Forum

Bregner – bregner – bregner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 19.07

Bregner er kønne, men nu tager de overhånd. Jeg har prøvet at aflive nogle ved at give dem et skud Round-up. Nu hører jeg ikke til dem, der bare pøser Round-up ud over det hele. Jeg har købt mig et par kanyler på apoteket, og de vækster, som skal udryddes, får en injektion. Det synes jeg at jeg kan forsvare.
Jeg mener at jeg har gjort det med et par bregner også, men enten er de ikke gået ud, eller også har nye bregner overtaget. Det er den almindelige kurvebregne.
Jeg kan ikke grave - eller kun med meget besvær.
hilsen Inge

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 19.10

Her er billedet af mine bregner, som jeg også har mange andre steder.
Inge

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. juli 2012 kl. 19.25

Roundup virker ikke ved injektion. Den virker kun ved at "overfladebehandle" de grønne blade..

Peter

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. juli 2012 kl. 20.16

Sludder :)

Man bruger også RU til stødbehandling. Injektion og alle andre måder der får RU ind i plantens "stofskifte" vil slå planten ihjel.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. juli 2012 kl. 20.18

Hej Inge

Hvordan kan man blive træt af bregner - det virker bare så frodigt på det billede:)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juli 2012 kl. 20.49

Jeg syntes der ser hyggelig ud på billede. Men det var ikke der svar du bad om. Du kender ikke en frisk ung mand der kunne hjælpe med den opgave der?. Det kan ikke tage mange minutter at få gravet dem op.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 1. juli 2012 kl. 23.16

Hej Inge,

Det er utrolig flotte bregner du har :-)

Hvis du sætter dem på Den Blå Avis kommer du meget hurtigt af med dem du vil - og får endda penge for dem hvis du vil :-)

Mvh. Henriette

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 23.22

Tak for svarene. Jeg mener også at det er ligegyldigt hvordan RU kommer ind i plantens stofskifte, Normalt skal det via bladene trække ned i rodsystemet.

Jeg skrev det på en uforståelig måde: Jeg kan godt grave rent fysisk, men jeg har et par steder, hvor bregnerne står i et bunddække af Hasselurt (Assarum) og midt i nogle Rhododendron. Det er altså svært at komme til. I dag har jeg simpelthen klippet de uønskede bregner ned, men de kommer jo igen. Jeg vil gerne have "tyndet" ud i dem og fjernet dem fra uønskede steder. De formerer sig ved rodskud, og det kan jeg ikke styre.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 23.25

Hej Henriette
Tak for svaret, men spørgsmålet drejer sig om at få dem fjernet - og det ordnes jo ikke gennem den Blå avis - desværre.
Venlig hilsen
Inge

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 2. juli 2012 kl. 7.36

Hej Inge.
Der vil jeg ikke give dig helt ret.
Du kan endda få folk til selv at grave dem op, når de henter....;0)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2012 kl. 8.40

Men ikke så fedt at have folk til at grave i et bed, hvor de ikke må ødelægge noget...

Ellers er det en god måde at komme af med overskudsplanter på :)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juli 2012 kl. 8.59

Der findes ingen nem løsning ud over den du selv har været inde på og så til at grave dem op med en staude spade . I hvertfald ikke i dit tilfælde .

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 2. juli 2012 kl. 21.22

hej inge

bor du på sjælland så ville jeg gerne bede om bregner , og gerne grave men det er jo desvære svært at grave et sted hvor du ikke ønsker det

mvh hans

Nyt svar til emnet »Bregner – bregner – bregner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bregner – bregner – bregner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider