Skrevet af: Jette Schmidt, 9. juli 2012 kl. 22.09
hej jeg er ny i dette univers, jeg fik sidste år lavet stiklinger af liguster. har også sat dem i jorden, de har det godt pånær et par stykker. Mit spørgsmål er så, skal man klippe dem, for at tvinge dem til at sætte sideskud? og hvornår? Min ide er at ,det vil gør dem kraftigere, med venlig hilsen jette
Skrevet af: Søren S Duun, 9. juli 2012 kl. 22.59
Du kan sagtens klippe toppen af dem nu . Men jeg ville ikke råde dig til det hvis du skal bruge dem som hæk planter, da det er bedst at have planter med toppe på.
Så snart de er nået den højde på hækken du ønsker kapper du toppen og de vil brede sig . Hvis du fjerner toppen nu får du nogle små og skæve hækplanter, der ikke vil vokse pæn sammen til den hæk du har anlagt og hækken vil desuden være svag hvis der skulle komme en masse sne og ligge sig på den .
Skrevet af: Maj-Britt B., 10. juli 2012 kl. 6.40
Hej.
Tja....sådan har vi så ikke gjort og vores 3 årige Liguster er bare så fin.
Vi har klippet en smule af toppen hvert år...og af siderne.
Den er nu ca 1,5 m høj og meget flot og tæt.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 11.53
Du har klippet den efter at den har opnået den ønsket højde. Ellers får du en meget uensartet vækst . Det vil tage længere tid for hækken at komme op i højden.
Skrevet af: Maj-Britt B., 10. juli 2012 kl. 13.04
Hej Søren.
Nej...vi klippede toppen det første år...og siden både top og sider.
Den er både tæt og flot nu.
Den skal med tiden op i 1,80 cm.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 15.17
Ok, ja det ville jeg så ikke have gjort. Amen sådan er vi jo forskellige .
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 15.22
Ikke amen...jamen. måden jeg ville gøre det på er illustreret i Politikkens bog om beskæring . Her er et afsnit om klipning af hække .
Skrevet af: Henry G., 10. juli 2012 kl. 21.06
Hej Jette hvis du følger Maj-Brit`s råd, er du på den rette vej, da man får en tæt hæk fra bunden, når man jævnligt klipper toppen af. Jo højere man begynder at klippe toppen, des højere kommer der sideskud, d.v.s. hækken bliver åben i bunden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 21.20
Du får jo også en tæt hæk ved følge politikens havebøgers anvisninger, som jeg henviser til. Men gør som du vil, hvis ikke du har tiltro til fagkundskaben.
Skrevet af: Mogens; E., 10. juli 2012 kl. 21.30
Der er mange måder at begynde en hæk på, men sådan som Søren beskriver har fagfolk gjort i generationer.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 22.06
Tak Mogens.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.