Skrevet af: Niels Christian T., 15. juli 2012 kl. 8.53
vi skal ha fældet et stort akacietræ. På hvilket tidspunkt af året er dete bedst og hvordan kan man undgå alle de tusinder af skud som det forsøger at overleve på...
Skrevet af: Søren S Duun, 15. juli 2012 kl. 11.35
Hvis du fælder det i oktober måned hvor træet er i dvale vil det sætte rodskud i maj - juni - året efter.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. juli 2012 kl. 12.29
Ved poppel, der også er slemme til at sætte rodskud, kan man gøre det at man fjerner en 10 cm bred barkstrimmel hele vejen rundt om stammen. I den følgende vækstsæson vil rødderne sende masser af vand op i kronen, men der kommer ikke noget retur med næring fra bladene. Træet bliver stille og roligt udsultet fra rodspids til topspids og går ud efter en vækstsæson. Det kan herefter fældes uden at der kommer rodskud. Jeg vil tro den samme metode kan bruges til akacia.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. juli 2012 kl. 8.56
Akacie er mere sejlivede, så mindst en ringning på mindst 30 cm i brysthøjde nu inden næring sendes retur til roden.
Det skal være med en barkkniv, barkspade eller andet, der fjerner barken ind til veddet og ikke dybere!
En sav duer ikke da veddet svækkes og træet kan knække.
Mindst to vækstsæsoner inden den er udpint og i den tid skal alle skud under ringningen og fra jorden fjernes, så de ikke sender næring til roden.
Super godt træ til brændeovnen.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Jens Knudsen, 17. juli 2012 kl. 14.56
Super god til brændeovnen.
Ja-da.
Jeg fældede et acacietræ for 3 år siden. Det meste blev skåret til brændeovnen, men heldigvis blev jeg opmærksom på den flotte træstruktur, inden hele stammen var skåret helt i stykker. Den var smuk brun og de yderste 3 cm var meget lys.
Den nederste del af stammen blev skåret på langs til en bænkeplanke, tørret en vinter ved fyret og barken kunne let tages af. Den har fået 3 gange skibslak.
Bænkens stolper er af poppel.
Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke gemte mere af træet. Det kunne have været noget meget smukt trædrejearbejde, der kunne laves af denne træsort. Brun/lys og måske med noget bark intakt. Træet dannede ikke tørrerevner af betydning.
Bare til inspiration.
Børnebørnene kalder den for Nissebænken.
Hilsen Jens
Skrevet af: Søren S Duun, 17. juli 2012 kl. 15.34
Jeg har bygget kaninbur af det for år tilbage og det var utroligt hård at arbejde med. Kramper kunne man ikke slå i det . Træet havde jeg købt hos Poda hegn i Roskilde. Træet var ikke særlig dyrt i indkøb.
Skrevet af: Mogens; E., 17. juli 2012 kl. 22.09
Flot stykke arbejde Jens, respekt.
Skrevet af: Henrik Pedersen, 23. juli 2014 kl. 18.15
Desværre så vi ovenstående indlæg for sent. Vi fik fældet vort store akacietræ i efteråret 2013. Hjemvendt fra sommerferie har vi konstateret, at vores have på det nærmeste ligner en akacieplantage. Hvordan fjerner vi varigt alle disse nye akacieplanter?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.