Andersen, 11. juli 2012 kl. 11.52
Hej Henriette og tak
For mens du har skrevet, har jeg ledt i mit plantearkiv og fundet min, men kun blomsten, ikke bladene. - Og jeg havde forinden set på Verbascum Nigrum på nettet, blomsterne ligner godt nok, men bladene er meget større en på min. Så nu kan det være, at min også er en V. Domino, blot i gul, for jeg kiggede lige, og de findes i hvid og pink. Hvad farve har din ? Den må jo blomstre nu, det gør min.
Hilsen Clara
Skrevet af: Clara Andersen, 11. juli 2012 kl. 12.45
Jeg har ledt igen, og det nærmeste jeg kommer min, er Verbascum Jackie (kan ikke se bladene) eller Verbascum creticum (her har kun 1 foto blade som min). Der findes tonsvis af forskellige, så det er svært at bestemme dem.
Iøvrigt Søren, din er en natviol eller rettere Aftenstjerne, som vist er det korrekte navn, den er to-årig og sår sig selv villigt. Jeg har den i både violet og hvid.
Skrevet af: Clara Andersen, 11. juli 2012 kl. 13.10
Og så lige sidste gang. For Verbascum Domino er en Verbasco blattaria, og ved at søge det navn, ser jeg, at den også findes i gul, og her er endda blade, som er præcis som mine. Så det er altså også navnet på min. Der er iøvrigt kommet som selvsået, hvor jeg tog frø af den. Så er det opklaret.
Skrevet af: Henriette H., 11. juli 2012 kl. 22.13
Hej Clara,
Min er hvid - se foto på indlæg nr 18 her i tråden :-)
Og ja, det rigtige navn er Verbascum Blattaria, Domino.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.